Iller iFokus

Iller

Etikettersäljesköpesomplaceras
Läst 1636 ggr
[ChinPaws]
0

ang.iller köp

Sedan för ett antal år sedan  så fick inte zoo butiker inte längre sälja iller,

men med det så verkade försäljningen av iller valpar eller av iller i huvudtaget 

försvinna helt.

Så jag undrar om det fortfarande finns nån som finns inom  värmland & inom örebro län nära Nora som säljer iller valpar idag ?

Bogey
2

Jag vet inte om det finns nån just nära Nora men nog finns det uppfödare av Iller allt.

Dels har vi uppfödarna som registrerat sina uppgifter här på Iller iFokus
http://iller.ifokus.se/discussions/4ed80db588f4724ccc00b846-uppfodarlista?stickies-1

Dels finns det ytterligare uppfödare som inte hänger här. Enligt utsago ska det bl.a. finnas en i Karlstad vilket ju är ganska nära Örebro. Jag har dock inga uppgifter om denne.

Annars så finns det i Västerås, Uppsala och Skövde vilket inte heller är så långt att åka från Örebro. Dessutom finns dessa uppfödare med i listan jag länkade till ovan.

Adrianaisaksson
1

Zoo eller djur butiker säljer ej iller längre, nej. Annars, I år är det nog försent att köpa iller av uppfödare då alla kullar är sålda. Du får nog vänta tills våren.

Vegan, italienare, rockgalen och djurälskare alla dagar i veckan.Lyssnar på musik

WolfFire93
0

Vadå inte får sälja… Det e väll bara så att för många år sedan ändrades lagar om illrar och djuraffärenerna hade varken plats eller tyckte om doften… kan någon skicka länk på lag ändringen isåfall? Jag har alla zoocertificat, även på iller. Tack :)

JossanH
2

Du får inte hålla rovdjur och bytesdjur så att det kan vara stressande för bytesdjuret. Illern ska ha 5 kvm. Med dessa 2 krav så är det i princip omöjligt för djuraffärer att hålla iller i butiken, men det är fortfarande lagligt. Sedan tycker jag inte om tanken på att sälja djur i butik över huvud taget. Att sälja djur till vem som helst som betalar känns bara helt fel. #1 försäljningen av illrar har inte försvunnit. Det har alltid funnits ett helt gäng hemmauppfödare uppfödare och ett gäng oseriösa farmare som pumpat ut en hel del valpar. Bara att man måste leta på andra ställen än just djuraffären. Lite som med vilket annat djur som helst 😉

Sajtvärd på Iller.ifokus

[ChinPaws]
0

har ej letat i djuraffäärer men ang om att det blev iller föörsäljarstop så var det en zoo handel som sa det till mig o flera andra att dom ej fick sälja iller i butiken pga av att dom inte hade tillgång till rätt yta. 

jag vet ej vad som är sant där.

men tackar er som ville vara snälla & hjälpa mig med mitt iller sökande 🙂

JossanH
0

#5 precis, dom fick inte sälja iller längre pga att de inte kunde hålla dom lagligt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

zickan
0

Raggarillern i västerås kanske har en kvar som söker hem. Men säsongen för valpar har börjat ta slut. Så det är nog mest omplaceringar som kommer dyka upp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.