Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 727 ggr
WolfFire93
0

Iller i huset

Jag håller på att läsa om illrar för att skaffa en.

Men  måste den vara instängd under natten, eller när jag e hemma? Eller kan den bo som en katt/hund?  Så länge jag barn säkrar allt ;3

Och ni som har iller  och hund, går dem bra ihop?

Grodan
1

Jag har alltid haft mina pälsar lösa i hela hemmet utom vissa utrymmen t ex badrummet (en iller i badrummet är underbart, men… hm… bara när jag vill). Idag när jag matar dem med massa rått kött får de endast äta detta i köket, dvs då stänger jag in dem där. Mitt kök är dock 20-30 kvm.

På nätter och dagarna när jag jobbar så kan jag också stänga in dem i köket pga att det finns bus de kan göra om jag inte är där.

Så jag anpassar mig lite efter illrarna och hur jag bor.

Min erfarenhet är att iller och hund fungerar bra. Iller är ett så pass respektingivande djur att hundar klarar av att leva rätt bra med dem så fort de har förstått vad det är för något. Jag har dock ingen erfarenhet av hur det är med rena jakthundar. Mina pälsar under åren har fått träffa briard, dobermann, schäfer, staff, faraohund, blandras, terrier mm. Jag har alltid låit djuren få sköta hälsandet själva och då har det fungerat väl. Givetvis läser jag av att hunden klarar det, men i min värld fungerar det med de flesta hundar faktiskt.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

WolfFire93
0

Ååå vad bra :3 tyckte det lät tråkigt att ha dem i bur hela natten :3 så då kan dem springa runt i rummet.

Min hund är rädd för möss som smiter XD så på hundens sida är det nog rätt lungt. Han har ungåtts och lekt med katter, hundar och kaniner bland annat.

Om man vill kunna ha bra men billigt kött, vad är att rekomendera?

Min hund äter "Taste of the wild" torrfoder, och ibland råa kycklingvingar/kycklinghalsar. och jag älskar rått nötkött så det har jag ofta hemma

WolfFire93
0

Just det, om min balkong är 6 km, kan jag bygga in den som en hage? (vi har inte super plats kvar i trädgården, även om dem kommer få gå ut i trädgården)

Grodan
2

#2 Men bur går inte. Eller ja om den är 5 kvm då.

Frågan är om du ska helbarfa eller halvbarfa. Kött = billigt… haha, näe, bara om du känner jägare, slaktare el dyl. 

Illrar äter naturligt små gnagare, insekter, grodor mm ibland även bär o frukt. Nötkött står tyvärr inte på deras meny. Fläsk kan de undantagsvis äta. MEEEN, det beror lite på vad för iller du skaffar. Får du tag på en helbarfad som du ska fortsätta helbarfa så ser nog menyn ut på ett annat sätt än hos mig. Här är det halvbarf. Kanin och råtta kan jag vid huvudtagetinte ge mina pälsar, de får möss, fisk, kyckling och fläsk typ. Torrfoder kör jag blandning mellan två: Orijen och Totally Ferret. Detta för att om någon av dem skulle sluta tillverkas så kan de då äta den ena - de kan vara lite svåra med torrfoderbyte nämligen

#3 Ja, det är korrekt mått så absolut.

Rebellkatten
1

Enligt lag så ska en iller inte ha under 5kvm utrymme, så stänga in i en bur under natten är olagligt och man kommer även ha en frustrerad iller. Mina har ett eget rum på 20 kvm och de blir ändå frustrerade om de inte får komma ut och springa i hela huset. =D 

Allt kött går bra att ge till iller, det enda jag skulle vara försiktig med är vildsvin, men köper man sånt från jägare så brukar de ha skickat in för att kolla efter trikiner ändå, så allt kött som är tjänligt för mänsklig konsumtion är ok att ge till iller.  Det går bra att barfa iller också men det är lite krångel och är man det minsta osäker på mängder osv så är det bättre att ha både torrfoder och kött, här hemma har vi orijen och rEvolution blandat och ger kycklingvingar,kycklinghjärta, mage, lever, mush-barf för katt, dygnsgamla kycklingar och annat. 

Balkongen går bra att bygga in som hage, tänk bara på att det räcker med ett hål på 2,5 cm för en liten tjej att klämma sig ut igenom, så ska du näta använd gärna minknät och inte kycklingnät. Och det viktigast iaf nu på sommaren är att hålla illern sval, då de kan inte svettas och blir väldigt fort överhettade.

WolfFire93
0

Å nej jag menade inte en lite bur XD jag menade en stor X3  Okej så då e det billigast att ta kontakt med någon som har kyckling rester, fina sådana.

Jag ska kolla upp så jag får rätt nät :3 Och ska göra så dem har ett stort rum att vara i när jag jobbar (bara 5 H som skönt är) finns det någon gräns hur lång tid de får vara ensamma?

WolfFire93
0

Hur mycket torrfoder ger ni era illrar? Och hur många ggr per dag?

Grodan
0

Finns alltid i skålen, som de kan äta när de vill.

Rebellkatten
0

Finns i princip inga burar på 5 kvm.. eventuellt platsbyggda isåfall.  Skulle vara helt löjligt stor och omöjlig att flytta eftersom måttet gäller golvyta, man får inte räkna till eventuella våningsplan =P Minknät eftersom hålen är små och de inte kan tugga igenom trådarna lika lätt som t ex kycklingnät.

Torrfoder står framme hela tiden. Illrar har kort tarmsystem och måste äta lite och ofta (så de kan bajsa på golvet ofta =p)

WolfFire93
0

Jag e bara van vid att säga bur ^^" men jag menade att bygga en egen, men jag låter dem hälldre dem springa i rummet. :3 Okej, hur ofta köper ni torrfoder/kött då? Och hur många kg? Ville räkna på vad det kostar med foder i halvåret/året.

Rebellkatten
0

Brukar köpa  ~4 kg  (2 + 2,27 kg) foder  som räcker i 3-4 månader för mina 3 illrar, beror lite  på vilken säsong och hur mycket annat kött de får. Fodret kostar 379  + 235 = 614/4 =153 kr per månad  . Har man bara en iller så äter de "jättelite" och det är inte värt att köpa större förpackningar då fodret hinner bli dåligt innan det tar slut.  Bättre köpa små förpackningar och köpa oftare. 

Kött beror ju på hur van illern är vid att äta kött och hur mycket man vill ge. Jag ger kanske en eller två gånger i veckan då jag blivit lite lat och vi har en minimal frys. Ger jag mush-bollar blir det två per iller, dagsgammal kyckling 1 per iller, kycklingvinge delas på två delar och de får en del var. Vet inte hur mycket kött det är.. men kanske runt 30-50 g per iller per gång?

WolfFire93
0

Super! Det låter ju inte så farligt! :D Har kollat upp vet. kostnader också, lite dyrt… så måste man ha 2? Jag jobbar bara halvtid, och jag har hund…

Rebellkatten
0

Det man sparar in på mat, toaströ (iaf om man använder träpellets) och annat hamnar på veterinärkostnaden =P 
Det bästa är ju att ha försäkring, det lönar sig om de blir sjuka. 

Måste man ha två? Illrar? Nej, man kan ha bara en iller, men de tycker ju att det är roligast att få leka med andra illrar. Men det beror också på illern. Tar man en äldre omplacering som är van vid att vara själv är det inga problem.  Men en valp eller en som är van vid att bo med många illrar blir nog lite uttråkade av att vara ensamiller.

WolfFire93
0

De flesta djur här hemma e försäkrade (men typ inte mössen och fiskarna XD) Så det blir det absolut. Mammas moster jobbar på Agria, så det blir super! :D Det kommer nog bli två… XD Jag har redan bestämt vilken uppfödare, och även om jag hälldre ville ta det lungt och köpa valpar till våren, så satte han upp mig på två valpar som ska vara redo i sep. Så jag e lite lätt panikslagen XD det e ju så mycket som ska göras… X3 måste bygga bur, lägga undan pengar, köpa in saker… shit asså! XD Han lät mig inte köpa en så det blir 2… fick dem billigare eftersom jag igentligen ville ha en. Något jag måste tänka på nu när det går så snabbt? Går det att chipmärka? Så som vi gjort med hunden.

WolfFire93
0

Jag frågade honom om det var något som kom med valparna, men han sa bara friska djur. Läste här att de ska ha stamtavla, vet. besiktning och vaccination… Så jag tänkte att jag ska åka hem till honom innan valparna kommer för att se hur de bor! Och försöka kräva de två första av honom, vaccinationen kan jag ta själv.

Rebellkatten
0

Fast bur behöver du ju inte bygga om du ska ha dem i lägenhet, brukar gå bra att spärra av ett rum åt dem som är illersäkert om man vill ha dem någonstans som är tryggt när man ex inte är hemma. Det går att modda barngrindar eller spika ihop en enkel grind av lister t ex.

En vettig uppfödare vaccinerar, tar besiktning, chipmärker och har stamtavla på sina djur och det brukar då ingå i priset så att säga. 

Man behöver inte jättemycket saker till illern när man får hem den, men toalådor, toamaterial, massvis med filtar/täcken/lakan/sovpuffar, matskålar, mat, klosax, godis, vetegroddsolja eller vitaminpasta, ev paraffinolja om valparna tänker äta gummi/dåliga saker, sele och koppel, transportbur och nummer till en bra veterinär är en bra bas.

WolfFire93
1

Okej tack ^^ Hade mest tänk att det vore bra om den inhägnade balkongen blev klar, så de inte ramlar ner ;)

Grodan
3

Honom… finns det manliga illeruppfödare? Farmarna vet jag är snubbar, men sällskapsillrar är mest tjejer…

*apropå precis ingenting*

WolfFire93
0
WolfFire93
0

Om jag nu vill köpa bra selar, är denna bra? Tycker det värkar stort om en kanin kan ha den… http://vetzoo.se/sele-och-koppel-till-marsvin-iller-och-sma-kaniner

Rebellkatten
0

Nä, de är inte bra, har en sån fast mindre, den som vi har går inte att stänga ordentligt och illrarna glider bara ur. Bättre med en sele som ser ut som ett H.  https://animail.se/kattsele-med-koppel-kattunge-svart.html

WolfFire93
0

Gissade nästan det XD tack för länk :3

WolfFire93
0

Btw! E sele för guldhamster för små? Jag har 2

Grodan
2

WolfFire93
0