Foder för insulinom illrar
Tänkte höra med er som har illrar som lider av insulinom. vilka foderförändringar, om några, har ni gjort sedan diagnosen? Märker ni att illern mår sämre/bättre av vissa typer av foder/mat? Hur noga är ni med socker inataget efter diagnosen? berätta!
I usa finns nu ett foder som tydligen skall fungera bra på illrar med t.ex insulinom. Ett av problemen med de flesta foder är ju att de innehåller för mycket kolhydrater och för lite protein. En iller med insulinom behöver ju mycket mer protein än en frisk iller för att kunna stabilisera blodsockret. detta foder innehåller ca 50% protein och 10% kolhydrater mm.
Men i sverige så har vi ju ett annat foder med rät mycket protein. Orijen Cat. Hur skulle detta fungera på insulinom illrar? Det innehåller ca 45% protein och 15% kolhydrater, men inget spannmål, ris, majs ssoya etc. som är just de ämnena som sägs bidra till insulinom vid överkonsumtion (mycket socker). http://www.orijen.se/sw278.asp
så, någon som testat några av dess foder på insulinom illrar?

Jag har ju Chilli som har insulinom. Hon äter samma som de andra. Mestadels Vitalin. Det fungerar väldigt bra faktiskt för henne.
Jag provade Orijen men inga av mina ville äta det. Tyvärr.
Vi har samma foder dvs totally ferret på albin & bilbo. i januari är det två år sen bilbo fick diagnosen och för albin har det gått över ett år. tycker att det vanliga fodret fungerar bra.

Jag kör även jag med vanligt illerfoder, den där orangea påsen. Men jag tänkte jag skulle prova orijen nästa gång, om de gillar den… Alba mår förvånandsvärt bra efter ett halvår med insulinom och medicin. Visst, vi har fått höja dosen, som nu är 1/3-dels tablett morgon och kväll. Försöker ge henne lite extra fett med laktosfria grädden hon får medicien i, och hon håller hullet rätt bra. Är rätt rund om magen, men det märks att hon blir benigare runt revbenen. Kotorna känns mer… Hon blir lixom bukigare, precis som medicinen ska ge i biverkningar, vad jag förstått… :(
Annars får hon smaka lite av det mesta. Nån gång ibloand får hon söta saker, men det är sällan och i små små doser. Är hon extra skakig kan jag ge henne en liten smula sött, typ en bit torkad frukt.
Min Chade brukade få äta lite av kattens wiskasknax ibland när vi hälsade på pappa förut, men efter insulinomdiagnosen uppfattade jag det som att han inte fick nog med "kraft" från den maten, även om han bara åt en aning o inte alls ofta, max två ggr i veckan.
Försökte med anf illerfoder(?) men de ville de inte ens lukta på, så de blev vitalin på heltid o sakta men säkert fick han mer energi tillbaka.
Hade jag vetat av "insulinomfodret" hade jag slängt mig över det på en gång. Bra idé när många av våra älsklingar tyvärr får denna sjukdom..
Paulina

Har testat orijanen nån vecka nu, och Alba gillar det väl sissådär. Har blandat det med vanliga illerfodret, och de äter iaf upp det verkar det som. Men än docklite tveksamt. Annars såg innehållsförteckningen på det fodret vettigt ut…
Annars har jag haft lite svårt att hitta godisalternativ till Alba. Hon gillar inte kattgodis av något slag och äter inte smak-foder-påsar som godis. Hon gillar knappt saker som inte är söta. Och man vill ju gärna ha något gott och smidigt att ge henne när tex stiffler får sin greenis (när man tex går ut genom ytterdörren). Upptäckte av en slump att hon älskade såna här vita osaltade och superfrasiga rut-kex. Vet att de innehåller lite socker och även en gnutta kolhydrater, men med tanke på att de är så luftiga och att en liten bit (en kvadrat-cm kanske) räcker så känns det som ett ok alternativ. Hon älskar att knaspa i sig dessa. Känns bättre än tex en bit torkad frukt som hon annars ville ha som godis…
#4> Nä, whiskas är nog att sky som elden, för alla illrar, friska eller sjuka. Inte alls bra kvalité, även om de tycker om det. Max kan de få smaka som godis.
Det är så jag använt det, men de lilla märktes..
På Aviendha märks det inte, full fart på henne ändå, men de kan ju oxå bero på att Chade hade mindre aptit då..
Paulina

*puttar insulinomtrådar*
Jag frågade veterinären om kosthållning efter att Tigern har fått diagnosen. Han resonerade såhär:
Har du en sjuk iller så är dem väldigt känsliga för förändringar oavsett om det gäller mat eller ändrad livssituation. Äter illern sin mat med god aptit så finns det egentligen inte anledning att ändra på maten om det inte är så att man har ett bra illerfoder. För det är inte värt att byta om illern ändå äter och har stått sig bra på den maten den fick innan den blev sjuk. Men det finns ett foder som rekommenderas och det är a/d mat.
Jag frågade om kolhydrater men fick snabbt ett svar att dem behövs för att hålla blodsockret på en bra nivå. Kortisonet är till för att kroppen ska kunna hantera intaget av födoämnet på ett normalt sett, därför bör man inte ändra kosten. Dvs eftersom medicinen är den hjälpande handen för att kroppen ska kunna hantera maten på rätt sätt, dvs att inte bryta ned den så snabbt att värderna sänks vilket orsakar insulinom.
Men sen är det självklart skillnad om vi pratar om ett foder som har 50 % kolhydrater ;)
Det här betyder inte att det är okej att ge godis för det är en faktor som bara triggar ett sockerfall!
Shit, jag är lite otydig. Förstår någon?
#8 Där måste jag hålla med dig och din veterinär. Jag hade problem med Mathilda det sista året. Det enda foder hon åt var Whiskas torrfoder. Jag försökte blanda i illerfoder men det ratades. Så jag frågade min veterinär om hur jag skulle göra. Det var ju "pinsamt" att min sjuka iller åt Whiskas. Men hon sa, typ, att det kan sluta med att Mathilda slutar äta om jag försökte "tvinga" i henne riktigt illerfoder. Hon tyckte det var bättre att hon åt Whiskas än inget alls. Det "roligast" var att fast hennes diet var Whiskas så var hon fin in i det sista. Sista utställningen blev hon svensk Champion och kom tvåa i sin klass. Vill inte på något sätt försvar en diet på Whiskas, utan bara berätta min erfarenhet.
Vår Lurvas äter illerfoder utblandat med en allsköns blandning av kattungefoder.Jag funderar på att eventuellt blanda i Whiskas, men har inte riktigt bestämt mig än. Han är mager som en skrika, väger under kilot, hans ryggkam känns, tittar man noga på honom uppifrån så kan man se vart han förlorat pälsen, han har tappat stora, tussar av hår på vissa ställen, magen är inte så uppsvullen (än), jag tror till och med att han börjar se dåligt. Han får 1/4 dels tablett två gånger om dagen (morgon och kväll). Fick honom kontrollerad på FI och veterinären sa att han kändes ok. Så länge jag inte behöver höja dosen så får han hänga med. Det var längesen han busade runt, han sover väldigt mycket. Han får också extra B-vitamin. Det känns som om jag har provat det mesta för att han ska hålla vikten men jag misslyckas. Så vi får väl se hur det utvecklar sig. Jag vet ju utvecklingen för honom och jag har räknat ut honom tidigare men han hänger sig fast. Fast han är fortfarnde kungen över dom andra. Han kan ännu ge DagOtto en match om DagOtto mopsar 
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

#10> Huga, vad läbbigt med din spinkis därhemma. Det där med ryggraden känne rjag igen, så blev Alba med. Får han något extra fett, typ laktogrädde och olja och sånt? Jag skulle mata på med extra sånt om jag vore du. Precis så mycket att magen/bajsen ändå känns ok. Om det inte är så att han äter för lite av de bra fodret så borde du nog undvika whiskas på honom in i det längsta. Antar att du testat de flesta foder, men aknske kan du hitta ett alternativ som han gillar ännu bättre än ditt "nyttiga" illerfoder men som ändå är bättre än whiskas? Plocka provpåsar på alla djuraffärer i trakten,,, hahah, det har jag gjort!
#8> Låter förnuftigt det din vet sa. Men har man däremot en iller som inte är så knysslig med maten och som är van att äta olika foder, så kan man nog med fördel byta mot ett med lite högre fettinnehåll och mindre kolhydrater. Kolhydrater har de ju alla, men i olika mängd.