Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 236 ggr
Xannadu
0

Mat problem

Pluto är helt galen i Hundmaten hur ska man göra med de? Vi kör pegridepal eller vad de heter med kyckling och Oxkött. Hur skadligt är det att han springer runt o äter de?

Problem 1 vi har inga dörrar
Problem 2 våra hundar äter i perjoder o måste ha maten stå framme
Problem 3 vet ej om man kan kalla det problem men hundarna och Pluto och vi rör oss på samma yta så vi kan inte dela av nått heller.

Behöver råd.

Fluffpuff365
0

vi har samma problem här hemma! väntar nyfiket på svar…

[kjamtessa]
0

Haha, här har jag problemet att illrarna äter upp kattens special mat för perser som är svin dyr xD (Och katt maten står ändå i fönstret :P)

sarae
0

hmm hur stora e hundarna? det skulle inte funka med sånna ställningar till matskålarna? matbar? är de tillräckligt höga å inte så mycket de kan klättra på kan det hindra honom

ViktorMarina
0

problemet är ju att hundmat inte fungerar innehållsmässigt för en iller, förmodligen för lite protein och felbalanserat. så det är inte bra för illern att bara äta det..!

det sarae föreslår, en sån där matbar då skålarna står i en metallställning så bara hundarna når upp skulle kanske funka? men som sagt, så beror det ju på hur stora hundar du har..!

Vattunalle
0

har man ingen dörr bygger man ju en grind =D finns på alla byggvaruhus att få el köpa, bygg en liten grind med ett litet tak ut på kanten så illern INTE kan få grepp och dra sig över. men så hundarna kan hoppa över..så har jag gjort då vi hade familjens hund och mina illrar på samma yta *lösningen*

NoraDede
0

#5 har du ingen bild på detta du kan visa då?

sarae
0

en sån här skulle kanske funka? inget som illern kan klättra på om den sitter rätt högt

http://grand-prix.se/product_info.php/products_id/3458

Xannadu
0

Jag har mellan pudel alltså inte så stora hundar.

Sen får han vara i sitt nattrum på natten o vara där under vissa timmar under dagen så att han bara ska äta sin mat men så fort han kommer upp äter han av hundarnas mat det kan röra sig om 5-15 bitar om dagen skulle jag tro.

Problemet är att den yngsta hunden inte tycker om att hoppa över föremål. Hon stuttsar som en gummiboll men är det ett hinder springer hon runt så det skulle inte fungera.

Theres
0

5-15 bitar om dagen är väl bara som lite godis… det kan väl inte göra något om han äter sig mätt på sin egen mat också?

golf.ifokus.se

Xannadu
0

Jag har ingen aning.. Det är därför jag frågar om råd här. vill ju att det ska bli rätt för honom och att han ska må så bra som möjligt.

lolla87
0

men om hundarna bara får mat vissa tider så lär dom sig ju att äta när maten ställs fram… min katt äter min illers mat! =) han äter inte sin egen hårda mat. och han får skinka, köttfärs ja allt man kan tänka sig, han har så dåliga tänder att han har svårt att äta hård mat men illermaten den går den! =)

AlbaStiffler
0

#9> 15 bitar om dage måste väl anses som ett helt mål för en iller… Alltså tycker iaf jag att det är för mycket… Några knaspar, aksnek 1-5 om dagen är säkert ok. men så mycket mer än det så känns det som om det blir för stor procent av dagliga matintaget…

Xannadu
0

Vi kan inte ta bort maten då våran älsta tik går ner i vikt o hon får inte göra det för hon är presis i kroppen nu och har extremt lätt att bli underviktig det är därför maten måste stå fram. Vi har provat allt med henne. Dyra foder, billiga foder osv detta foder är det hon gick upp på samt stanna i vikt på men då måste hon ha tillgång till maten annars går hon ner. Att ha viktproblem på hund är inte lätt vi har extra knepigt när våran anndra hund har lätt att bli tjock i stället så jag kan garantera att vi testat att ha flera måltider men de fungera inte en gick ner o den anndra gick upp.

I går åt Pluto 5 bitar mat men sen gömnde han minnst 10 nån stanns. Så svårt att räkna hur många han äter när han är uppe då han gömer mat ÖVERALLT under alla mattor ligger en dröss i bajslådorna gömmer han med ganska sött men irriterande när man kliver på en :D

AlbaStiffler
0

#13> Förstår precis dilemmat. Mina föräldrar har en draghund som är mer eller mindre anorektiker, och jättesmal… Något man inte tror att hundar kan vara,,, men men… Det känns iaf som om ni måste hitta en lösning. Den om grinden som hunde kommer över men inte illern kanske är den bästa. Även om dina hundar inte är så stora kanske de kan lära sig ta sig över en lite högre, som inte illern kommer över. Eller så blir det precis tvärtom, att hunde inte kommer över, men illern gör det…hahaha, man slutar aldrig förvånas.

Hade vart lättare om problemet varit motsatt, att hunde åt upp illerns mat, då hade man lätt kunnat fixa lösningar. Men illrar är för listiga och smidiga…

Fodret ni kör på nu, är det för högpresterande hundar? Om du hittar ett riktigt, riktigt bra foder, som verkligne fettar på hunden, så kanske ni kan lösa det genom att inte ha fodret framme och bara ge det när ni är hemma, flera ggr/dag. Men jag förstår att det kanske inte heller funkar, våra draghundar har åxå alltid fodret framme + bästa högpresterande fodret och de blir ändå inte feta… knepigt. Men ser att ni säkert testat det, så det kanske är svårt…

Xannadu
0

Det foder som min äldsta tik inte går ner på är pegridepal eller hur det nu stavas, inte det bästa fodret men det är de som hon inte går ner på. Vi har tästat nästan alla foder som finns på marknaden det är detta foder o sen Axses som säljs i 25 kg säckar här i kring den ska finnas mindre men eftersom jag tycker att det är för stor påse övergick vi till de anndra så det är bara dessa foder som hon håller vikten på vi har försökt att få hjälp men det är bara att ge henne de hon går upp på vill inte ha ett benrangel o ser ut som ett misshandlat djur som inte får mat. Visst kan vi sätta grind men då kommer inte våran yngsta tik in då hon vägrar hoppa över saker. Sen är de lärda att inte hoppa över saker inne bara för vi har en ganska låg grind på altanen så dom inte sticker då vi inte har grind på framsidan av tomten. Så om man bygger grind så kommer de ändå inte hoppa över o äta det och den yngsta kommer defenitigt inte hoppa över vet inte hur mycket tid jag spenderat för att lära henne hoppa över en sementsugga men hon bara bägrar.

Att köpa ställning mm det går men kommer ändå ha en iller som hänger i den o kommer att komma upp i den och då kan den lika bra stå på golvet där den står stadigt :)

Det är ett himla skit när det blir problem med maten om han ädå kunde hata den men han tycker den är mums

Norrskenets
0

Kan du inte lägga upp mattider för dina hundar då? mina hundar får mat fasta tider så då äter dom upp allt och blir mätta. En hund behöver inte ha maten som en iller behöver som måste ha tillgång till maten dygnet runt.

Lycka till!=)

Xannadu
0

Åter igen jag kan inte ha fasta tider på min älsta tik då hon är lite o sen vill hon göra annat o sen äta lite hon går o småäter tro mig jag har försökt att ändra det men då rasar hon i vikt.  Vi har kämpat med det i 3 år och gav sedan upp o låter maten stå framme. Om man ska ha mattider så lär man sätta ner mat var 3.e timme eller var 4.e har man jobb o man inte kan vara hemma så fungerar det inte man kan inte svälta en henne.

Hällre en frisk hund som småäter än en sjukhund som inte får tillräckligt med mat o då blir underviktig.

Norrskenets
0

jaha okej, läste inte det, lus läste bara. tyvärr så kommer jag inte på nått mer=( hoppas det löser sig snart*håller tummar och tassar för dig*