Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 1180 ggr
sarae
0

Feritage

Nu när jag såg att Fuglemat var härinne  tänkte jag passa på att fråga lite ;)

Kan jag lägga till illrar som inte är mina, i min illers stamtavla om de redan finns registrerade?

Kan jag lägga till en iller, (som inte är min) som morfar till min iller, om mamman redan finns inlagd?

ja lite sådana frågor har jag.

sen har jag haft problem med sjukdomsbiten, kan bara lägga in en sak på varje iller.

Om det där om chipregister du skrev i en annan tråd, vet att man kan lägga in det på feritage, men skulle du vara beredd att använda feritage även som en chipdatabas? Där folk kan regga nr, namn, telefonnummer adress etc?

för övrigt blir jag mer och mer imponerad av feritage när man använder det. särskilt när man hittat en riktigt lång linje där folk har varit noga med uppdatareingar, då är det riktigt intressant!

hoppas fler tar sig tid att regga sina illrar där!

JossanH
0

ja, jag tycker den sidan är toppen! :) har reggat alla mina iaf!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarae
0

jja, jag jobbar på det…men jag får inte ihop det. jag har ju info som de2 uppfödare som reggat släktingarna inte fått med. men jag tycks inte kunna lägga in det…suck…

Fuglemat
0

>Kan jag lägga till illrar som inte är mina, i min illers stamtavla om >de redan finns registrerade?

Vel, det går an, men jeg anbefaler det ikke, for det blir jo bare rot om en ilder er registrert to ganger.

Om du har mye informasjon om en annen persons ilder som ikke er lagt til kan du enten sende en epost til den som har registrert ilderen og opplyse om det, eller du kan overta ilderen. Dette gjør du ved å gå til ilderens egen side og trykke på linken "Claim ownership" nederst på siden. Du blir da satt som ilderens eier. Gå til siden for å endre dataene på ilderen. Sett deg selv som registrerer i stedet (sett "owned by somebody else" under "owner").

>Kan jag lägga till en iller, (som inte är min) som morfar till min >iller, om mamman redan finns inlagd?

Først registrerer du morfaren. Så kommer det an på hvem som har registrert mammaen. Om du har gjort det er det bare å sette hennes far til den nye ilderen. Om det er en annen som eier mammaen, så må du si fra til dem at du kjenner til faren hennes. Om de bare har registrert mammaen men ikke eier henne så kan du overta henne.

>sen har jag haft problem med sjukdomsbiten, kan bara lägga >in en sak på varje iller.

Sier du det? Det må jeg se nærmere på. Sykdomsdelen skal uansett endres drastisk, men jeg er så lat.  

>Om det där om chipregister du skrev i en annan tråd, vet att >man kan lägga in det på feritage, men skulle du vara beredd >att använda feritage även som en chipdatabas? Där folk kan >regga nr, namn, telefonnummer adress etc?

Ja, det kan vi forsåvidt godt gjøre om det faktisk er behov for det. I Norge er det fullstendig overflødig siden vi har en database som håndterer all slik informasjon for hunder, katter og ildere (og evt andre chipmerkede dyr) og som kan kontaktes via døgnåpen telefon og internett. Hvor blir ildere registrert i Sverige når de er chipmerkede? Det er en stor fordel at de ligger i samme register som hunder og katter, ellers vil bare en brøkdel vite hvor de skal søke det opp.

sarae
0

tack så mycket för hjälpen!

I sverige har vi ett chip register för hund och katta (skk) men de har ännu int e velat ta till sig illrar.

Idagsläget måste man själv registrera sin illers chipnummer, och det gör man genom att maila antingen stif eller siv.

Problemet är att man kan inte privat söka igenom en databas efter ett chipnummer omm man t.ex har hittat en iller. man måste maila ansvariga, vänta på att de har tid att titta, sen måste de leta igeonom alla registrerade illrar.

Sara
0

Vilken adress hittar man feritage på?

Sara

[Falo]
0

Här är min tös wilma med Woodo och Erik i sin stamtavla, vore skoj om fler med illrar i den stammen hör av sigGlad

http://baltikum.dyndns.org/~fuglemat/index.cgi/vis_ilder?dbnr=25

sofie
0

Jag tänkte sätta mig och fylla i uppgifterna vi har om våra nu.

sarae
0

jag får krupp! jag kan inte lägga ut mer info om vare sig sjukdomar eller descriptions! hur gör jag?

Faxlin
0

Jag har suttit i flera timmar och försökt få in mina illrisar med föräldrar och allt. Men det hjälper inte. Jag kan inte :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Fuglemat
0

Ok, jeg skjønner. Da kan det nok være vi kan utvide med telefonnumre og adresser.

Sarae og ÅsaF, kan dere ikke sende meg en epost, admin@feritage.no, og si fra hva som er problemet, så skal jeg hjelpe dere :)

Veronica
0

Ska uppdatera mina illrar när jag får tid, tycker att det är en jättebra sida!

Amor vincit omnia

Xannadu
0

Jag ska också försöka ta mig tid att registrera in mina gammla illrar där.

Blueshift
0

Följande info finns att läsa på Feritage:

12/08/2007: Due to clumsiness, ferrets registered between 10:40 11/08/2007 and 15:15 12/08/2007 might have the wrong ownership status. If you registered your ferret as "owned by somebody else", the status has been changed to "owned by you". Sorry… 

Det kan vara en god idé för de som registrerade då att gå in igen och kontrollera ägarskapet på sina registrerade illrar.

Fuglemat
0

Jah… på en normal dag hadde det ikke gjort noenting at jeg klønet sånn, men på akkurat det døgnet hadde det blitt registrert nesten 100 ildere. Flaks.

Jeg har lagt ut et lite skjema på forsiden der folk som har blitt berørt kjapt kan sette riktig status på ilderne. Jeg tror det fungerer, si fra om det oppstår noen feil.

sarae
0

Gud så bra! tack fuglemat! det blev kasnke lite överbelastning när alla plötsligt började regsiterar sina illrar ;)

Fuglemat
0

Neida, men jeg begynte å endre på noen småting og kom til å skrive en liten setning som satte eierstatus på 1413 ildere til "eid av registrerer". Normalt hører programmering og rødvin bra sammen, men ikke når man ikke har angremuligheter på det man gjør…

AlbaStiffler
0

Putt

Satmaran
0

Vill bara säga att det finns en bra svensk sida också där man kan regga in iller och där inte vem som helst kan regga din iller som sin!!! Vilket för mig är ett ytterst skumt förfarande. Ex Guys Atlas, är reggad som Saras Athlas, det stämmer inte för mig i alla fall. Guys kille är hans och ingen annans. Saken är att denna typen av registrering bara skapar förvirring till slut.      Vem fasiken äger Atlas och är det då samma Atlas?

Om jag går in på www.illervänner.se så kan jag klicka på registrering och sen få upp ett ganska enkelt formulär som jag sen får fylla i och skicka till ansvariga.

För mig känns detta tryggare. Skulle aldrig finna mig i att min Ida skulle vara registrerad som någon annans!!!!

Dessutom har jag hört att det förekommer trakasserier i form av att fylla i felaktiga sjukdomar hos ovänners illrar!!!?

Vill bara sätta en liten varningstriangel på detta sätt att regga sin iller!!!

Förstår att tanken är god men… och all heder till dig som har orkat sitta där och jobba fram denna sajt, men eftersom ingen blir tillfrågad kan det bli en ren katastrof om det vill sig illa.

Mvh  Lillan

sarae
0

#19 om du tittar så står det inte sara som ägare utan "registered by". När man lägger in en iller väljer man om man själv är ägare "owner" eller om man bara är den som registrerar den (för att komplettera sin stamtavla). Det är två helt olika saker. Sedan kan man inte lägga in något om sjukdomar eller liknande på en iller om man inte själv är ägare till eller den som registrerat illern.

Jag tycker att det är bra att det finns information som ligger öppet. På sitf elelr sivs register kan man inte själv gå in och titta. där reggas illrarna för att få ett reg nummer samt en stamtavla. på feritage reggar man för att förenkla släktforskning för tex framtida parningar etc,

Robinsnel
0

#19 man kan ju regga in en iller även om den inte är ens egen, och det fyller man då in… Men det står ju alltid vem som registrerat. Det är ju användbart när man vill hålla koll på stamtavlor osv.. Ex var min gammelman woodo registrerad innan jag registrerade honom, och när jag ville registrera honom var det bara för mig att "ta över " honom.. Lätt som en plätt och inga bekymmer… Bäst är ju om så många illrar som möäjligt är med på feritage, jag tycker det är en kanonsida…

Satmaran
0

Okej jag fattar vad ni menar, men ändå!! lätt som en plätt att ta över en annans iller, ex. Att regga någons illler och sedan göra vad man vill….!?

Handen på hjärtat alla ni som vill väl…..

Det förekommer både det ena och andra här på denna sajten, så varför skulle inte Feritage utnyttjas i samma syften av illasinnade personer….?

OBS!! Jag vill inte skita ner, eller spy galla över Illerifokus. Tvärtom. Sajten har avancerat betydligt den senaste tiden och jag ser inte mobbing och fördömande lika mycket nu, som för ett halvår sedan.

Nu funkar ju sidan som det var tänkt eller hur? Att den ska vara som stöd och hjälp till illerägare, ge råd , tips, uppmuntran, tröst, en plats för oss att dela glädje, sorg och erfarenheter.

Ingen ska väl vara rädd för att komma in här och be om råd för att hon eller han har köpt sin älskling från "fel" uppfödare?   I mina ögon är alla illrar lika goa, oavsett om de föddes i bur utomhus  hos de ni kallar "Farmare" eller i min säng!! Om de har riskteckningar, stamtavla eller inte. 

Ja nu svävade jag iväg som vanligt, men ni fattar vad jag menar hoppas jag.

sarae
0

#22 du kan inte "ta över" en iller som redan har en ägare. du kan bara ta över en iller som står utan ägare. Och uppstår något fel kontaktar man bara admin så rättas det till. Av vad du skriver får jag intrycket att du inte ens har försökt att använda sidan, utan bara fått förutfattade meningar om den. Hade du användt den så hade du vetat hur den funkar och inte varit fullt så negativ.

Jag anser att feritage är ett viktigt steg mot att få koll på illerstammen, för vare sig man vill inse det eller inte så behövs det. Det finns faktikst, trott eller ej, många uppfödare som avlar på illrar som faktikst har stamtavla, och då är en sån här sida otroligt bra, förutsatt att folk använder dne vill säga.

AlbaStiffler
0

Var åxå in och spanade på ferritage häromdagen. Mycket smart sida… håller helt och fullt med Sarae om att det är en skitbra bit på vägen…

Ska lägga in mina illrar där så fort nykomlingen kommit! :-)

Robinsnel
0

#22 och #23, jo man kan ta över illrar som har ägare. Men varje gång man ska ta över en redan in registrerad iller måste man maila webmastern och förklara situationen ;)

sarae
0

#25 just det ja, så var det. men man kan inte ta över hur som helst som sagt.

JossanH
0

håller med om att feritage är ett jättebra ställe och jag beundrar fuglemat för all tid hon har lagt ned på denna!

Har man funderingar eller tycker något är underligt så maila och fråga fuglemat- det är väl på så vis man kommer fram till bättre lösningar och förbättringar!

Jag förstår (om du har hört från andra håll) att du är negativ till feritage, Satmara, för jag lyssnade också och tog till mig vad andra sa utan att bilda mig någon egen uppfattning… jag fick höra mycket om många men valde tillslut att göra mig egna uppfattningar och gosch vilken fel uppfattning jag fått tack vare andra! :)

Nä, tycker du ska gå in och regga dina djur där och kolla igenom hur sidan fungerar så kanske du får en bättre egen uppfattning om sidan! Sen kan du klaga hur mycket som helst! ;)
Visst utnyttjas säkert den sidan också av illasinnade, men de flesta som reggar gör ju det för den goda sakens skull!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Satmaran
0

Jag tror attjag faktiskt lyckades med att regga Maya, men sen blav det något#"¤ Med Ida, så jag struntade i det.

Gillar fortfarande inte att Atlas står som Saras Atlas och eftersom Guy inte är typen som varken letar eller hittar på datorer, så kan han inte heller ta över sin kille!!!!

Feritage bygger på att alla kan mer än basic vad det gäller datorer. Jag själv har problem vad det gäller färgbedämningar på andra språk…. Så  då kan ni som vet då förklara vad vi ska skriva när vi har en viltfärgad…?   Pastell…?  Silver….? Tomte i olika varianter…?  Därför att, det är inte en självklarhet för alla.

Det är dessutom fack-engelska och finns inte i gamla ordböcker.

Tacksam för enkla översättningar när det gäller Feritage.no

Robinsnel
0

ok:

neutered - Kastrerad

sable - Viltfärgad

Sandy - Pastell

silver, albino o dew är samma som svecnska..

mitt - Tomte

polecat - Vildiller 

http://baltikum.dyndns.org/~fuglemat/index.cgi/vis_ilder?dbnr=2362 

Här är länken till Athlas du nämnde. Han är inregistrerad utan ägare, och det är noterat vilken uppfödning han kommer ifrån.

Jag tycker det ser ut som du lyckats registrera Maya och Ida rätt o riktigt :) (nu kan du ju fylla på med teckning och färg om du vill…)

AlbaStiffler
0

Bra med översättningen Robin, hade faktiskt funderat på tomte, pastell och sable…

Fuglemat
0

Det kan hjelpe å bytte til norsk språk om det er noe man ikke forstår. Norske betegnelser på farger er omtrent de samme som svenske.

Ingen kan overta en ilder som eies av den som registrerte den. Du må nå maile meg om du ønsker å overta en ilder som ikke eies av noen.

Jeg har dessverre universitetsutdannelse innen programmering, men ikke systemdesign. Derfor kan ting fort virke forvirrende og sikkert med en høy terskel. Jeg har heller ikke mye tid til overs til å drive med Feritage for tiden, som å gå gjennom alt og planlegge det på nytt. Er derfor meget takknemlig om folk kan peke på akkurat hva som føles vanskelig slik at jeg kan endre det.

Faxlin
0

#31: Jag tycker det är superbra jag. ;-)
Du har gjort ett bra jobb där.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Guteillern
0

#29 Kan komplitera din utmärkta lista med att Sable - Viltfärgad, benämns Fitch i passen :-)