Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 2210 ggr
cupiid
0

Dryg iller

hejhej har nyss fått en iller och veti nte vad jag ska göra, kan aldrig få vara en halv timme ifred på kvällarna, Om den sover utanför buren och vaknar så går den och skiter överallt, och när jag är nära den klias det på kroppen och jag får utslag, och om den är i buren välter den skålarna och har inge vatten kvar.. vad ska jag göra?, är utmattad på dagarna

AlbaStiffler
0

Sånt är livet med iller, specillt med en illervalp. Några av dessa problem försvinner efter lite uppfostran, men kanske är det bara hälften. Tyvärr är det svårt att vara eftersmart, men det är sånt du skulle funderat på innan du skaffade illern, dvs hur en iller är. Låter kanske taskigt att säga, men jag menar inget illa! :)

Försök aktivera illern ordentligt innan du går och lägger dig. Gå på en låååång promenad (kanske en halvtimme åtminstone), lek med illern. Ge den något att pyssla med själv. Något den kan leka med utan att störa dig.

Gällande rumsrenheten måste du öva öva öva. Belöna när den gör rätt. Bär den till lådan när den vaknar, och vänta tills den bajsar, belöna sen. Flytta lådorna till en plats den bajsar på mest och lägg kanske tidningar på andra ställen där den bajsar ibland. Många lådor i början… när illern lärt sig sina bajsställen kan du minska antalet lådor. Men i början måste du kanske ha lådor överallt i rummet. Köp billiga lådor på ikea för 19 spänn ( förvaringslådor i plast).

Gällande utslagen: då till läkarn, ta ett test om du är allergisk. De tar ett blodprov och skicakr in, när det gäller iller tror jag. Antingen lever du med utslagen och ev allergi, eller så har du inte iller.

Gällande vattenskålen, skaffa en tung lite större skål. Står den känsligt till, sätt tidningar under, så att den inte förstör golvet. Alla illrar älskar att plaska. Du kan även testa att lära illern dricka från sån där kanin-flaska, som man fäster tex på buren. Praktiskt om illern alltid plaskar ut allt, men du måste kanske visa illern hur den gör samt kontrollera att den vekligen dricker från den. Kan bli uttorkad annars.

Så, det var några snabba tips. Testa att söka efter diverse problem här på siten, finns gamla trådar om Lådträning, aktivering, plaskande illrar, vattenskålar, bajslådor. ja om allt! :-) Lycka till och stå ut för illerns skull. När du fått lite pli på den så är de underbara, men det är upp till dig. Illern gör fel om den "får" det för dig… :-)

JossanH
0

Låter som att du är allergisk..

En iller som ändå lever mycket av sin tid i bur blir ofta rastlast och understimulerad. en eller ett par timmar innan du ska lägga dig o sova kanske du skulle gå ut med illern på äventyr en timme eller nåt så att den blir trött.

Köp fler toalådor (lådan trofast på ikeas barnavdelning kostar bara 19:-/st) och ta sedan bort de som den inte använder. lägg foder där han gör sina behov.

Köp tyngre matskål i keramik- finns även bra såna vattenskålar- eller sätt upp en vatten flaska. Ett alternativ är att sätta fast en skål på gallret som finns att köpa för transkortbur.

Mer stimulans så löser sig det mesta tror jag!

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
0

#1 du hann visst före.. ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Robinsnel
0

Jag blir nyfiken… Vad hade du förväntat dig när du skaffade iller?

cupiid
0

Jag förväntade mig att den inte luktade så illa.. mår faktist illa när jag är bredvid den och nu blir jag helt matt bara jag är bredvid den har tagit några tupplurar per dag

TottsiGirl
0

#5 hur gamal är din iller?? Det är inte så att du fått en en brunstig iller då? sen har även jag  märkt att valpar faktiskt luktar starkare än vad en kastrerad iller gör..kanske är det valpdoft om det är en bebis du har? I  så fall är det bara att härda ut den försvinner sen.. Tvätta hängmattor och sånt den sover i ofta så kan det oxå minska lukten..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

UlrikaD
0

Jag blir lite nyfiken bara. Innan du skaffade valpen, var du hemma hos uppfödaren något innan och hälsade på? Hur luktade det då tyckte du? Hälsade du på andra illrar innan du skaffade din valp? Då bör man ju vara ganska förberedd både på hur en iller luktar och beter sig. Därför är det ju så oerhört viktigt att man lär sig så mycket som möjligt om djuret man tänker skaffa INNAN man skaffar det. Det spelar ingen roll vilken djur-ras det än handlar om. Det låter lite som om du redan har bestämt dig för att inte behålla den.

Xannadu
0

Vart i landet bor du?

[jenkass]
0

tänk oxå på att är det en valp så behöver den extra mycket bus. ett enkelt tips är att hälla vatten i en balja på golvet med massa plingboll bollar i etc. och låta illern aktivera sig själv.. ;)

skrollan
0

jag blir också nyfiken, varför har du köpt ett djur som verkar vara så jobbigt i din närhet. Du mår illa av ilelrns lukt? Förstår inte varför när du är så negativ =/ berätta!

HighLander
0

#10 håller med dig helt och hållet. och du kallar den för "den" Hela tiden? har den inget namn? :/

AlbaStiffler
0

Cupiid> Hur har det gått, har du testat något av det jag föreslog? har det funkat?

Smeagol
0

Är de bara jag som anar ugglor i mossen eller?? Tro inte att detta var på fullt allvar!?

HighLander
0

Jag tror det är någon som skämtar med oss Cupiid = stupid. hahah det verkar så iallafall.Räcka ut tungan

skrollan
0

jag hoppas verkligen inte att det var menat på allvar! Såna fall tycker jag synd om denna illern!

cupiid
0

haha fan vilket tjat har inte varit på sidan mycket, fullt upptagen med illern, köpte illern från en djur affär som beställde den av en uppfödare, så har inte varit vid någon iller innan, tänkte köpa en på blocket bara det att dom bor flera hundra mil från mig så beställde från djuraffären istället, illern är sysselsatt den leker med katten, min iller är 10 veckor och det är en hona.., vaccinerade den för 2 dagar sen mot valpsjukan, den sover på nätterna nu har buren i annat rum och tröttar ut den genom att busa lite med den och katten hjälper till lite också.

Xannadu
0

Ursäkta men vart bor du någon stanns. Det är väll ganska få Zooaffärer som äns tar beställning på iller då det inte är lönsamt. Då har du inte nån kåll på vart din iller kommer efrån eller vet du var dom köpt den?

sarae
0

#17Det finns djuraffärer i umeå trakten som säljere iller…och de illrarna kommer oftast från varbergtrakten

Robinsnel
0

#18 Det finns MÅNGA Djuraffärer som tar hem illrar på "beställning". Hör med de omkring er och jag misstänker att ni kommer häpna. De som djurmagazinet i Katrineholm beställer hem kommer från ngt farmliknande ställe vid halmstad.

JossanH
0

#16 hmmm, du vet väl att man inte får ha illern boende på mindre ytor än 5 kvadratmeter va?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Xannadu
0

Jag vet en som sålde till djuraffärer vet inte om jag får nämna namnet här men jag vet inte om han håller på med iller fortfarande men han sålde till djuraffärer. Han byter även illrar med Danmark så det är bra att betsälla färg o längd på pälsen då fixar han de. Sen kan hans valpar vara från 5 veckor när de kommer till djuraffärer knapt de.

Sarah
0

Är ett djur en "den"?

sarae
0
Robinsnel
0

Man kanske skulle gå in på barn.ifokus.se och starta en tråd..:

_Drygt barn

_

hejhej har nyss fått en bebis och veti nte vad jag ska göra, kan aldrig få vara en halv timme ifred på kvällarna, Om den sover utanför buren och vaknar så går den och skiter överallt, och när jag är nära den klias det på kroppen och jag får utslag, och om den är i buren välter den skålarna och har inge vatten kvar.. vad ska jag göra?, är utmattad på dagarna

Vad säger ni? Det blir bra va?

[jenkass]
0

väldigt moget

Robinsnel
0

Poängen är att jag tycker det lite dumt gå in på en sida, späckad med folk som älskar illrar som sina barn, och skriva detta… Klaga på det beteende som är helt normalt för en illervalp… En förälder skulle liksom inte komma undan med att den inte visste vad den gav sig in på.

[jenkass]
0

jo jag förstår la det oxå.. men rätt onödigt med alla kommentarer om ditt å datt.. jag skulle inte vilja komma tillbaka till denna sida för sådana kommentarer, h*n kanske var trött på illern just i det läget, kanske inte alls menar allt det där, men å andra sidan var det onödigt å skriva det oxå isf…

Soffi
0

Jag förstår hur du menar jenkass, men om omplaceringsillrarna ska minska så är det just ett sånt beteende som cupiid visar upp som måste försvinna. Man kan inte skaffa ett djur utan att veta vad man ger sig in på. Med en leksak visst, men ett liv är ingen leksak. Ett djur behöver samma kärlek som ett barn, så varför inte göra en liten överdrift för att få folk att fatta?

Cupiid, nu är det så att du har skaffat dig en iller, och om du inte visste vad du gav dig in på så har jag absolut ingen sympati för dig när du säger att du är utmattad och tycker att allt är pest.  Tänk igenom dina beslut först innan, det finns ingen bytesrätt på en iller. Förlåt att jag kanske låter hård, men det är helt enkelt sanningen. Jag hoppas du mognar till dig lite och tar ditt ansvar som djurägare, vi här på forumet hjälper dig gärna. Vi brinner alla för illrarnas bästa, och ibland hamnar husse eller matte ikläm för våra värderingar och det uppfattas som "påhopp" men vi gör allt för våra älsklingar. Jag önskar dig all lycka till med din Iller. Vad heter den föresten?

cupiid
0

mm du har nog rätt jag är nog inte mogen för att ta ansvar för en sån än.., den heter maggie, bara det att jag har velat haft en så länge men började läsa om hur dom ska behandlas som bäbisar..

JossanH
0

#29 hade också velat ha iler lääänge innan jag skaffade min första. för mig resulterade det i flera besök hos illrar och en massa läsning i både böcker o internet vilket gjorde att jag hade väldigt god kunskap om djuret INNAN jag skaffade det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Zaria81
0

Men har du tid, lust och intresse är det aldrig fel att börja lära om, jag tror många gör ett eller annat misstag.

Härinne finns många som är väldigt duktiga på illrar,allt från lådträning,foder,uppfostran och allt som hör till.

Är du intresserad och verkligen vill lära dig att ta hand om Maggie kan du få mycket råd och hjälp härfrån.

Det dumma du gjorde var att inte ta reda på vad det var för slags djur du skaffat dig, en iller är ingen bebis och skall inte behandlas som en sådan utan behöver mycket träning och uppfostran för att bli trevlig och personligen tycker jag en iller är svårare än något annat djur jag haft, speciellt vad det gäller att lära sig saker och uppfostransbiten.

Men självklart finns det hjälp att få och det är aldrig för sent att lära sig något om man vill kämpa för att det skall bli bra, men det kräver en hel del (tid,tålamod,läsning och engagemang), själv umgicks jag nästan dagligen med illrar och läste på i ca 6 månader innan jag vågade skaffa en egen.

[jenkass]
0

här hemma förberedde vi oss på det värsta, krukor som skulle åka i golvet, grejer som skulle försvinna m.m. men toxi var en sån underbar och snäll tjej som inte gjorde en fluga förnär… det var först när vi skaffade tuuva som vi fick en riktig iller! Räcka ut tungan

Gilla
0

Man måste nog vara en illermänniska för att skaffa en iller.
De är väldigt speciella djur som inte går att räkna som andra.
Folk undrar hur en är o man säger som blandning mellan hund o katt…men nä.
En iller är en iller o inget annat o går inte att jämföra.
Sitter o har dåligt samvete för en iller som bor granne med mor o far som jag inte kan ta hand om.

Historien började i somras när en mamma till en klasskompis till min son undrade om inte illerna klor skulle klippas alls.
Jo…varannan vecka sa jag.
Aha…den här illerns husse sa att de behövde ha sina klor för att kunna klättra (!!!)
Hon fick instruktioner o tog o klippte hans klor.
Fick reda på att illern lever i bur på kattmat (troligen billig sådan då deras katt överlever genom att gå in till mamma o pappa för att få ordentlig mat…magra skrälle)

Träffade hussen när jag var ute med Dookie o han sprang in o hämtade sin.
Blev helt gråtfärdig o bara stod o höll illern som kurade i hop sig i min famn.
Så mager…pälsen totalt utan glans.
Tyckte den bedjande tittade på mig…"ta mig härifrån"
Den slickade mig vart den kom åt o husse sa…."så där brukar han inte bete sig"
"Vill du ha honom så ta honom"
Han var "ärvd" från hans bror som inte kunde ta hand om honom.
" när han är borta så ska jag skaffa en valp istället" !!!!!!

Det var det här som gjorde att jag inte tog hand om honom.
Taskigt nog så tänker jag…den här kan jag rädda…men sen kommer det en ny som hamnar i fängelse (fel tänkt?)
Sen vet jag inte mer om honom om sjukdomar o skabb o sånt som jag inte vill att mina ska ha (egoistiskt tänkt kanske …men)

Jag har fortfarande dåligt samvete för illern jag offrat livet på som det känns…men hur blir det med nästa offer som tar hans plats?
Det här är en familj som ständigt har nya djur när de har tagit slut av olika tråkiga anledningar.

Snälla…tänk på vad det är ni ger er in på…läs på om det speciella djuret vad det än är och är ni osäkra…skaffa en snygg guldfisk. (finns andra djur också som är rätt balla om man tycker att man har mindre tid)
De kräver inte så mycket o behöver inte så mycket av er tid om ni inte har till övers.
Rätt djur till rätt person.

AlbaStiffler
0

#33> Usch vilken hemsk historia. Kan du inte ha illerkurs med honom, bjud hem honom till dig och lär honom lite hur de bör skötas, på ett snällt sätt. han kanske inte vet bättre…

Sen kan du ju bjuda in honom hit, för att lära sig mer om illerskötsel! :)

Och misstänker du att illern inte sköts rätt kan du, om du vill ta ett värre steg, anmäla honom (till polisen eller djurskyddsinspektören i din kommun/län). Kan du säkert göra anonymt. Känns kanske brutalt, men vissa kanske inte lyssnar på snälla tips och råd, och inte ser att deras djur far illa eftersom de inte vet bättre.

skrollan
0

Jag skulle ha anmält honom , visst, det är lättare för mig att säga det nu i situationen att jag inte vet något vem personen är. men hade npg gjort det din sittsa iaf. Han sköter denm ju inte bra med , mat och vård. Det ser du ju med egna ögon, hoppas plutten kan komma dörifrån :(

Gilla
0

# 34 tro mig…den här familjen skulle inte ens ha guldfisk.
Har sett så många djur under min uppväxt som kommit o gått.Inte stannat mer än något år.
Katter i klänning nerstoppade i dockvagnar.
Kaniner de bussat hundarna på osv.

Det ligger närmre till hands med en anmälan.
Skulle gjorts för länge sedan egentligen men tyvärr har man blundat (skäms över det med)
Nu har alla barn flyttat hemifrån så förhoppningsvis kommer det inte fler djur dit då husse o matte inte har intresse. (o hoppas han inte vill ha valp när han nu flyttar till ett nybyggt hus med allt pyssel som det innebär)

Sarah
0

Gilla, gå tillbaka och säg att du ångrat dig och vill ha honom. Det finns många bra akuthem som kan hjälpa honom innan en omplacering. Om du skäms över ditt agerande så är det inte för sent att göra det ogjort.

skrollan
0

ja, ddet finns ju många som skulle ställa upp och hjälpa till. där ska dne ju inte bo, stackaren =(