Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1339 ggr
ekarismaa
2

Skaffa en till iller.

Hej! I morgon ska ja o min tös åka o kolla på en till iller och om de går bra så kommer jag antagligen köpa han :)! Men vad tycker ni det viktigast att tänka på då? Då det blir första gången ja skaffar en till iller!

ekarismaa
0

Min "tös" så kallad Miranda är min iller haha

Bogey
0

Det kommer nästan alltid att bli gnabb mellan din nuvarande och den nya.
När man väljer ut en ny individ är det därför bra om man kan kolla så att de inte är dödsfiender från dag 1.

Som exempel kan jag nämna vår första iller Bogey. Alla gånger han träffade en annan hane var det mord som gällde. Det blev alltid blodvite direkt så man fick sära på dem. När vi däremot satte samman honom med honor och då helst unga honor så var han mycket mjukare och bråken var mer normalt rangbråk. När vi introducerade Imie som 11 veckors valp så var han nästan ointresserad från början och de rangbråk vi hade var över inom 2 veckor.

När Bogey gick bort och vi sen introducerade Ford (också hona) som var 7 månader så har tjejerna hållit på och bråka till och från i åtminstone ett halvår. Nu går det ganska bra även om det är lite smågnabb lite då och då, men det har aldrig varit fråga om direkt blodvite även om man kunde hitta lite bitmärken i nackskinnen på dem när det var som värst.

ekarismaa
0

#2 okej! De kändes faktiskt bra mellan dom, det är bara min gamla iller som är lite på avstånd Nu, men hon verkar väldigt intresserad ! För Illern ja hämta hem nu är 10 veckor och hon jag har redan är 5 år!

Bogey
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det kommer förmodligen att gå alldeles utmärkt.

Så här såg det ut 2010 två veckor efter vi introducerat Imie för Bogey.
Mest munfäktning och brottning på lek. Inget skrikande, skunkande eller blodvite i någon form.

ekarismaa
0

#4 Okej! Ja, dom hade sitt första bråk idag och min äldre iller fick smällen för hon fick ett bit märke på magen! Men de är så att han vill leka och han leker väldigt hårt och hon är väldigt liten och tycker de inte är så kul så hon blir ju såklart arg o fräser o säger ifrån men han vet inte än vart gränsen går riktigt än! Vad tycker du jag ska göra i den situationen? Jag brukar separera på dom och på kvällarna får dom sova i olika rum! Men han är på "bushumör" så går han på henne o vill leka men han är fortfarande valp o vet inte vart gränsen går och jag bittränar honom.

JossanH
0

#5 bäst är att ha dom ihop hela tiden för då vänjer de sig snabbare vid varandra. Men blir din gamla iller mycket störd av valpen kan hon ju fp sova ifred iaf och ta en paus över natten, men funkar det så skulle jag ha dom ihop hela tiden.

Sajtvärd på Iller.ifokus

ekarismaa
0

Mm, För dom är ju ihop för de mesta när vi gör aktivitet som ute och gå o så! men när vi är hemma så är han på henne, men när de blir "bråk" plockar ja bort dom från varandra

JossanH
0

Kan dom lära sig att avleda bråket själva är det för det mesta det allra bästa. Annars blir det lätt att dom inte riktigt kommer fram till vem som bestämmer osv och då blir det bråk varje gång man släpper ihop dom för att dom aldrig får "göra klart".

Sajtvärd på Iller.ifokus

ekarismaa
0

Okej! Men då låter ja dom ha sin lilla "fight" :) så får man hoppas på bästa!