Vet. tips!
Hej hå finns det någon vaken stockholmare här som kan tipsa mig om vart jag ska ringa för att få vetrinärråd om iller?
roslagstull, upplands väsby

är roslagstull öppet nu?

nu har jag letat, ser ut som enda dygnetruntöppna är bagarmossen…

Det är bara bagarmossen som är öppet. De tar bara akutsamtal nu. Är det akut? Vad har hänt? De kommer förmodligen att be dig vända dig till roslagstull imorgon annars.
Fast det är alltid skönt och ringa och fråga om råd.
Utan råd hade jag nog aldrig tagit mig igenom vissa saker som hänt mina illrar.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Han har spytt sen halv åtta ungefär och det ser ut som snor i båda ändar.. bajset är som gult snor och när han spyr är det som ljusgult vatten…
Har du recept på vätskeersättning? äter han och dricker?
**
Vätskeersättning:
**
½ liter vatten
½ msk dextropur
½ tsk salt
¼ tsk bikarbonat
Har du inte dextropur så går det bra med honung el vanligt socker. Bikarbonat är bakpulver. Eller har jag fel? någon?

vätskeersättningen står på bordet här.. trycker i honom med jämna mellanrum
ring bagarmossen. det är öppet dygnet runt för akut samtal. man kan även åka dit när som.
bättre att ringa och kanske få hjälp än att gå runt i cirklar hemma och vara nervös ;-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Agria har även en telefonveterinär, om man bara vill prata med en vet om råd. Oavsett om man har försäkring eller inte så kan man ringa. Nummer står säkert på Agria.se. Kostar 25 spänn/samtal, oavsett längd…

hur har det gått?

*puttar*

Han mår nu bra=) Jag slapp tack och lov ringa veterinär. Satt uppe till strax efter ett och matade honom med vätskeersätning sen sov jag två timmar och upp igen och så vidare. Imorse när jag skulle hemifrån så hade han lagt en fast och fin liten kringla och stod och åt. Nu har det varit full fart på honom under kvällen=)
Bra jobbat! 
Sara

Japp nu gör han som han har gjort tidigare.. bajsar fina härliga kringlor överallt utom i lådan=)

va skönt att han mår bra=) hehe hellre det än att det inte kommer nått alls;)

Hade han träffat andra illrar nyligen innan? Låter som en släng av magsjuka.

nej… eller ja.. han kom från uppfödaren i söndags

Har du andra illrar? Isf har de förmodligen smittat honom.

Kollade din info och såg att du har andra illrar. Inkubationstiden för magsjukan brukar ligga på ca två dygn. Jag skulle sätta ganska mycket på att dina andra illrar är smitbärare och nu även den nya. Det var typiska magsjukesymptom du berättade om. För att inte smitta vidare bör du hålla dem i karantän 6-8 månader :(

Kan berätta att illern smitit in där han inte skulle vara. Så i detta fall vet vi inte om han fått i sig saker han inte skulle fått i sig. Därför vi var så pass oroliga för honom.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Som sagt, han smet in i badrummet, kraffsade bort locket till golvbrunnen och ja.. det finns tvättmedel och all möjlig sorts två och även mediciner därinne och i och med att det gick över så fort så tror jag på matförgiftning men men… det ska ju alltid vara magsjukan när dom är dåliga.. och inget kan uteslutas..

I och med det du beskrev. Att han träffat nya illrar ca två dygn innan, diaree och kräk så låter det som magsjukan. Tyvärr är det många som inet vill tro det.
Av alla mina illrar som varit inne i badrummen så är det endast en som smakat på något av det och det var schampoo. Han åt upp en hel flaska och spydde skum. Men ingen diaree. Tror du att han skulle äta tvättmedel och mediciner? Fick dessutom vara kvar hos veterinären över ett dygn och de var oäskra på om han sklle klara det. Sätt något av det framför nosen och se hur han reagerar. Tvättmedel hade mina ner då falo vaktade dem och ingen av dem åt det. Mediciner smakar ofta urk, vem skulle äta det? Golvbrunnen är en klassiker och jag vet ingen som blivit sjuk av.
Är det inte bättre att vara säker än att gissa?