Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 985 ggr
Pandae
0

Jag får nog!

Jag är så jäkla sur nu..sitter och ska precis börja plugga och rubin hoppar upp på bordet helatiden, jag säger fy lite lätt men bestämt och sätter ner henne på golvet…och detta upprepas ca 5-6ggr, 7e gången jag ska ta henne hugger illerfan mig i fingret så de bara sprutar blod till höger och vänster..(jag hade inte ens hunnit ta henne)…såg jag blev så jäääääävla förbannad att jag tog henne hårt i nacken skriker fyy och stänger in henne i transportburen i 5minuter.

Det är andra gången hon biter mig, min sambo har hon bitit många fler gånger. Och han fyar hårdare, men de gör inte jag…men hur man än gör med henne så verkar de inte gå. Oftast biter hon en innan man ens hunnit fya. Tex hon bajsar på mattan, joakim ska ta henne och säga fy, hon hugger honom i fingret och sen springer hon iväg allt vad hon kan, eller om han tar henne i nacken först, då hugger hon honom när han satt ner henne:S
Jag gosar ändå med henne, hon får godis och allt precis som de andra…men de känns på henne som om hon inte alls trivs här

Safir och Jade är inte alls så…Jag vet inte vad jag ska göra
Men min sambo gillar inte henne alls längre…

Storvreten
0

Vad tråkigt att höra :/ Hoppas att allt ordnar sig.

[P.S. Fina bilder du hade i till Fotoalbum :)]

Marina
0

Tror nog det är en trotsperiod, hon vill testa era gränser och ni måste vara bestämda och stå ut :/ Tycker dock synd om er. Är glad att jag fick världens snällaste iller och slapp bli sönderbiten.

Pandae
0

hon har varit sådan sen den första dagen hon kom hit..3 veckor är de nu:/ hur länge varar en trotsperiod?

Marina
0

Jag vet inte men det kan nog vara väldigt olika. Vår första iller vi hade var jaktiller och han var sån tillsvi kastrerade honom…över 6 månader alltså. Men han var ju hane åsdet kanske är ksillnad, blir väl inte sån skillnad på honor vid kastrering.

AlbaStiffler
0

Låter tufft, men å andra sidan låter det som om ni har en helt vanlig iller. har nog inget som helst att göra med att hon inte trivs…Vad ni än gör, bli inte rädda för henne, då har hon vunnit.

Kanske ska ni testa en annan fy-metod. Inte alla illrar lyssnar på "arga" fyanden. Uppmuntran att göra rätt funkar oftast bättre. När hon gör fel, kan ni testa att totaldissa henne. Men när hon väl gör rätt så uppmuntra och belöna. Kanske tycker hon det är kul med uppmärksamheten hon får när hon gör fel? kanske blir hon rädd, eller arg när ni fyar henne och reagerar med att bita. Stiffler gillar verklgien inte att bli tillsagd och kan reagera med aggressivitet, och det går inte att övertyga honom om att jag är över honom i rang, han lyssnar inte, slår på dövörat och blir skitförbannad. Och då har jag testat 1000 ggr känns det som, och inte låtit honom vinna… men men, just vad gäller vissa illrar så funkar det helt enkelt inte att fya. Testa att dissa istället. Om hon bits, sätt ner henne och gå därifrån. Ge hnne ingen uppmärksamhet, inte ens arg uppmärksamhet. Kan va värt att testa.

Vad gäller att en iller är extremt envis så är det nog bara att härda ut. Försök avleda henne. Aktivera henne en studn med något hon gillar, så kanske hon slutar vilja hoppa upp på skrivbordet…hehehe… Det är ju inte dirkekt hennes fel att hon är uttråkad ochförsöker få din uppmärksamhet, eller hur? Straffa henne inte nödvändigtvis för det utan lek lite med henne istället, eller fixa något som hon själv kan leka med.

Kanske kan du gillra godisfällor som hon kan roa sig med att lista ut. Eller en plaskbalja med leksaker eller godis i som hon kan fiska upp… Eller gå på en promenad med henne så blir on trött sen?!? Lycka till. Man måste helt enkelt hitta en lösning som funkar på just er iller! :-D

Pandae
0

vi uppmuntrar henne redan jättemycke så fort hon gör bra saker:/ och jag hade precis busat med dem , gett dem massa godis(håller på att lära dem att rulla runt) och sånt innan detta hände idag:S…så de kan ju inte vara att hon fått förlite uppmärksamhet:S
Ibland när man gosar med henne så bara biter hon en efter ett tag…:/

Jag är inte rädd för henne, hon får bita mig om hon nu tvunget ska. Men jag blir frustrerad, och undrar varför hon gör så>_< (också kan jag bli sur;P)

får testa det andra då och se om det funkarGlad…men idag får hon nog vara i köket. Har 300sidor till ett skolarbete som jag måste ha läst igenom idagFot i munnnen

Norrskenets
0

Har inte läst vad dom handra sagt ovan men testa att ha kvar henne i famnen om hon gjort något och vänta tills hon lugnat ner sig, så blir det kanske inte att hon biter när hon släpps ner. Hoppas hon lugnar ner sig snart=), men det låter verkligen som en trotsiller hehe särskillt att hon bits och springer fort som f*n därifrån för att testa hur långt hon kan gå utan att "åka fast"=P

Gramse
0

Hon vill väl ha dina grejor som ligger på skrivbordet .När hon hon inte får "sina saker " blir hon förbannad.Det är helt normalt .Hon samlar antagligen till sin hemgift .Du har antagligen pennor(gummerade),papper ,kuvert osv som hon anser är sina.Testa och tag din killes verktyg ,datorgrejor, så kommer du att märka att han också blir jvlgt förbannad.Om du vet att du blir biten ,använd en bok eller tidning för att schasa bort henne.Man ska inte hålla illern så länge så de blir irriterade.Valpar kan vara ett "paine in the ass".Sen bli de bättre.Vill du gosa så ta upp henne när hon sover ,en kort stund.

Mina valpar bits också ,jag stoppar inte in handen under skrivbordet när devilla är där ,man lär sig .Allt stöldgods liiger där.

Pandae
0

#8 haha nej de jag hade på bordet var två jättetunga skolböcker, fjärrkontrollen och en laptop. Inga pennor, suddigummin eller såna farliga saker.=P
Hmmm nej jag brukar ta hans saker utan att han blir sur=P
Jag håller aldrig henne länge, som jag skrev: Jag tog upp henne sa bestämt fy och sen satte jag ner henne på golvet(och detta upprepades 6-7ggr). För jag har lärt mig att denhär madamen bits om man håller henne mer än 5 sek. men nu var det så att hon bet mig INNAN jag tog henne, inte när jag tagit henne:/

#7 det är totalt omöjligt att först säga fy och sen lugna henne i famnen, det går absolut inte. då biter hon en:/. så isf får man ta upp henne utan att fya o gosa med henne, men då känns de ju som om det är ok att de får vara där de är…tar istället upp dem när de gjort något bra=P
Om hon bits och springer iväg är de inte ens lönt att försöka få tag i henne, hon ligger och trycker i ett hörn läääänge innan hon vågar sig fram igen ha ha.

Sarah
0

Är man hårdhänt mot ett djur så blir djuret lätt rädd. Det är inte alls konstigt att hon biter och sen flyr isf. Det är hennes försvarsmekanism. Ta upp henne och prata med henne lungt men bveviket. Blås lite på nosen. Klia sen på huvudet så blir hon trött och lugn.

Pandae
0

10# men alltså…jag tar ju inte hårt:S…eller jo jag gjorde det när hon bet mig, men jag hade ju försökt flera gånger innan och hon högg mig i fingret för att jag skulle ta ner henne från bordet.
visst jag tog henne i nacken, jag säger bestämt fy och sätter ner henne på golvet. det är då hon bits, eller tvärtom, när man ska ta henne, så att när handen närmar sig henne så biter hon.

Silvers
0

Min första fråga är? Kan en iller få för lite uppmärksamhet?

Sen säger jag precis som Albastiffler, vad ni än gör, bli inte rädda för henne! Det är det som har fått min Mira att få flyttat runt 5 ggr, hon har fått övertaget i varje hem och sen tillslut fått ägaren att bli rädd eller ge upp.
Vi visade från första stund att vi inte var rädda och från första gången hon bet oss så sa vi ett bestämt nej.
Sen dess biter hon oss (eller någon annan som kommer hit) aldrig.

Men vad ni än gör, ge inte upp, för då vinner hon (vad elakt det låter) och det kommer bara sluta som Mira fick göra.. flytt efter flytt..

Pandae
0

alltså….jag skrev inte de innan men det är bara denna ena gången jag blivit så sur och tagit henne hårt, så tro nu inte att jag alltid gör de för de gör jag inte:/

Jag är hemma nästan hela dagarna och pluggar mycket hemifrån så jag tycker att jag ger dom så mycket uppmärksamhet som de bara kan få iom att jag är hemma så mycke som jag är:/

Nejnej jag är inte rädd…jag bara vet inte vad jag ska göra, för att vara bestämd mot henne funkar lixsom inte:/
Min pojkvän däremot har blivit rädd för henne numera, men han försöker så gott han kan.

Mina två andra illrar Jade och Safir bits aldrig, inte mer än tjuvnyp och nafs vid lek.

AlbaStiffler
0

Tror nog hon växer ur det, om ni ger henne ett halvår att bli vuxen. Om ni bara tar det lugnt och inte ger henne för mycket uppmärksamhet när hon bits så kommer hon säkert ledsna. Är det inget kul att bita, så kommer hon säket inte bitas heller…

En annan grej jag testat ihop med "att inte ge upmärksamhet" är att göra ett illerskri när hon biter så att det gör ont. Dvs, härma en iller som gjort illa sig. Har du hört hur det låter? Det lårter som ett Iiiii… typ… Kan va värt att testa så att hon vet att hon gjort illa dig. Men sen tror jag dissningen funkar bäst.

Pandae
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ska testa att dissa:) för jag vet ju att de vi gör nu inte funkar:/ inte på henne iaf ha ha=P Jag är bara rädd att hon ska tro att de är ok att bitas ifall man inte bryr sig ? =/
men det är värt att försöka:-)

Jag menar det finns ju bra stunder*pekar på bilden jag lägger upp* :D

Norrskenets
0

nån som tycker om pandor heheFlört

Pandae
0

mm jag e aningen smått besatt..e pandafadder med haha:D mina vänner kallar mig tom panda ibland:-)
och självklart var bästa attraktionen på berlin zoo pandan haha:D

Men jag menar varken illrarna eller katterna klagar;)

Norrskenets
0

hehe okej, nä det verkar helt tvärt om hehe=) Det förklarar en del av ditt användar namn också=)

Min_Isis
0

jag vet inte vad du ska göra, det enda du kan göra är att stänga in henneHemlis

JossanH
0

jadu, kan säga att det säkert visst hjälper när ni fyar henne. hon förstår att hon gjort fel även om hon inte visar det. Rätt vad det är kanske allt vänder o hon blir den lilla prinsessan ni önskar- så var det med min pegasus..

O det där med att göra samma sak tills man bryter ihop.. kan säga att jag nu bott i min lägenhet i 3 dagar o pegasus har redan krafsat bort halva listen til dörren.. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pandae
0

#19 nej jag kan ju inte stänga in henne:)

#20 vi ska testa den andra metoden och hoppas på att den funkar.
ja att dom aldrig ger sig ha ha=P

AlbaStiffler
0

Hur har det gått, har hon visat nån skillnad? Iofs tror jag dissametoden kan ta nån vecka innan den funkar, innan hon inser att hon inte kan vinna…

Pandae
0

Jag vet inte om den metoden funkar för har inte kunnat använda den än.Det har varit lugnt faktiskt sedan dess faktiskt:-) ha ha=D
Men de är kanonbra^____^ Sen den händelsen verkar rubin vara den snällaste iller i vår lägenhet (känns som om dom skiftar om att vara den jävligaste hehe)