Doftmarkering hos kastrat
Hur ofta doftmarkerar era kastrerade illrar?
Phoebe kastrerades kemiskt i februari vilket avbröt hennes löp. Nu har jag märkt att hon går och gnussar sig mot allt möjligt, hon lämnar inget urin som tur är men det är de "privata delarna" som hon gnider mot saker och ting…hoppas att hon inte ska börja löpa igen redan? Revir-sättande utan pilskhet? 😮
Lilith gör så jämt och har gjort så länge jag haft henne (3 år), gnider sig mot allt möjligt.. både när hon varit i löp och inte. Har inte tänkt så mycket på det faktiskt =D

Hehe ok, skönt att höra! Jag är ju himla intresserad av djurs beteenden och gillar att klura på varför de gör som de gör. Vill försäkra mig om att ett nytt löp inte är på väg :P
Min första iller, som var kirurgiskt kastrerad, var extra bra på att gå och släpa sig mot allt 😁
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag har en teori om att det är de dominanta illrarna som markerar mest, vad säger ni om det? Ni som haft flera illrar, vilka har markerat mest?
Vi har 4 illrar (2 hanar, 2 honor) och det är mest hanarna som markerar mot en viss stol, men jag tror inte att de är dominanta. Honorna verkar bestämma mera. Kanske ett sätt att få tillbaka lite balans i flocken?