Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 887 ggr
WolfFire93
0

går det att köpa valp på foder?

Jag vet att "man borde inte ha något problem att betala 6000kr för två iller valpar" men jag tycker ändå det blir rätt mustigt, med tanke på att jag ska ha pengar över till både mat och vet. (vilket jag är väldigt noga med att åka till) Men eftersom nu han jag skulle köpa av inte låter bra, och jag skulle få 2 valpar för 2500kr vilket känns bättre på ekonomin (fast jag vill inte köpa av han så som det låter)…. går det att köpa en för 3000kr och ha en på avbetalning/foder så att den slipper bli ensam tills jag kan ha råd för en till på 3000kr? Och var är närmsta seriösa kennel vid Kungsbacka/ Göteborg? Låter jag helt galen? Tycker att det låter sundare med 2 små…

JossanH
2

Det är bättre att köpa en valp åt gången för att få bästa möjliga kontakt med den. Så kan du spara pengar och köpa en till när du har råd. Det är väldigt få som går med på avbetalning.

Sajtvärd på Iller.ifokus

VeronicaKahlbäck
0

När det kommer till vad en valp kostar så får man lite vad man betalar för,  även om det självklart finns oseriösa uppfödare som tar dyrt betalt med.
Köper man för mindre så kommer det generellt från "uppfödare" som bedriver ogenomtänkt avel där det skits i hur djuren har det, vilken hälsa dom har, vem som köper dom och ja det mesta man som ev köpare borde bry sej om man är djurintresserad. I klartext är det rent egoistiskt att stödja dålig avel.
När man letar uppfödare rekommenderar jag att man kollar runt bland andra som haft några illrar, planera i god tid så får man kanske chansen att få från just den uppfödaren man vill. Det finns inte så väldigt många uppfödare i Sverige nu så risken är att man behöver åka en bit.

Personligen skulle jag inte rekommendera någon som inte haft iller förut att skaffa två valpar samtidigt ofta har dom kul tillsammans med en vän men det är något man kanske lika gärna kan kolla på lite senare. 
Jag är ju själv förtjust i omplaceringar och det brukar dyka upp en hel del yngre i slutet av valpsäsongen om man kanske vill ha någon yngre.
Skaffa valp först och en omplaceringsvän senare? Skaffa omplacering lite senare i år och valp till nästa sommar? Då hinner du ställa dej i valplistor i tid.

Och ja, en iller kan vara skitdyrt. Går allt fint så visst är det lite utgifter till en början men sen åtminstone om man har en normal inkomst så tycker jag att dom knappt märks i budgeten däremot skenar det lätt ganska fort vet blir inblandad så där bör man se till att det finns lite pengar säkrade. Förut sa jag att 10.000 och en försäkring är minimum men det känns som priserna dragit iväg rejält så skulle personligen inte känna mej trygg med "bara" det.

Slutklämmen är att jag förstår att du vill ha nu-nu-nu men det låter inte så välplanerat, det finns olika alternativ men det kommer också fortsätta finnas illrar i framtiden.

Jag har dålig koll på vilka som tar kull i år, ännu sämre vad dom faktiskt avlar på så kan inte rekommendera någon.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

WolfFire93
0

Har planerat att ha iller sedan 2010, men det kanske inte hörs ^^" heh… hade en bra uppfödare då, men kommer inte ihåg vem det var… hon tog 2000kr per valp. Men nu när allt ska förvärklas vill jag sätta eld på det så att jag kan få hem dem små liven så fort som möjligt :3 Min hund var inte heller dyr, men jag älskar honom mest! Tillbaka till ämnet! XD Så de bråkar inte om man skaffar en senare? (Lite det jag e rädd för)

WolfFire93
0

Nu värkar det vara bestämt här hemma: Jag ska bygga iordning mitt drömparadis, och spara ihop pengar även till bensin. Och sedan färdigt till nästa sommar/vår ska jag köpa en valp. Och efter ett halvår/år köpa en till//ta en omplacering. ^^ Så! Bara ut och börja bygga. I augusti ska jag ringa några ur uppfödarlistan och se vem jag väljer :3 Jag letar efter en som förblir sådär mörkbrun med vit nos… finns det?

Grodan
3

Två VALPAR på en gång… och dessutom dina första illrar. Det avråder jag bestämt mot. För att hålla liv i ditt illerintresse, för att orka och för att kunna ge en valp den uppfostran och kärlek den behöver. Ta då hellre en valp och en äldre.

Och de behöver inte vara två. Jag har alltid haft iller en och en tills för 2 år sedan då jag efterlyste omplaceringsiller och fick många svar, då kunde jag inte säga nej till två helt underbara killar från olika ställen.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

WolfFire93
0

Jo men alla sa ju att jag måste ha två XD Men jag köper hälldre nr 2 senare X3

Grodan
0

Ja, och därför skriver jag nu. För jag säger inget måste.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Zazzeli
0

Man måste inte ha två, vi har bara en här hemma, och en iller som första räcker, annars finns det nog en rätt stor risk att det blir för mycket.

illernettan
0

Mitt råd till en första-gångs-köpare är att köpa en första året för att sedan köpa den andra året efter. På det sättet kan du fokusera bättre på att fostra och bonda med valp nummer ett. Köper du två så tyr dom sig mer till varandra eftersom dom pratar samma språk. Har du otur kan dom även gadda ihop sig mot dig och det är inte kul.

Mitt stående tips är att du besöker någon som har iller där du kan känna efter om iller är ett husdjur som passar dig och ditt liv. Det är inte en dans på rosor att vara illerägare….många gnäller på sina hundvalpar men illervalpar etter värre 🙂

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

WolfFire93
0

Haha XD jag har umgåtts med 3 illrar i 3 år X3 och det e inte vidare skönt när pojken kryper in i tröj ärmen och hugger sig fast i armen X3 Då får man, mot smärtan, med en bestämd röst säga "Loss" och efter ett tag släppte han XD (man får säga det några gånger) Men det e inte så farligt :3 bett i fingrar om han inte ville upp, så e det samma som hunden, de får inte välja det själva. Man ska vara mjuk men väldigt bestämd ^^ har även varit med om en som gled ur sin sele XD Men i alla fall redan erfarenhet av iller

WolfFire93
0

*De som jag umgicks med var 2 vuxna och en tonåring. Så jag kommer säkert behöva tips nu när det blir valp :3

illernettan
0

#10 Va bra, då har du lite erfarenhet i alla fall 🙂

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

WolfFire93
0

Ja :3 men det kommer nog bli en liten utmaning med en valp ;D

FerretCrow
0

du hade en seriös uppfödare men denne tog 2000kr för en valp… hmm det är väldigt billigt för en valp från en seriös uppfödare. Vet du vad det kostar för en seriös uppfödare att föda upp valpar igentligen. dom flesta går rejält back faktiskt.

WolfFire93
0

Skyll inte på mig… :/ jag e inte uppfödaren. Det kanske bara var en hobby… men allt kom med valpen, typ vacc och chip och sånt. Men detta var ju också 9 år sedan. Och allt förändras. :)

WolfFire93
0

Förlåt XD 6år sedan ska det va X3

FerretCrow
0

ja idag tar dom flesta 3000-3500kr och ja man går iaf inte plus på det. ca 1000kr per valp kostar chip, vaccin och hälsoundersökning per valp, sedan har man försäkring, foder med mera som medföljer. sedan finns det dom som tar samma pris men utan saker som medföljer och illern bara fått hälso undersökning och chip. ganska blandat helt enkelt

WolfFire93
0