Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 705 ggr
Strumpan
0

Kloklippning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Av ren nyfikenhet måste jag bara fråga er, hur ofta klipper ni klorna på era pälsar? Jag klipper "mina" 1-2ggr/v, Är det verkligen normalt att de växer så fort?!

Mvh Jenny

Mstar
0

Jag har klippt två gånger på tre veckor..  jag klipper när det gör ont/ när jag inte kan känna skillnad på tänder och klor.

Strumpan
0

Ok. Grejen är den att jag vill ha korta klor för att packa pulpan. Men jag tycker bara att jag klipper så oerhört ofta…

Mvh Jenny

AlbaStiffler
0

Oj det låter som om ni båda klipper oerhört ofta. Jag behöver int eklippa mina iillrars klor mer än kanske var 3e-4e vecka kanske… Och då är inte mina illrars klor kaosartat långa då, utan helt ok längd när man klipper dem.

Men mina illrar kanske sliter på sina klor mer än era???

#1 Hur menar du, känner skillnad på tänder och klor? Du menar att de ska cva lika långa eller hur menar du?

#0> Känns snudd på lite för ofta att klippa den 1-2 ggr/vecka. Kan väl nästan va dåligt känns det som, så fort kan de väl ändå inte växa? Eller? Känns som om det kan skada klorna så att de i längen kanse blir bräckligare eller med benägna att flisa sig? Men har inget belägg för det, kanske är det helt ok att klippa så ofta?!

Strumpan
0

#3 Jag vet inte…. JAg är ganska feg när jag klipper för att inte klippa i pulpa. Man ska ju klippa ca 1mm från pulpan , men jag klipper 2-3mm ifrån för att vara säker på att inte göra illa dem…

Mvh Jenny

skrollan
0

jag gör också så strumpan, fast en gång i veckan, jag kan inte klippa så nära, så att jag klipper oftare istället.

Fruttisen
0

Jag klipper framklorna ca 1 gång/vecka, bakklorna ungefär var tredje.

Strumpan
0

#6 JAg klipper bak typ 1ggn/mån om inte mer sällan. Men fram kan man nästan se hur det växer…. Kan det ha med fodret att göra??

Mvh Jenny

Robinsnel
0

Minas klor växer rätt fort också tycker jag. Jag har klippt en gång i veckan ungefär rätt länge. Nu har jag dock tänkt om lite, jag tror de kan ha lite mer glädje av att få ha lite längre klor, så nu ska jag försöka hålla mig från o klippa så ofta. kanske var tredje vecka eller så…

[tiiia]
0

jag klipper Diors klor ca 1-2 ggr / månad. Han sliter ju ned dem lite själv också så de blir inte långa så über fort  :)

smalltowndude
0

Var tredje vecka ungefär, jag klipper när han sover :)

TottsiGirl
0

Ted hade klor som växte som ogräs dom fick man klippa minst varannan vecka.. väntade ja 2 veckor mellan gångerna va dom så låånga så dom böjde sig och var i vägen när han gick :O Fionas växer inte lika fort så därklipper ja kanske varannan var tredje vecka eller så…

På Flygande illern i helgen var det många illrar som fick avdrag på för långa klor så kanske borde många klippa oftare än vad dom gör..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Robinsnel
0

#11 det där med hur domarna vill ha klorna är så otroligt olika i de olika standarderna. Engelska domare t ex ger avdrag på för korta klor, de vill ha lååånga..

TottsiGirl
0

#12 Jo det ärju visserligen sant att de varierar.. tyska domare vill ha kortare klor i de fallet.. DOm vill ha funktionella klor som inte hindrar illern från att gå rätt… Sen fick ju vissa illrar även avdrag för att klorna var för korta så det gäller väl att hitta ett mellanting.. Men det viktiga är väl att klorna inte är sålång så dom hindrar illern

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Mstar
0

#3  Jag kpper inte mycket, han är ju ännu valp med, så jag vänjer honom vid klosaxen. Och det blir en vass spets på klorna efter tt tag.. som är lika vass som hans tänder…

Marina
0

jag klipper klorna på Musimon en gång i veckan. De växer rätt snabbt och de ska ju inte ha klorna i vägen när de går, kan ju bli rätt halt att springa på golvet om klorna är långa me.

Strumpan
0

Jag kan bara inte förstå hur det kan bli så långa så fort, med tanke på att vi dessutom går ganska mkt på asfalt…..

Kan det ha med maten att göra??

Mvh Jenny

ViktorMarina
0

kan det inte bara vara som för oss människor? på en del växer ju naglarna i räserfart, och på andra jääättesakta.. det är väl individuellt!

Strumpan
0

#17 det kan du ju faktiskt ha rätt i.

Mvh Jenny

HannaM
0

# 11 nästa alla mina och åsas illrar fick avdrag för för korta klor =)

AlbaStiffler
0

Jag har en liten egen teori om att det kan va rätt dåligt att klippa för ofta. Varje gång man klipper klorna så utsätts ju klon för en liten krossskada. Iom att klirna är runda så krossas de ju något även med en vass klosax. Och dewt känns ju inte så bra att en gång i veckan krossa klorna. Känns som om det i längden kan sabba klon, precis som man sabbar naglarna om man biter på dem konstant. har ni sett en äldre männsikas fingrar om de hela livet bitit på naglanra? De blir helt deformerade.

Dessutom kanske illern blir lite öm i klorna om man ständligt klipper dem. kanske…

Nu har jag absolut inget belägg för mina påståenden, men "mitt sunda förnuft" säger mig att

Precis som andra påpekat klipper vi kanske bakklorna varannan gång som framklorna klipps, de växer inte alls lika fort.

Faxlin
0

Jag klipper vid behov. och när det är skiljer sig otroligt mycket mellan de olika individerna. de växer otroligt olika fort. Så jag tror inte att fodret spelar in eftersom mina äter samma foder allihopa men det växer olika.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Gilla
0

som flera tidigare sagt. Det verkar vara väldigt individuellt. Dookies behöver klippas iaf varannan vecka…o Marws ungefär varannan gång. Brukar ta upp honom o "ansa" iaf så att vanan behålls o han inte ska bli osäker vid kloklippning. Typiskt tjejer med långa naglar … kanske ska måla Dook-Dooks nästa gång i en ill(er)röd färg ;o)