Slapp Iller
Hejhej, fick min iller nyligen.. Tränar fortfarande på att få den rumsren men det är inte det just nu.. När den går runt i huset så luktar den bara den leker nästan inget alls den har leksaker, (bollar/tunnlar/ålitemera).. Men den luktar ända bara under soffan/köket/hallen.. gör inte så mycket mera, den är ju valp justnu och tänkte om det var därför.. läst att dom brukar gömma saker som tvdosor/skor osv.. bara tänkte så det inte är något fel på den, och den äter inte något annat än iller mat.. har testat ge den gurk bitar/äppelbitar/ägg men den verkar inte ens se de när jag har det i handen framför henne..så just nu beter den sig bara som en hamster som springer runt, eller är det för att hon vill vänja sig mera vid hemmet?
Illrar sover ju ävldigt mycket, sen kanske hon inte tycker det är kul att leka själv med leksakerna, sätt dig ner o lek med henne.

Har du bara en iller så är det viktigt att den får aktivering av dig då den inte har någon illerkompis att leka med. Gör som #2 säger, sätt dig ner och lek med henne så ska du se att hon leker =)
Ägg tänk på att inte ge äggvitan.
Gurka och äpple som små bodisbitar. Iller är ett rovdjur alltså ett köttätande djur inte som kaniner o hamster som äter grönsaker.

En tesked "gott" om dagen är ungefär lämplig mängd… Och så lite söta saker som möjligt eftersom socker i längden kan ge insulinom (vanligaste cansersjukdommen bland illrar).
De kan vara lite knyssliga som valpar, man får lära dem tycka om saker, testa flera ggr, i små små bitar. Testa att mata.
Du kan ge rå äggula en gång i veckan. Du rör den lite lösare, sen kan du testa doppa fingret i det och fingermata henne, så lär hon sig gilla det åxå, ska du se. En sak som mina älsakr är Laktosfri grädde. Men inte för mycket, kanske en tesked åt gången. Ge aldrig mjölkprodukter med laktos (tex vanlig mjölk och grädde) då illrar inte tål laktos och blir jättedåliga i magen av det! Ger man för mycket blir de dåliga i magen och blir de dåliga i magen för ofta så sabbas matsmältningnen och tarmen får problem. :)
När din iller kommit till ro och känner isg trygg kommer den börja leka. men illrar är individer, vissa är busigare än andra. Vissa gillar mer upptäcksfärder, långa promenader och snoka runt och rota än att leka med leksaker… :-)