Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 177 ggr
Faxlin
0

Akvarium

Min dotter fyller år och jag vet att hon önskar sig ett akvarium. Nu hör hon inte till den mest städglada typen och jag tycker hon har nog med djur att ta ansvar för.
Som vanligt är mamma och dotter inte överrens, och jag försöker förklara för henne vilket otroligt jobb det är med ett akvarium trots allt. Men får inte heller här någon respons.

Hur hade ni andra föräldrar löst det problemet?

Min lösning vart:
Kan du hålla ditt rum städat i ett år i sträck ska du få ett akvarium.
Som ni förstår har jag inga planer på att köpa något i morgon när jag ska handla födelsedags presenter. ;-)
Klarar mig nog tills hon flyttar hemmifrån. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
0

Jag hade akvarie när jag var liten. Då hade jag ett mini-akvarie. Men det var lagom. Fast det blir ju en massa jobb med fiskarna och hålla rent och så.

Men hade det varit jag hade jag oxå ställt krav på att som i hennes fall. Städa i x-antal månader eller något sånt. Så att hon får bevisa att hon kan ta han om sig själv och även fiskar. =))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

tessa
0

Jag tycker att du gör rätt i att stå på dig och förklara att det är mycket jobb med ett akvarium - det är kanske lätt att tro att så inte är fallet, men ju mindre akvarium man har, desto mer arbete är det.. påstår jag i alla fall =) och jag tror tyvärr att det finns många igenslammade akvarium i vårt avlånga land, och i många fall är dessa kanske presenter eller liknande till barn som efter ett tag har tröttnat och bara låter sitt akvarium stå och "förfalla" med fiskar och allt.

Därmed inte sagt att detta skulle hända din dotter såklart, absolut inte! - vill bara slå ett slag för djurvänliga och förnuftiga föräldrar! =) 

Ps. Grattis i förskott till din tös! =) ds.

Faxlin
0

Ohhjo, nog skulle det kunna hända min dotter. Eller igenslammat förresten innan dess skulle jag nog gått in och städat. hihi

Men i alla fall, jag har haft akvarium och vill inte ha ett till, så då känns det fel. Räcker att hon har egen häst och nu har adopterat Carolas Beldin. Fast det har hon också försökt med, att jag behöver ingen annan present än Beldin mamma. hihi

Audiatur et altera pars

Madde
0

Ok. Men då är ju beldin en bättre present. Du får be henne att önska den från sin pappa. Så han inte kan säga nej sen när du ber honom om det. =)

Faxlin
0

hmm, tanken har föresvävat mig. Men han har varit lika positiv som en anakonda på sista tiden så det törs fan fråga om någon iller hane här hemma. hihi

Får vänta tills han har en ruggigt bra dag.

Audiatur et altera pars

sofie
0

Vi har ett akvarium och vi har inte gjort rent i det på mer än 6 månader. Det är jätte fint,inge slem eller nått. Behöver bara göra rent pumpan då och då.

Madde
0

#5. Hoppas att den dagen kommer snart då. =)

Faxlin
0

#6: Så var mitt akvarium också. Ett stort akvarium med rätt fördelning av fisksorterna så behöver det inte göras rent så ofta. Fast det har jag direkt inte lust att säga åt henne. ;-)

#7: Japp vi får göra det. ;-)

Audiatur et altera pars

Madde
0

Här hemma är det chrille som vill ha ett akvarium. Just nu står det inne på toaletten och tar upp plats. Det är inte litet kan jag lova. Men det är ingen idee att fixa det inna jag har varit i chile. Så det får vänta. Förhoppningsvis lite längre än så oxå. =)

Faxlin
0

Ja, men ett stort akvarium kan vara så fint och rogivande ju. skulle jag ha råd skulle det bli ett bauta akvarium här hemma. Men inget litet sattyg som det dottern kan ha på sitt rum. hihi

Audiatur et altera pars

Bonzo
0

Vi har stort på ca 180-200 liter, och det behövs bara rengöras var 4e-5e månad eller så. Inte så jobbigt. Sen har vi ett 60-liters oxå, det behöver rengörning lite oftare.

Fiskar är fina att titta på…en prydnad i vardagsrummet. Men så värst roliga husdjur är dom väl inte… Skrattande

Madde
0

Nä roliga är dem definitivt inte som husdjur. Hehe. När jag var liten så filmade min pappa våra fiskar i 15min. Och nu när jag tittar på det i efterhand så inser jag hur trist det är med fiskar.

Men som sagt i mitt hushåll är jag inte ensam utan man får ju kompromissa med varann. Får väl se när akvaritet kommer upp för våran del här hemma.

Nettan
0

Men Åsa.. vad har egentligen hennes rum med ett akvarium att göra?

Du måste väl ändå se till hur hon tar hand om djur. Det är ju det som det hela handlar om. Malin är väldigt mån om djur och skulle nog galant ta hand om akvariumet.

Jag HATAR att städa, men jag missköter inte mina djur, de saknar aldrig något.. får jag inte heller ha djur då?! Räcka ut tungan

Mandysan
0

Ett tips när det blir akvarium dags är att köpa ett stooorrt akvarium. (Ett litet tips är att jag ska göra mig av med mitt stora akvarium på 80l lagom till IllerThriller) Dock så verkar ingen i Skövde intresserad…:(

AmmiG
0

Ett stoooort akvarium med bottenfilter och rätt fördelning av fiskar, är jättemysigt…tills den dag det är dags att tömma eländet för storrengöring, tvätt av stenar och växter och rengöring av själva akvariet…Gick väl an om man SLAPP LYFTA PÅ BOTTENFILTRET, en skunk är trevligare gosedjur än den doft som möter en. URKK!

Malena
0

Ju större akvarium desto mindre rengörning, jag ville ha akvarium när jag va liten men fick inte det förrens jag fyllde 14 och jag tröttnade efter 1 månad, mitt ex systerdotter önskade sig ett akvarium förra julen (9 år) hon tål inga pälsdjur så då ville hon ha fiskar men hon tröttna oxå rätt så snart då hon kom fram till att fiskarna inte va så sällskapliga som hon hade tänkt sig =0)

Faxlin
0

#13: Men Nettan, klart du får ha djur trots att du hatar att städa. Jag älskar inte heller att städa. Men du har helt klart inte sett min dotters rum. hihi
Jag anser att om hon ska ha ett akvarium så ska man åtminstone kunna hitta det i röran. hihi
De enda gånger hon har det kliniskt städat är när hon släpper Beldin lös där inne eller Nikita. Men då jäklar går det fort att städa. Inget farligt på golvet som de kan få tag i. hihi
Tyvärr håller städningen i sig tills illern lämnar rummet sedan är det kört igen. ;-)

Men visst, Malin är väldigt mån om djur. Hon äääälskar djur. Men jag tycker nog att en häst, och två illrar och en hund och en katt är relativt tillräckligt för en 12 åring. hihi
Det är de djur hon anser som sina. hihi

Men det där akvariumet lagom till Iller Thriller, ja kanske kan vara något. Det blir ju jul också. Ska tänka på saken. hihi
Vad ska du ha för det?

Audiatur et altera pars

Madde
0

Ja det är många djur att ha när man är 12 år. Som mest har jag haft 3 djur hemma. Men då var det mina föräldrars och mina djur. Så har aldrig haft något själv.

Jo nu kom jag på. Hade ju ett eget akvarium med fiskar. Men jag måste ju säga att det var inte kul för 5 öre. Så det är något jag aldrig skulle skaffa igen själv. Sen att chrille vill ha det är ju en helt annan sak.Skrattande

Faxlin
0

haha, ja nu är ju inte alla dem hon räknar som sina, hennes. Men hon är faktiskt duktig med dem. Otroligt duktig. Så om inte annat så när det gäller djuren är mamma liiiite stolt. hihi

Audiatur et altera pars