Tandhälsa
Märkte att tösen har börjat få lite plack på tänderna.
Hur gör ni med tandhälsan? borstar ni eller använder ni någon sorts enzymbaserad gel?
Har tänkt prova fresh breath gel till henne, samma som till hund och katt. vad tror ni?
That's a cat...Not a horse.
Testa att ge henne kycklingvingar med benen kvar i. Benen i vingen skrapar bort placket på tänderna och hon får gott att äta . :) funkar på våra illrar , och vi brukar ge dom en vinge lite då & då för att förebygga . :)
Medis på Socialt stöd iFokus . ☀️
Hon äter lite av köttet å sen gömmer hon undran resten så det funkar tyvärr inte :P
om du delar vingen i mindre delar då ? . Jag brukar få sitta och hålla i biten så dom får gnaga i min hand . Då springer dom inte och gömmer heller .. ;)
Får prova de :)
Mina gamla illrar har heller aldrig gärna tuggat på vingar, så fick leta andra naturliga lösningar för att hålla tänderna i trim. Torkad kycklinghals gjorde underverk! Dock tycker jag att det var svårt senaste åren att hitta halsar som inte var för porösa. Man kan även köpa råa kycklinghalsar och det är de ben som jag tycker polerar tänderna bäst. Mina illrar har bara lite beläggning på hörntänderna, annars är det vita fina tänder :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
JossanH , vart köper du kycklinghalsar ? :)
Får kika på vad vi kan beställa hem på jobbet, torkat kycklinghals går säkert hem :)

All min erfarenhet av plaque off och andra tandstenshämmande/borttagande preparat är att det förvärrat problemet i längden… Får man dom inte att äta kycklinghalsar eller något benigt så rekomenderar jag veterinären!
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

… Sen är det inte särskilt nyttigt alltid heller.
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Här tex kan man köpa (det var stora pack så räcker väl hur länge som helst..) och det är svenska halsar så på något vis känns de iaf bra. Kommer dock inte ihåg vad jag testade sist. Nu äter mina bara råa kycklinghalsar. Går visst inte att klistra in av någon anledning men det var på zoo.se halsar av märket Emmzo.
Sajtvärd på Iller.ifokus
okej, får gå in på deras sida å kika, annars tar jag ev. från slaktarn å provar råa :)
#11 råa är ju förstås bäst :)
Sajtvärd på Iller.ifokus