Iller iFokus

Iller

Etiketterillern-i-mediaillern-i-litteratur
Läst 1220 ggr
Sude.K
0

Vilken iller?

Hej!

jag ska skaffa en iller men jag vet inte om jag ska skaffa en illervalp eller  en vid ca 1 år.  jag vill helst ha en valp men dom kräver lite mer jobb än en lite större. om jag skaffar en valp då måste man ju träna dom mer och mer. efter som att jag tycker om att träna djur så kanske jag skaffar en illervalp. dom lite större illrarna brukar ofta redan vara tränade. men om jag skaffar en iller vad behöver jag då köpa? jag vill ju köpa allt dem behöver för att må så bra så möjligt! kan ni illerfolket skriva ALLT man behöver för en iller, då menar jag verkligen ALLT. Vid vilken ålder brukar man chippa, kastrera och vaccinera en illervalp? jag vill få så mycket kommentarer så möjligt! spelar ingen roll om ni inte kan allt, bara ni kan något så tveka inte att kommentera:) tacksam för svar så snabbt så möjligt.  

Sist men inte minst: BOMBA MED ALLT NI VET OM ILLRAR!!! :) :)

Grodan
0

Jag har haft 6 st omplaceringar och en valp. Valpen köpte jag när den var 8 veckor gammal, alldeles för tidigt, men ägaren sålde sina valpar då och jag ville välja först. Jag tyckte det var väldigt svårt att få ett hum om hur man väljer rätt valp, i a f då 2005 och valde den som tyckte om att vara med mig mest. Det visade sig senare inte vara helt korrekt val. I a f så var det en ganska jobbig tid med toalådsträning, men till slut blev han faktiskt 100 % rumsren.

Nu med många års illerägande i bagaget så måste jag ändå säga att rumsrenhet är en av de viktigaste grejerna. Det är bara inte kul att ha en iller som bajsar mitt på golvet.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Rebellkatten
1

Du menar allt som står i den här tråden bland annat?
http://iller.ifokus.se/articles/4edc061588f4724d2200157d-att-skaffa-iller?stickies-1

Grodan
0

#2 haha

Sude.K
0

#1, det är kanske svårt att träna dom men jag tror det kommer bli en valp.

Grodan
0

#4 Ja, det är lite krävande, men är du snabb att sätta dem på lådan när du vet att det är på gång och envis och har tålamod så funkar det.

Halva är ju vunnet om du hittar en valp som redan är toalådstränad, dvs uppfödd inomhus där det finns toalåda och där gärna modern är rumsren.

VeronicaKahlbäck
0

Jag är för omplaceringar själv, till den grad att jag aldrig lyckats köpa en valp även om jag planerat det vid flera tillfällen. Valpar är bedårande men det är en så väldigt kort tid, har faktiskt inte upplevt något negativt med att omplaceringarna inte varit tillräckligt unga så som jag gjort med hundar (har växt upp med hundar).
Däremot har några av illrarna haft det rätt tufft före dom kom till mej, vilket självklart märkts - det har dock vart ett aktivt val från mej och inget man missar om man tar sin tid när man hälsar på, förhoppningsvis är tidigare ägare ärlig men det är inte säkert. Är man oerfaren kanske man kan få med sej någon med erfarenhet som checkar läget.
I slutet av valpsäsongen brukar det börja dyka upp en hel del omplaceringar, tyvärr är illrar något som både impulsköps alldeles för ofta och dessutom något som många inser att det inte alls var något för dom.

En iller behöver; många toalådor+strö, mat+vattenkål, bra mat + godis (för träning), koppel+sele, transportbur, filtar/bäddar/hängmattor eller vad som passar en, klosax, paraffinolja, fin kam (om man vill kamma ur vid fällning), försäkring, vaccination, ev suprelorinchip.  Säkert mer saker, bara det jag kom på nu.

Uppfödarna chippar ofta valparna, annars är det bara att göra när som. Dom behöver kastreras när dom går i brunst vilket oftast är första våren, för honor är det livsviktigt och hanar kan både bli väldigt stressade, skaffa sej diverse tråkiga beteenden och får oftast en lukt som enligt mej inte går att stå ut med 😡🤪
Jag tror dom flesta som är insatta i illrar (även jag) rekommenderar suprelorinchip som är dyrt vilket kan vara bra att räkna med men som rent hälsomässigt har många fördelar, skulle personligen aldrig kastrera kirurgiskt OM det inte handlade om att blivit något fel på reproduktionsorgan eller liknande.

Det finns en hel del matnyttigt om du använder sökfunktionen, är lättast att svara på lite specifika frågor!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus