Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 235 ggr
Linus-K
0

Jävla skit.

jag har varit alergisk mot hund och katt sedan i 14 årsåldern, det är delvis därför ajg nu skaffat illrar för att jag inte reagerat på dem alls innnan, men nu verkar det som jag börjat göra det.

Få lite klåda i ansiktet och har börjat nysa mer än vanligt när jag leker med dem. Är så frustrerad så jag knappt vet vad jag skall göra!

jag har hört rykten m att man kan "vaccinera" sig mot olika alergier, vet någon något om detta? skulle bli helt krossad om jag blir tvungen att lämmna ifrån mig pälsarna pågrund av det

/Linus

NoraDede
0

ja jag har hört att man kan få ta sprutor mot det. det är något medel som har något med djuren i sig som jag får en liten dos av och sen får man mer och mer så att kroppen lär sig att hantera det. tillslut så tåler man det man tage sprutor mot. jag vet att denna metod har dom till och med på hundar som tex är damm allergiker. men du borde ju kunna kolla upp det på internet eller prata med en allergi läkare. lycka till

SusanneStromstedt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vaccinationen hjälper bara ett litet litet tag.Du vet väl att det är farligt att utsätta sig för det man är allergisk mot för länge,även om du är vaccinerad?Det finns två djur(det jag känner till iallafall)som en allergiker kan ha;vandrande pinne och gris.En vandrande pinne går det ju inte att kela med,men det kan man med grisen.En minigris kan man har i lägenhet och är rumsren.Den går du ut med som med en vanlig hund,och den är mycket smartare än en hund.Grisen har ingen päls eller hår.

Den har borst och det brukar allergiker tåla…Varför inte prova?Lägger in en bild på min minigris,som jag har ute eftersom jag har möjligheter till att ha i inhägnad.Min gris kan bli ca 50 kg tung ocm jag matar den normalt.Den tillhör släkten hängbukssvin och detta är en galt som jag kastrerat.Han heter Bert och är väldigt kelig och gosig.Kan räcka vacker klöv och föredrar intelligenta konversationer.(Allt som husse eller matte säger, tycker Bert är otroligt intelligent)

TottsiGirl
0

#0 Prata med SaraE här inne hon ska genomgå någon behandling mot sin allergi  med sprutor av något slag om jag inte minns fel!

Hoppas det ska lösa sig för dig!!

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

NoraDede
0

#2 ja men nu är det ju så att du kan vara allergisk mot en mini gris oxå…

#3 det är säkert samma sprutor som jag pratade om. kommer bara inte på vad behandlingen heter.

sarae
0

Hyposensibilisering som det heter är en allergivaccination som man gör i ca 3,5 år. Men tyvärr finns det inte mot iller.

Jag skall själv göra det mot hund, häst, katt och kvalster. Men jag är även allergisk mot iller. Men den allergin håller jag i schack med hjälp av aerius, lomudal, bricanyl och asmanex samt städning. Om du vill kan jag tipsa om en mkt bra allergiläkare i gbg (som inte ber dig kasta ut djuren!)

NoraDede
0

#5 ja som du säger sara av att dra dammsugaren med mera varje dag så kan man ju minkska det enormt, min kille bodde ihop med sin tjej som är päls allergiker och dom hade tre katter och hon städade varje dag och behövde inte ens medicine.

Nettan
0

Det är som så att den här behandlingen är väldigt dyr och kommer INTE att genomföras på personer som behåller de djur de är allergiska emot.
Att t.ex. börja vaccinera mot illerallergi är alldeles onödigt ifall du behåller dina illrar. Vaccineringen kommer med största sannolikhet inte att fungera då.

Däremot så kan man som Sarae få vaccinering emot hund/katt/häst och kvalster eftersom hon inte tänker ha sådana djur i sitt boende.

Oftast brukar de behandla folk som är så svårt allergiska mot t.ex. katt för att de ska kunna åka på kommunala färdmedel utan att få svåra astmaanfall.

OBS !! Detta är inte mina personliga åsikter utan kommer ifrån en läkare som föreläst om just detta för min klass. Jag frågade då extra eftersom ämnet intresserar mig.

sarae
0

#7 det kostar "bara" ca 1800 kr (om du inte har handlat på apoteket på recept innan, då blir det billigare) du får automatiskt högkostnads skydd när du hämtar ut det.

Sen finns det inte vaccin mot iller

Sara
0

För privatpersoner kostar det bara upp till högkostnadskortet går i taket men behandlingen kostar bra mkt mer än det.

Sara

sarae
0

#9 menar du för staten eller för personen när man går och behandlar sig?

Sara
0

Staten

Sara

sarae
0

#11 hehehe ÄNTLIGEN får jag nått tillbaka Penga mun

Emmsa
0

Min sambos moster Fundersam hon brukade vara allergisk mot en massa pollen och kissekatter, hon började gå och ta sprutor och är idag helt sprutfri…vet dock inte efter hur lång tid, men hon är inte allergisk mot katter längre. Hon har en ragdoll hemma (som inte är kända för att vara allergivänliga direkt!) som hon inte känner av alls =)

Det finns hopp om man inte har jättesvår allergi.

Min sambo är oxå kattallergiker men han har utvecklat nån slags resistens mot vår egna katt…visst det kliar i ögonen ibland på honom eftersom hon så gärna vill ligga på husses mage *S*, men lite tvål å vatten i fejjan å en allergitablett brukar lösa det ganska snabbt isf.

Sen så är det ju viktigt om man nu har en allergi och man "envisas" med att ha djur så får man städa och hålla iordning därefter i hemmet…det brukar hjälpa en hel del oxå =)

Jag blev som jag blev när jag blev som jag inte skulle bli!