Insulinom - hjälp!!
Hej, sitter här och googlar sent då min iller har betett sig lite underligt på senaste, hon är gammal ( snart 9 år ) och jag har tänkt att symptomen bara är hög ålder. Det har kommit krypandes långsamt men jag borde upptäckt det tidigare. Nu ser jag dock att alla symptomen stämmer in på Insulinom.
Min iller Doris har följande symptom:
* Viktminskning
* Gnyr/Jämrar sig i sömnen
* Tappat hår på svansen / Lite på magen ( Fast fortfarande fin päls i stort )
* Sover mer än vanligt
* Sämre balans än vanligt, särskilt i höfterna och hon snubblar oftare
* Tom stirrande blick ibland, inte samma fart och fläkt längre
Allt stämmer in på sjukdomen. Nu är det försent på natten för att ringa en veterinär, och då jag tyvärr har lite dåliga erfarenheter av veterinärer hoppas jag på att jag hinner få lite feedback och svar på frågor från er innan jag ringer imorgon.
Jag antar att min Doris är för gammal för operation, så hur påverkar medicinering hennes livskvalitet? Hur länge kan det förlänga livet på en iller att medicinera? Vad kostar medicineringen? Det känns såklart dumt när man frågar något sådant, min finansiella situation är inte var den var som när jag köpte Doris.
( Däremot tänker jag såklart ta lån och fixa hennes behandling om det är det som krävs )
Förtvivlad just nu. :(
Åh vad jobbigt för er båda. Har tyvärr själv inga svar då jag inte kan illrar. Men håller tummarna för att du får tag på en bra och kunnig veterinär. Och att pälsklingen går att hjälpa och behandla så hen får må bättre på sin ålderdom 💜
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Hoppas att du hittar en veterinär som kan hjälpa dig. Min erfarenhet av den sjukdomen är att när min iller hade insulinom så behandlades han med medicin tills den dagen då jag ansåg att han inte hade ett värdefullt liv längre. Då fick han somna in. Han blev 6,5 år gammal. Så det
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Tyvärr har jag ganska mycket erfarenhet av insulinom, men den säger mig att behandling med prednisolon är absolut bäst. Och det ökar illerns livskvalitet ganska mycket (oftast). Hur illern klarar av insulinomet är väldigt olika. Har en hona med insulinom som äter en kvarts tablett per dag, där det fanns små symptom från början och visar inga symptom under behandling. Sen har jag en annan iller som visade symptom i form av rejäla ryckningar, förlorad muskelmassa, "stirr", lite vinglighet som äter en hel tablett morgon och kväll och ändå visar symptom ibland. Han är den iller jag haft som absolut varit mest påverkad av sjukdomen. Tyvärr ska han snart få somna in då höjd dos inte kommer ge någon effekt.. Man ger diagnos via blodprov av glukosvärdet. Helst ska illern fasta 3 timmar innan, men när beskriver så tydliga symptomen är det farligt att fasta så blodprov får tas utan att fasta innan. De flesta illrar lever upp, piggar på sig och blir sig själv igen av medicinen. Den kostar ungefär 250:- för en burk (har jag för mig..). En burk räcker länge. Lycka till <3
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tack för svaren. Jag har bokat tid för provtagning tidigt imorgon. Jag är glad att det gått att fixa så snabbt, hoppas det går snabbt med resultaten också för de måste tydligen skickas iväg till ett labb.
#4 ska du ta test enbart för insulinom så krävs endast ett glukosvärde vilket man kan få fram på några få minuter.. Ska du skicks efter en hel radda med prover så förstår jag om det ska skickas vidare men just glukosvärdet borde varje veterinär kunna göra på plats. Är det insulinom (vilket det verkligen låter som, kanske även binjurar som spökar) så är det viktigt att sätta in behandling så fort som möjligt för att inte illern ska få ett blodsockerfall och i värsta fall hamna i koma och kanske tom dö. Så det är dumt att vänta flera dagar på ett provsvar som du lätt borde kunna få från din veterinär direkt. (Man kan ju ta ett test på endast 1-2 droppar blod om man endast ska testa glukos och har en mätare som diabetessjuka har)
Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH, tack! Jag ringde upp veterinären och hon sa att det kanske inte räcker med glukostest för att ställa diagnos först, men i slutet av samtalet sa hon att det kanske visst skulle göra det. Jag vet ju dock inte om hon sa så bara för hon ville avsluta samtalet och var trött på mig, var upptagen eller något.
Men dina illrar har fått sin diagnos genom vanlig undersökning och glukostest? Inget labb inblandat? Jag visste att det skulle vara en bra idé att kika med folket här innan jag träffar veterinären.
Ja, endast via glukosprov. Har man tydliga symptom så räcker det, och en gammal iller med symptom- ja då är det i stort sett alltid insulinom. Det kan förstås finnas fler problem men prednisolon är en medicin som sätts in vid andra åkommor också. Skulle testet ligga precis på gränsen så kan man ta ett test igen om en månad, men i och med ålder och symptom så skulle jag sätta in medicinering direkt. Testet kan visa högre glukosvärde om illern just har ätit- därav att man fastar innan blodprov men fasta är som sagt inte bra på en sjuk iller. Jag har fått diagnosen ställd endast via blodprov på 4 illrar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vad ska sockervärdet ligga på en iller som inte är sjuk.?
Mvh Susanne
#8 4,5 eller högre. 3,6 eller lägre är insulinom. Där emellan är lågt men inte solklart insulinom. Då kan man avvakta och ta ett nytt prov för att se om det var tillfällighet eller en iller som är på väg att insjukna.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tusen tack för svaret..
Mvh Susanne
Hur har det gått??
Sajtvärd på Iller.ifokus