skaldjur?
Nu när jag sitter här och käkar lite av det som var kvar av skaldjursfrossan vi hade igår, så sitter hunden här och är heeel tokig i div. skaldjur. Och då slog det mig… Kan man ge skaldjur till illrar? :3
Kanske detta ger dig något svar.
Kärlek, ärlighet & respekt. 
Mja…vet inte hur salt kräfta och krabba e, men borde inte vilda mårddjur äta skaldjur?
Nu är ju inte detta mink… men hittade detta- "Minkens föda består huvudsakligen av smågnagare, fisk, grodor, skaldjur, sjöfåglar och ägg."
Eller e dem mindre salta innan kokning?
Man ska väl inte ge något tillagat kött alls om jag förstått saken rätt. Och att koka är ju också att tillaga.
Så råa(levande blir det ju då) går bra?
Jag skulle nog aldrig ge mina pälsbollar fisk rå av den anledningen att det kan finnas jätte mycket parasiter. Inte heller ge dem kokta. Förstår inte hur folk kan äta sushi, jag har blivit matförgiftad flera gånger. Avråder det. Ge istället fisk olja eller något tillskott med fisk protein, det ska vara bra enligt vår veterinär.

du skall inte ge det där då det ligger i saltlag etc och det är inte bra.
Rå fisk är ingen fara att ge det beror helt på hur det hanteras och förvaras
#3 Illrar äter också lite sånt. Men inte tillagat då.
Här slinker rå fisk o andra råa saker från hav/sjö ner. Speciellt om mina pälsar är sugna. Är de inte hungriga så är de petiga…
Jag har aldrig pratat om fisk :) men jag älskar sushi! :3 Och vadå saltlag? Vi kokar dem själva… det e inte som att vi köper bläiga från affären XP X3 De ligger i kokspat en stund men det är inte saltlag. Det jag menade var att dem kanske kunde få en levande liten tångskrabba eller räka :3 beroende på hur duktiga dem e på att döda dem.
Hur är det typ med musslor och snäckor? :3 vi ger sköldpaddorna sandmask från havet.
#8 #9 Men det e bra att veta att fisk e gott för dem :3

Ska något kokas före servering så gäller det i rent vatten alltså inga kryddor, salt eller exempelvis öl.
Att ge något levande räknas väl inte som särskilt snällt kanske…
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Bör inte ge något levande i och med att man inte får utfodra så att det finns risk för att djuret inte dör en snabb och icke smärtfri död. Alltså bör allt serveras dött. Annars är det ju råa skaldjur man serverar men de är ju sällan döda innan tillagningen .. :/
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag håller med om att det inte är snällt mot djuren. Vill dock påpeka att tyvärr är det fortfarande tillåtet att mata med levande ryggradslösa djur… Även om jag också tycker det är ganska elakt…
Om inte lagarna har ändrats, mycket händer på 4 år, men vi hade inte kunnat utfodrat med insekter heller då…