Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 673 ggr
Katstad
2015-06-06 20:27
0

Tyda introducering

Hej allihopa! Skriver ifrån telefon, ifall det är någon som tycker texten blir lite luddig ;) Vi är mycket väl medvetna om att introduceringar kan ta lång tid, men vi söker lite stöd och ev. Tips och analyser ifrån er andra här på forumet. I torsdags kom våran nya lilla flicka Ice :). Vi har ju redan Erland (1 år) & Manne (2,5 år) sedan tidigare. Ice har aldrig träffat andra illrar utan har bott själv hela livet. Erland har inte heller bott med någon annan än Manne på heltid men har alltid varit fruktansvärt snäll när han träffat andra illrar. Manne däremot kan vara lite gruffig men han och Erland har aldrig rykt ihop ordentligt. När Ice kom så kollade hon läget i sitt nya hem och killarna undersökte alla saker hon hade med sig innan dom faktiskt insåg att det fanns en brud med i bagaget. Ice verkar vara livrädd för andra illrar, hon pep och tjöt bara killarna kollade på henne i princip. Eftersom Erland är väldigt lugn och respekterar Ice så funkade dom att ha i samma rum ganska snabbt. Dom skiter i varandra ganska så ömsesidigt. Han har försökt att krypa upp hos henne och leka men hon har inte riktigt nappat, kanske för att hon inte är redo? Hon kan pipa och väsa lite på honom/krypa ihop och gömma sig om han kommer lite för nära i hennes tycke. Men! De har kunnat vara och sova i samma rum sedan hon kom eftersom det är så lugnt mellan dom annars. Annat är det med Manne.. När Ice kom var Manne bara nyfiken pp henne, han försökte krypa upp hos henne och sova men det resulterade bara i en skrikande Ice och att hon gick till attack och Manne gick då in i försvarsposition. Efter det så är liksom Manne "ute efter" Ice, men på vilket sätt förstår vi inte. Numera får Manne och Ice träffas sporadiskt. Har man dom i varsitt knä så går det klockrent mellan dom, de kikar nyfiket på varandra och luktar lugnt och fint på varandra. Dom har även slickat på samma vetegroddsolja och även slickat vetegroddsolja på varandra. Men så fort man släpper dom på annat vis så piper Ice så fort hon ser Manne och försöker attackera så fort han kommer nära. Manne blir ju helt manisk och bara ska komma åt henne men klarar inte riktigt det eftersom hon gömmer sig, det hela utvecklar sig till en jakt nästan. Och så kuttrar han som bara den! Vad innebär detta kuttret? Ilska, nyfikenhet? Jag ska se om jag kan ladda upp en video där man ser dom in action.. Vi ska prova att ta ut dom på neutral yta och i neutrala rum för att se hur det funkar. Just nu ligger fokuset på att få Ice och Erland att gå ihop ordentligt. Samtidigt är vi medvetna om att 2 dagar inte är någonting när det gäller introducering men vi vill gärna försöka förstå reaktionerna och varför de beter sig som de gör. Vi har ju bara gått igenom en introducering där killarna blev bästisar typ direkt och sen var det inte mer med det :) Som sagt, ska se om jag kan ladda upp videon jag har där man ser hur Manne beter sig.

Katstad
2015-06-06 20:40
0

https://youtu.be/DFNwD2zA-Ig Hoppas länken funkar!

FerretCrow
2015-06-07 08:43
1

2 dagar är inget alls när det kommer till sammanföringer. ha is i mage och ett förbaskat tålamod. det kan ta ett år eller dom kanske aldrig blir bästa vänner.

Låt dom träffas på neutral mark och låt dom träffas så mycket det går. ingen av dom mår bra att låsas i i varsitt rum. Mycket sitter oftast i att man måste låta dom "låss" för att dom skall få fram vem det är som är herren på täppan och ska bestämma.

Hur gammal är Ice och har hon left med andra djur? 

Kan ju vara så att Manne kanske skrämde henne första gången och när hon skriker blir han triggad att tjaffsa lite.

Fortsätt uppmuntra dom när dom är tillsammans och uppför sig så ger det med sig med tiden tror jag

Katstad
2015-06-07 10:12
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Oja! Att det inte är någon tid alls vet vi! Sökte ju som sagt stöd, tips och förståelse för detar beteende! :) Ice är 1,5 år och har bott med 2 katter tidigare som inte tyckte om henne. Hon ligger liksom bara och trycker och skriker så fort någon av dom kommer nära när dom är tillsammans. Men ingen av dom rör henne utan det låter mest om henne. Erland försöker bara busa med henne och kommer skuttandes efter henne och blir alltid lika besviken och lunkar där ifrån med lite kutter. Manne skiter som sagt i hennes skrik och väs. Han rör aldrig henne utan, han får väl aldrig chansen att hälsa som han vill. Men samtidigt är hon väldigt väldigt nyfiken på dom men kan bara inte förmå sig att ta något initiativ. Hon leker ingenting, varken med oss eller med grabbarna utan kollar bara dumt. Bilden visar dock Erland och Ice ligga igårkväll i typ 5 min innan dom tittade på varandra och hon pep och sprang där ifrån. Jag förstår inte riktigt hennes reaktioner?

JossanH
2015-06-07 11:02
0

Det låter som att Ice är väldigt osäker och rädd. En tjej som säger till pojkarna att ta det försiktigt annars biter jag. Kom inte nära! Har själv en grabb som ofta funkar okej med nya illrar tills det att hans aggro kompis ska puckla på nykomlingen så att denne skriker- då går även den snälle på och blir totalt manisk av tjuten. Ice vet nog inte helt hur hon ska förhålla sig till dina pojkar. Ena är snäll men hon litar inte på det osv. Hon är osäker. Ibland kan det faktiskt funka att ha det avspärrat med ett galler (om du har något, typ marshall playpen) och låta illrarna nosa och se varandra under en period utan att träffas. Så har jag haft det ibland och då har mötet gått bättre. Dock blir inte alla sammanföringar som man hoppas. Försökte få ihop mina 2 pojkar med 2 honor i samma ålder under nästan 1 års tid. I 7 månader bodde dom tillsammans utan att de började acceptera varandra. Till sist gav jag upp så nu har jag 2 läger.

Sajtvärd på Iller.ifokus

FerretCrow
2015-06-07 16:54
0

Håller med om det Jossan skriver. Och har katterna i hemmet tidigare ogillat henne är hon ju van att "kompisarna" inte gillar henne och försvarar sig i förebyggande syfte pågrund av sin osäkerhet

Katstad
2015-06-07 23:46
0

Jo, osäker är bara förnamnet på denna lilla dam..  Men hur mycket vågar man utsätta henne för grabbarna då? 🙂Nu har dom spenderat dagen övervägande med varandra och när killarna är vakna ligger hon mest och trycker och kan inte riktigt slappna av då hon håller koll hela tiden.  Hur länge kan man hålla den stressnivån, är lite rädd för att hon kanske inte vågar äta och dricka när hon vet att dom är i samma rum så att säga 🤐

Nu precis låg hon i transportburen och Manne som var trött ville nosa lite på henne och sova en stund. Hon skrek och väste såklart och då valde han att lägga sig i hängmattan i transporten istället. Hon låg då under hängmattan i filten helt problemfritt tills han rörde på sig.. då var det dags igen. Så han blev sur och la sig en bit bort under en filt och hon stannar kvar i transporten och trycker 😐

Mer än såhär blir det alltså inte, vi har placerat ut mat och vatten på alla tänkbara ställen nu ikväll och har satt för sovrummet så vi kan sova med dörren öppen ikväll. Funderar på att låta alla 3 spendera natten tillsammans? Jag vaknar  lätt så jag lär ju vakna om hon skriker i panik. Känns bättre att dom får vara och lösa situationen tillsammans än att Ice vänjer sig vid att vi alltid är med och räddar henne samt att det blir mycket fram och tillbaka i olika rum och vara själv.

Tid tänker vi allt ge detta, då det känns som att det kan bli ruskigt bra om det funkar 😊

Katstad
2015-06-07 23:49
0

Sen personifierar man ju dom små liven väldigt mycket och börjar liksom undra.. Bara inte Ice tycker detta är det värsta hon varit med om och att vi är världens hemskaste människor? 😮

Katstad
2015-06-08 11:02
1

Natten har gått förvånansvärt bra! En gång fick vi gå upp då det var fruktansvärt mycket skrik ifrån Ice men det lugnade sig på bara några minuter. Några småpip imorse som inte var något märkvärdigt. Ice var uppe och kollade läget när jag gick upp, försökte busa med henne lite och hon burrade upp svansen och kuttrade en del men inget mer. Inte långt senare vaknade killarna till och Erland gick fram till henne och skulle nästan sätta sig i position att ta henne i nackskinner varpå hon hoppade undan utan så mycket som ett väs! :) Sedan gick Manne fram och skulle lukta på henne och då hoppade hon också undan utan ett ljud. Sedan tröttnade killarna och gick och la sig igen, nu springer hon fortfarande rundor och går fram och luktar på dom! :)

FerretCrow
2015-06-08 21:51
1

#8 låter ju redan som bra framsteg när hon söker upp dom för att lukta.  hon kanske bara måste få ta det i sin takt

Alwyn
2015-06-08 23:30
0

Härligt att det går framåt :)