AKUT sjuk iller
Min iller har blivit akutsjuk. För några timmar sen låg han och sov, verkade okej men tänkte inte så mycket mer på det. Våra två andra är fullt friska.
Nu ligger han helt stilla, helt stel i kroppen och flämtar med ögonen öppna. Vet inte om det finns akutvet här, ska söka omgående men befarar att akutavlivning är enda alternativet. Snälla är det någon som kan veta vad detta är? En hane, kemiskt kastrerad ätit samma mat i över ett år. Han är tre år gammal och har aldrig varit minsta sjuk.
Han har kissat ner sig och är i princip medvetslös.

Jourhavande veterinärer ska alltid finnas i alla län, om inte för smådjur så för stora djur. Om det bär av till att bli avlivning borde även en stordjursveterinär kunna göra det. Hoppas han klarar sig!
Nu har han bajsat ner sig och det rosslar från luftvägarna. Reagerar på ljus men inget annat. Vet rekommenderade avlivning omgående…
Hur har det gått under natten? … 😕
Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️
Usch vad hemskt.. 😔 Det finns ett par saker som jag automatiskt tänker på skulle kunna ge sådana symptom. Det ena är värmeslag om det varit väldigt varmt. Då börjar djuret flämta och tills sist går kroppen in i chock. Det andra jag tänker på är ett blodsockerfall (insulinom) med anfall och koma (död) som utgång. Hur gick det för er???
Sajtvärd på Iller.ifokus

jag har samma tankar som Jossan. hur har det gått?
Jag har varit med om liknande, det gick inte alls så bra dessvärre :( hans tarm hade gått av och då gick det väldigt fort tills han var borta :( Hur har det gått för er?
Vi letade veterinärer i över en timma men det är svårt att få tag på nattöppet häromkring, dessutom såg vi att han led så fruktansvärt, och det såg inte ut att kunna gå bra i vilket fall som…
Så med inrådan av vet. över telefon fick vi ta bort honom här hemma. Det var sorgligt men det enda vi kunde göra…
Värmeslag borde vi kunna utesluta, vi har god ventilation och flera vattenskålar/ flaskor samt både svalare och varmare krypin till dom alla. Han hade kollapsat inträngd intill en toalåda. Hela sjukdomsförloppet kan inte ha tagit lång tid alls. Det känns så sjukt att han ska gå bort så ung.
Beklagar verkligen 😢 Var han väldigt ung kan det ju ha varit juvenil lymfom och då finns inget att göra 😔 Jag tycker absolut att det var bra att ni tog bort honom själv hemma. Då slapp han lida mer och slapp åka en lång tur till veterinären. ❤️
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack JossanH för svaret, på nåt sätt vet man att det är rätt när ens djur lider att avsluta lidandet, men samtidigt frågar man sig själv gång på gång vad mer man kunnat gjort…
Det låter möjligt att det kan ha varit något sådant. Vi provade att blanda ut lite druvsocker i vatten och gav honom direkt vi fann honom med det gjorde ingen skillnad, inte heller vetegroddsoljan som han annars är tokig i.

Hur gammal var han? D.I.P
3år ganska exakt. :/

då var det nog inte juvelint lymfom men kan ju varit vanlig lymfom…eller kan ju varit vad som hellst… huvudsaken är att han inte lider längre. skickar en massa styrke kramar <3
Gah så hemskt. Stor tröstkram till er ❤️