Projekt utehägn.
Ser fram emot bilder så jag kan stjäla idéer till vårt bygge
.
Låter jobbigt med all sten. Här längtar jag tills det har blivit så torrt i marken så att grävskopan kan köra in. Just nu är det en sjö där grävmaskinen ska stå.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
Alltid spännande att följa utegårds byggen! :)
Sajtvärd på Iller.ifokus

skall bli roligt att följa =) visa gärna bilder på andra buren =)
Vad kul :) Det kommer att bli snyggt med blåbärsriset och stenarna!
#4 Vilken andra bur menar du? Har bara en sov och lekbur inne men inget annat ute.

jaha när du skrev Ännu ett utehägnsprojekt. så trodde jag du kanske hade fler
#7 Ah. Nej jag tänkte mer på att det har varit ett par tre andra som också byggt utehägn ganska nyligen så det det här var ännu ett i raden.

#8 hehe ja förstår hur du menade nu =) Ja här hemma byggs det oxå i allt regn och mellan jobb passen och valp tid ;)
#5 Tyvärr blir inte allt blåbärsris kvar då jag tänkte näta närmaste metern mot ytterväggarna, för säkerhetsskull, men tanken är i.a.f. att försöka behålla så mycket som möjligt av den naturliga marken. En intressant twist är att det mitt i hägnet finns ett naturigt hål ner under en sten som jag tänkte illrarna skulle få ha kvar. Frågan är bara hur sannorlikt det är att hålrummet skulle sträcka sig utanför hägnet åt nått håll så det skulle kunna bli en flyktväg.

Kan du inte då och då ta en pinne och kolla hur djupr/ långt hållet är. och tycker du att det är för mycket så fyller du igen lite,
#10 Om stenen är ungefär mitt i hägnet, så har du ca 1½-2 M till närmaste sida och då kommer dom antagligen inte att försöka gräva sig ut den vägen.
När mina grävt bohålor, har som oftast grävt en böjd gång ner till bohålorna. Om du minns gallerhagen som satt ihop med uteburarna (2010), så låg bohålan nästan vid sidan av ingångshålet.
Om blåbärsriset får vara kvar under nätet kanske det växer upp igenom nätet.
En annan sak som kan vara bra att kolla med stenen är att hålan under inte kan grävas och utvidgas så att stenen faller ner på illrarna. Om det finns risk för det så kan man förstärka med stenar och/eller stötta med betong under stenen som håller upp den utifall att.
#12 Nja, inte så orolig för själva grävandet, snarare det faktum att när vi släppte ner Bogey's i ett av hans tidigare favorithål utanför vår tomt så började det efter ett tag krafsa 2-3 meter längre bort. Just på den platsen fanns det ganska långa gångar mellan de stora stenarna. Nu ser det inte riktigt ut på det sättet där hägnet ska vara, men kan inte låta bli att fundera i.a.f.
#13 Det tror jag inte är nån risk. Förutom att den är ganska stor så vilar den i sin tur på andra stenar under. Det är som ett hålrum mellan flera stenar under den, men det är också det som gör mig lite fundersam över hur långt ev. gångar mellan stenarna kan sträcka sig.
Området vi bor på heter Stenslund och det finns helt klart en anledning till det namnet. 
Jag ska ta en närmare bild på hålet så ni får se hur det ser ut.
Och så en bild på själva arbetet.
Nu är det nätat runt om och jag håller på att fylla över med jordmassor. Jag har även lagt ner en bit rör som jag fyllt över. Man ser ändarna på det. Röret närmast i bil är det som är över och som ska användas på annat ställe.
Dock så spöregnar just nu så arbetet står still för tillfället, men det är förhoppningsvis bara en större skur.
Ja det tillhållet under stenen måste ju bli en given succé 
Den hålan lär bli en favorit för pälsarna 
På bilderna verkar det inte finnas några andra gångar ut, än den du fotat genom och det verkar vara mest sten. Den ser lagom stor ut för att Bogey och Imie ska få plats, ev. kanske dom försöker göra hålan lite större, men gångar tror jag inte dom kommer att gräva.

super fint ni gör =)
Vad mysigt det kommer att bli 
Åh vad fint! Är avis.. :) Vill också kunna göra ett utehägn med massa roligheter! :)
Jättefint!

Super snyggt
Vilket härligt ställe för illrarna att spana från 
Har börjat bygga på bolådan som ska stå i hägnet. Det blir en isplerad konstruktion där det ska finnas plats för både mat och vatten och en sovlåda så hägnet ska kunna användas även på vintern.
Jag har inte kommit så långt än men ytterlådan av tryckimpregnerat är i.a.f. klar och jag har börjat skära till isoleringen.
Önskar jag vore lika händig och kunde sätta igång vårt bygge. Fast det är klart, just nu har illrarna en alldeles egen swimmingpöl…..nä, det blir till att vänta på chefen….
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
#34 Vinterbonat fritidshus
Smart lösning att dra röret under markytan.
Det ser riktigt bra ut:)

Den här bildreklamen mitt i trådarna är något förvirrande bland era bilder, nu trodde jag att du installerat en dusch i hägnet ;P
Riktigt fint har du fått det, gissar att illrarna är riktigt nöjda!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Varmt och gött :) Vad har du får mått på lådan?

sjukt fint!
Atan så nice det blir, mkt smart med bolådorna

Riktigt snyggt gjort.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#40 Bra fråga. Det är gjort mer eller mindre på frihand så måtten är lite sissådär.
De yttre sidostycken av tryckimpegnerade brädor består av 7st 28x120mm brädor så innermåttet på yttre lådan bör vara ungefär 84x78cm.
Den tjocka isoleringen är 10cm tjock, den tunna i innerådan är 3cm och ODF-skivan som täcker allt är ca 1.1cm.
Den inre sovlådan kunde kanske varit lite större men det är ju bara 2 illrar som ska bo i den så jag tror den räcker. Ville ju ha plats för mat och vattenskål också. Vill du ha innermåttet på den också så får jag återkomma när jag mätt.
Mycket snyggt gjort! :-)
#44 Om jag inte räknar tokigt skulle jag gissa ca 50 x 56 någonting i innermått då. Har funderat på att ställa ut ett bo i min yttre gård, och det här ger ju både inspiration och bra tips på konstruktion!
Och så här ser det ut när man ser ner mot huset innifrån hägnet. Har sått lite gräs för att slippa naken jord så det blir nog fint när det växt upp lite och blåbärsiset återhämtat sig lite..
Lite mer leksaker ska det väl bli så småning om, bl.a. nått för Imie att klättra på vår lilla ekorre men i övrigt så är projektet avslutat
Nu kan de sitta i sitt palats uppe på Ferret Hill och blicka ner på sina undersåtar i huset nedanför 
#52 Precis 
Sjukt snyggt! Mina illrar blir gröna av avundsjuka

Supersnyggt :)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
mer bilder!!
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
Om det blir lite bättre väder så ska jag se om jag inte kan filma tussarn när de röjer runt i hägnet. Vi får väl se när det dycker upp en film här :-)
Kan inte min iller få flytta till dig? Hon omplaceras ju :)
#58 Njae, nog har tanken på ännu en tuss funnits där men vi har allergi i familjen och vi ligger nog på gränsen till vad vi klarar. Vi vill ju inte ställa till det så vi får börja omplacera utan de vi har ska kunna få stanna så länge de lever.
Gick det bra på vintern med bunkern?:)
Smart:) vad landade summan på med alltihopa? *nyfiken :) heh
#62 Ingen aning. Mesta virket bytte jag till mig genom att hjälpa en kompis med att gjuta en grund.
2 rullar putsnät gick á ca 500:- samt skruv, skarvbleck, virke för markförläggning till "grunden", isolering och lite rör. Kanske 2000-2500:- eller så.
Blir säkert det dubbla om du måste köpa allt virke och andra sidan klarar du dig med klenare dimensioner än det jag använde.
Wow bara de för hela det där, skitsnyggt btw:)👍

TS inte nätade ni hela botten? Hur har det gått isf. några grävningsförsök att rymma?
#65 Det verkar ha gått bra så här långt. peppar peppar …
Vi tappade bort Imie en kväll höstas när vi skulle hämta in dem från hägnet så då trodde vi att hon hittat ut. Det blev ju en del tårar och tandagnisslan men när vi sen var ut igen på morgonen efter för att leta vidare så var hon i hägnet och såg allmänt förvånad ut över att var ensam där och att det var sån uppståndelse.
Det verkar som hon har ett naturligt gryt ner under stenarna men det går varken att se eller nå henne om hon ligger och sover där så det kan vara lite "scary" när man inte riktigt vet var hon är.

#66 Ok jo dom kan skrämmas bra dom odågorna. och ni hade ju ett litet krypin där under. Här hemma där vi funderar på nya buren är det stora sten bummlingar som går långt ner i backen och ingen liten håla under. så då tänkte jag att samma tante med nätningen kanske kan fungera.

Så häftig! Hur sitter ramen samman? Har ni metallvinklar eller är de helt sammanskruvade?
#68. Det är endast bottenramen mot marken som sitter ihop med spikbleck och vinkel vilket kan skönjas i bild #2 trots att den är suddig.
Nätramarna är ihopskruvade i hörnen och mot mittbrädan, Hålen efter skruvarna kan ses på sidan i bild #20 om du klickar på bilden och zoomar. Ribborna som är spikade för att hålla fast nätet är spillribbor från pallar med tryckimpregnerat. Dessa får man oftast gratis då dessa är spill från inpregneringen och ligger mellan brädorna så inpregneringen ska komma åt över allt.
Sen står bara nätramarna på grundramen och är fästa med 2 trallskuvar i den samt i sidan mot sin närmsta granne. I hörnen sitter en 45x45 regel som ändramarna är skruvade mot vilket kan ses i bild #21 och #25.
För taket sitter det brädor tvärs över, somliga med stödträva mot sidan, som du kan se i bild #51 och sen är det fäst nät uppepå.

Vilket jobb! :P