Tam mink?!
Idag fick jag ett telefonsamtal av ett par som trodde de hade fått besök av en tamiller igår.
När jag kom fram till deras hus för att titta på den eventuella illern så var det en mink.
Kolsvart med pyttelite vitt under hakan. Den var i storlek mellan en illerhona och en illerhane, muskulös och i gott hull med fin päls.
Det konstiga var att den var så tam att den åt matbitar från handen och sprang runt benen på oss. Den var inte så tam att den gick att fånga med händerna.
Paret som bor på landet har hund och de ville heller inte ha in Minken som antagligen skulle gå in om de hade dörren öppen.
Som jag ser det så kunde vi ha gjort på 2 sätt. Antingen så tog jag Minken till veterinär och den fick avlivas eller så flyttade jag på Minken och gav den en chans att klara sig.
Vi beslöt att "omplacera" Minken. Gjorde vi rätt?
Varför tror ni Minken var så tam?
Alternativ 1: Minken är handuppfödd sen bebis och sedan släppts ut när den vuxit och blivit skyggare.
Alternativ 2: Minken är uppfödd i bur på farm och har smitit. Tamheten är från att den tror att människor är goda eftersom den fått mat av människor dagligen.
Sara