Svea 9,5 års flytt etc...
Nu har Svea (9,5 år), Groggie (5 år), Tessie (4 år) flyttat med mig och karln och hans två barn till en underbar lägenhet i vetlanda…. Flytten har gått bra med illrarna och de ha en massa yta att springa på men Svea orkar ju förstås inte så mycket… Hon somnar här som där… Hennes ålder börja ta ut sin rätt… Men värst är när hon somna i matskålen och tidningarna vid bajslådan… Tur man är hemma på heltid så man kan se efter henne… Hon har en tumör böld på ryggen med men med tanke på åldern så får hon vara som hon är…De anser både jag och vetrinärer… Kanske låter elakt men med tanke på hennes höga ålder tror jag knappast hon klarar en operation… Man får vara glad att hon mår så pass bra som hon gör… Hon är lycklig i alla fall med sin MASSA mat som hon älskar…,.

naww vad sött. Men jag förstår dig. Eftersom du är ju hemma och smeker magen hela tiden så då håller du ju ett litet öga på damen. Lite fantastiskt att hon är så gammal och har tumör och lever =)

Hon är extremt envis den gamla damen…. Hon påminner om en dement psykiskt sjuk tant på över 90 jag hade för ett par år sen… Hon hade cancer i hela kroppen och borde statistiskt sett varit död för länge sen men hon levde och var FRUKTANSVÄRT envis hon med…. Idag lever hon inte mer… Men de tog många år för henne….

Låter som om du gör helt rätt. Jag hade nog aldrig utsatt en iller över…låt säga…6 år, för en allvarligare operation. Det är nog mer för plåga än vad det gör nytta. Risken är ändå att det är någon annan cancer som inte syns som ställer till det…
Låt du Svea ha en bra sista tid, och se till att skämma bort henne. Men håll ögonen öppna, och gör det som är rätt för henne. när hon börjar få ont så låt henne somna in, det är det mest snälla man kan göra mot sin älskade! :) Tycker iaf jag…
Krama flickan och ge henne lite laktogrädde från mig! :-D

#3 Hon genomgick en aputation av en tå i början av året. Hon hade en godartad tumör på den tån. Var mycket oroad när hon fick lugnande som hon somna av. Hon hade problem med gången så därför fick hon amputeras… Troligen kan de varit de som spridit sig. Misstänkte fästing först och var och petade på hennes rygg då blod rann ut. Men efter utlåtande så var de en tumör…
Jag får bada Svea nästan varje dag då hon får bajs på pälsen på magen, De tycker hon inte om men hon har aldrig älskat att bada däremot äter hon nästan jämnt och mår efter omständigheterna bra. Ibland har hon mer energi än Tessie och Groggie… Hon är pigg den gamla damen…

Blurk, va det som en gigantisk vårta som tumören är på ryggen samt som den var på tån?
En sån utanpåliggande tumör ficka Alba på slutet, bara 2 månader innan slutet. Den växte upp på kanske en månad, från ingenstans, såg ut som en stor vårta/fästing på 7-8 mm.
I albas fall var det nog lite allt möjligt i cancerväg som orsakade hennes död. En månad efter vårtan så hittade vi även en vindruvestor tumör i magen… Verkar ju vara så, att det spricer sig när det väl är på G… Bara hoppas att de slipper lida. Så läne de inte verkar ha ont kan de gott få ha en bra sista tid!
En bra grej, om du inte redan har en sån, är att kolla upp en bra privat veterinär som ni kan åka till rätt "akut". Vi har alltid åkt till Ultuna djursjukhus, men det är alltid så stressigt och man får alltid vänta så mycket. Denna gång (med Alba) åkte vi till en liten veterinärpraktik. Där fick vi komma in direkt till ett rum där de tänt ljus. Allt gick smärtfritt och utan plågor och det kändes verklgein som ett bra ställe att avsluta det på, den dagen hon blev för trött ochhade för ont för att det skulle vara "värt" att låta henne leva mer… Huga, inga roliga beslut att ta… men fördelen med gamlingar är att det inte kommer över en natt, utan att man hinner förbereda sig något. Även om det blir en chock när det väl är dax… *kramar till Tanja*
vad kul men den härlig flytt för er och illrarna :)