Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 386 ggr
Faxlin
0

Kamera

Vilken sorts kamera har du?

Tänkte det vore lite skojigt att läsa lite om vilka olika sorters kameror som vi använder oss av när vi fotar våra vildar.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
0

Jag har 2 kameror just nu.

* Canon EOS 300 (Analog) Använde den senast i grekland 12/5 - 05.Generad

* Canon EOS Rebel/300 (Digital) 

Båda mina kameror är systemkameror. 

Jag skulle vilja ha en videokamera. Så man kan fånga illrarna på riktigt. När dem är busiga och så. Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

AmmiG
0

Vi har en Kodak EasyShare C300. Köpte den billigt på ICA. Hemlis

Madde
0

Det viktiga är inte var man köper kameran. Utan att man är nöjd med den. Jag måste säga att jag verkligen föredrar min digitala kamera framför min analoga. Just på grund av att jag kan se bilderna direkt.

AmmiG
0

Jag är inte nöjd med den.

Hade en analog systemkamera förut. Men det blir dyrt och tar tid att få bilderna framkallade.

Madde
0

Jo jag vet vad du menar. Det är därför det tas mest kort med den digitala. Har inte ens framkallat korten från grekland än. Det är snart 1 år sen jag var där. Jag borde nog ta tag i det innan filmen blir dålig.

Faxlin
0

Ja, vad har jag då?

En urgammal videokamera som jag måste köpa nya batterier till. Önskar mig en ny lite mindre och behändigare. hihi

En Polaroid kamera som heter Impulse. Vilket är en ruggugt bra benämning för snacka om att den var ett impulsköp. hihi

Sedan har jag min digitalkamera:
En hp photosmart 935.
5.3 MP
21xzoom

Är relativt nöjd med den, men nu har kraven ökat lite på mig själv så en ny sådan vore inte heller fel. Skulle önska mig en med mindre slutartid.

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Madde: Låter som om det var på tiden. Skrattande 

Hade planer tidigare på att skaffa en bättre digitalkamera, men det måste det vänta. En fungerande bil är viktigare, tyvärr.

Madde
0

Jag vet inte hur det fungerar med pocketkameror. Om man kan ha så man kan bestämma slutartid och sånt själv. För på systemkamerorna kan man ju det.

AmmiG
0

Den här kan man inte göra mycket mer än att trycka på knappen på. Finns högre/lägre kvallitet att välja och några till saker…men slutartid och andra behändiga finesser kan man glömma.

Faxlin
0

mmm, exakt, så då förstår du vad jag önskar mig med andra ord. hehe
Men det trista är att min plånbok inte direkt önskar sig samma saker. hihi

Audiatur et altera pars

Madde
0

Finns ju något som är mellan system och pocketkameror. Fast man inte kan byta objektiv. Tror att det kanske är en lösning. Då när plånboken tycker om dig. Skrattande

Faxlin
0

mmm, får nog vänta ett bra tag på en sådan också är jag rädd. men drömma har ingen blivit fattig av. Har jag hört i alla fall. hihi

Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Nä, drömma blir man inte fattig av. Tänker inte skaffa en ny digitalkamera, innan det kan bli en som jag kan byta objektiv på!

ronja
0

jag har nyss plundrat sparkontot och köpt min drömkamera.. en canon eos 350d… har inte riktigt lärt mig hur den fungerar ännu, men jag lär mig väl eftersom.. älskar att fota och nu känns det som jag verkligen kan göra det på riktigt liksom.. Glad

AmmiG
0

ronja: Grattis till nya kameran! Stackars sparkonto. Lycka till med fotograferandet. Ser fram emot att få se foton.

Madde
0

Jättekul att du har investerat i en canon 350. Det är en riktigt bra kamera det. =) Jag har som sagt föregångaren till den.

Faxlin
0

#14: Grattis till kameran. Vad underbart för dig att du fått en kamera du vill ha. Sådana gånger kan man vara glad för att sparkontot finns där. hihi

Audiatur et altera pars

ronja
0

ja, tack.. det var värt pengarna, när man längtat efter ngt riktigt mkt! foton kommer det garanterat dyka upp.. har sprungit å jagat illrarna hela kvällen för att kunna få bra bilder.. men det blir bara mest svansar eller nåt suddigt streck… det är då det är perfekt med digitalt, så man kan knäppa massvis med bilder, så kanske man lyckas få någon bild iaf…och kunna radera resten..

Faxlin
0

Ja, det är det jag älskar med min digitalkamera. hihi
Att man inte behöver slänga ut en massa pengar på framkallning av en massa svansar och suddiga illrar och barn. hihi

Audiatur et altera pars

Madde
0

Det tar ett tag att komma in i kameran. Jag har haft min kamera i 1 år nu och nu börjar jag bli bättre på alla funktioner. Så fortsätt öva Ronja så ska du se att det blir lättare. Skrattande

DG
0

HP Photosmart r717.
Är nöjd med kvaliten på bilderna men ibland blir kameran frustrerande slö för den måste ladda blixten.
Mitt dröm är att skaffa systemkamera en vacker dag men det lär dröja när dom kosta så pass mycket.

-eM-
0

Och jag har en Canon EOS 350D som just nu är inne på reparation pga av att slutaren har hakat upp sig. Hur länge fick man ha den då? Jo ett halvår. Morr. Hatar när saker går sönder utan att man gjort något fel!
Men ivf så nu i sommar ska jag börja investera lite i kameran och köpa mig ett fett macro objektiv och lite annat smått som blixt och olikafilter. Sen börjar jag vara nöjd.

AmmiG
0

Canon verkar vara en populär kamera.

LinLin
0

#23 Jo, Canon är nog det. Jag ville absolut ha en Canon men det blev en Pentax Optio A-10 som jag fick i tidig dimissionspresent av mamma istället Glad Men inte klagar jag, den är bättre än den Canon jag hade tänkt köpa. Skrattande Liten, med stor skärm och tar helt bra bilder med mina (antagligen inte så höga) krav.

Madde: Man kan även filma liiiite med den här kameran. Ser helt okej ut, men det är ju såklart inte som en vanlig filmkamera.

Madde
0

Jag hade 2 pocketkameror innan. En konica Revia den kunde man filma med sen vann jag en kamera en sån som DG har. Hp r717. Den ena gav jag till min plastbror i present och den andra sålde jag. Kändes så dumt att ha 4 kameror.

Men med dem brukade jag filma lite. Men vi ska till chile i januari 2007. Då vill jag gärna ha en videokamera. Så man kan dokumentera på ett helt annat vis. =)

Faxlin
0

Jag kan också filma små snuttar med min kamera, med både bild och ljud. Det är lite skojigt faktiskt.

Audiatur et altera pars

Mangafreak
0

Jag och mamma (AmmiG) delar på digitalkameran. Men förutom den så har jag även en "vanlig" systemkamera, en Minolta Dynax 4 som jag är väldigt nöjd med! Skulle gärna ha haft något liknande den fast som digitalkamera också.

ferretgirl
0

Jag har 2 kamror, 1 som heter Canon EOS 350D sen en liten digital kamera från Canon. Kommer inte riktig ihåg vad den heter, och just nu är den utlånad så jag kan inte kolla efter vad den heter. Men båda tar bra foto EOS:en lite bättre då den bara är ett par månader gammal och den andra är ca 3 år gammal vid det här laget. Har bara lite litet minne i den, så jag ska köpa ett större till den innan jag ska upp till Skövde i höst.

Borgarn
0

Jag har två kameror:
* Canon EOS 300D (digital) * Canon Digital IXUS 500

System-kameran används mest när jag vill ta finare bilder, och ska man på någon utflykt med skolan eller liknande så åker lilla kameran med Räcka ut tungan

ronja
0

ni som har canon eos350d vad har ni för objektiv till era kameror just nu..?

Veronica
0

Jag har en Sony DSC-P120 5,1 Megapixel och 3 ggr zoom. Är relativt nöjd med dem, skulle vilja ha en som är snabbare att fokusera (kan vara bra när man knäpper på illrar =)

Sedan har jag en JVC Digitalvideokamera också, men den har jag inte använt sedan den förra valpkullen flyttade för 2 år sedan!!!

Amor vincit omnia

elinn
0

Jag har en Olympus MJU 300, digitalkamera. Det är "bara" 3,2 pixlar i den men den fungerar bra =)

Har tänkt att någon gång i framtiden investera i en riktigt bra systemkamera (digital), men har en resa till Sri Lanka inplanerad över jul/nyår så nu går alla sparade pengar dit istället men någon gång så….

Malena
0

Jag har ingen kamera överhuvudtaget utan får låna mammas och pappas ibland!! Men jag har önskat mig en digitalkamera i födelsedagspresent så vi får väl se nu när jag öppnar lite paket nu på söndag ;0) om där ligger en liten kamera vore väldigt trevligt. :0)

Faxlin
0

Fyller du år sista april Malena? Det gör min dotter också.

Grattis i förskott säger jag i alla fall.

Audiatur et altera pars

Malena
0

#34 Tack så mycket. Japp jag fyller år den 30:e april, jag och kungen och så nu din dotter ;0) Gratta henne från mig

AmmiG
0

Grattis Malena…lika bra jag grattar nu, för jag glömmer alltid bort födelsedagar. Generad

Faxlin
0

#35: Ja, ni är i gediget sällskap;-)
Ska självklart gratta henne från dig och berätta att nu vet vi en till som fyller samma dag;-)

Audiatur et altera pars

Malena
0

#36 Tack Ammi

Madde
0

Min gratulationer kommer i morgon Malena. =)))

Faxlin
0

Japp, bara en dag kvar nu. Vi har tjuvstartat lite med firandet av Malin idag eftersom farmor är här och grattar henne ;-)

Audiatur et altera pars

elinn
0

Åsa, ser på bilderna jag fick av dig från träffen att datumet är felinställt på din kamera. Bara så du vet =)

Faxlin
0

hmm, det var inte bra alls ju. hihi
Ska kolla upp detta. Tack för tillsägelsen. Tror det blev fel när batteriet tog slut hos er;-) Tänkte ju inte på att ställa om det efter batteribytet;-)

Audiatur et altera pars

elinn
0

Men den går bara fel med en dag så det var inte mycket =)

Faxlin
0

haha, är det rätt år då? Den brukar nämligen flytta fram mig ca 10 år då jag glömt ställa om den igen. hihi

Audiatur et altera pars

elinn
0

Hahaha…… nej det var 2005 =)

Faxlin
0

oki, ja men då var den snäll ändå. hihi
Hade lika gärna kunna stått 2011. Men hmm, är jag snurrig nu? Är det inte 2006 nu??Förvånad

Audiatur et altera pars

Madde
0

Grattis malena på födelsedagen hoppas att den blir bra. Skrattande Vi ses på fredag. =)))

Faxlin
0

GRATTIS MALENA!!!!

Audiatur et altera pars

Bonzo
0

Här har vi en snart 4 år gammal Minolta Dimage X digitalkamera….1,3 mp har jag för mej……inge vidare kvalité på bilderna jämfört med dagens kameror, men den var iaf dyr då vi köpte den! 5000:- men då fick vi med ett extra 64Mb minneskort! Räcka ut tungan

Sen brukar jag använda min mobilkamera en del…för den är ju alltid med! En Siemens M75 med 1,3 mp…blir ganska ok bilder i bra ljus…men knappast nåt man kan jämföra med Maddes bilder… Generad