spyr?
alldeles nyligen hörde jag jätte konstiga ljud de kom ifrån Havanna. Blir såklart jätte orolig o panikslagen. Ljuden upphäver efter ett tag o hon är som vanligt. Hittar 4 stora pölar av nåt som jag tror är spyor överallt i sovrummet. Nu är hon som sagt vanlig o gått för att vila sig. Är det farligt att spy så mycket jag har ingen anning om vad som orsaka det? hon håller på att tappa jätte mycket hår nu antar att det är dags för sommarpäls kan det ha nåt med det o göra?
Kan hända att hon har fått i sig något som har fastnat. Då kan dem spy.
Våran benjamin fick för sig att han skulle äta en ullstrumpa. Så när vi kom upp på morgonen såg jag att det fattades en del av hälen. Några minuter senare så börjar benjamin att hulka. Jag höll i honom hela tiden som han spydde. Och gisses att jag var rädd. Trodde han skulle dö. Efter att han var klar så försökte jag få i honom vatten. Sen kan man ge dem parafinolja för att få ut den sak som ev har fastnat. Får man inte ut den så måste man åka in till vetrinären direkt.
Vill verkligen inte skrämma dig nu.
Eller så är hon bara dålig. Hoppas att det löser sig.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
okej jag har gett henne parafin olja så jag hoppas det ska komma ut tack så mycket, nu är det bara o vänta o se om hon går på toa. Om hon går på toa utan att jag ser nåt föremål i avföringen betyder det att det inte kommit ut eller att det kanske inte var något fast? med andra ord kan man pusta ut då? Förstår inte vad hon kan ha fått i sig hittar ingenting som är trasigt eller saknar något. Hon var hur frisk som helst igår o va ute o lekte o grävde i jorden.

Att en iller spyr kan bero på en mängd både farliga och ofarliga anledningar. Dock är de flesta allvarliga så man bör inte strunta i det.
Viktigt att se till att hon inte blir uttorkad då detta är vanligt bland kräkandes illrar.
Att ge parafinolja är också en bra start. Men vatten är viktigt.
Har ni sett henne slicka sig mycket, så kan det bero på hårbollar eller hår som inte blivit hårbollar ännu. Skulle rekomendera att blanda i mat som hjälper till att förebygga hårbollar, finns sådana för katter och det funkar bra även på iller.
Om ni märker att hon blir sämre, avvakta inte utan åkt snarast till en veterinär.
Skriver inte detta för att skrämma er utan för att det är bättre att veta vad som ska göras om hon blir dålig.
Kan vara bara lite hår som irriterat och att det nu är bra. Kan vara en helt vanlig magsjuka. Har någon av er eller någon i er närhet haft magsjuka?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Nej ingen annan i närheten har haft magsjuka. Vi har gett henne parafin olja o hon dricker mycket eftersom vi la lite vetegrodds olja i vattnet men hon vägrar att äta! vi ger henne det som hon i vanliga fall älskar men nu vägrar hon och spottar bara ut det, eller går o gömmer det. Hur ska vi få i henne mat?
hon fick kattmalt igår för att motverka hårbollar
#4 Prova att röra ner lite vetegroddsolja i maten. När åt hon något senast? Kan vara svårt att veta exakt, men när tror ni det var.
Vi har prövat det men utan resultat =( Vet inte exakt när hon åt men skulle tippa på innan halv 2 nångång
Ja, då kanske hon inte är hungrig helt enkelt. Dom har 3 timmars tarmgenomgång, så det brukar vara ungefär 3 timmar mellan måltiderna. Det låter som om det var pälsstrån eller pälsbollar som irriterade henne förut.
Är hon fortfarande pigg i övrigt så vänta och se hur hon reagerar när hon ätit. Om hon spyr efter att hon ätit nästa gång, är det troligt att hon har något som fastnat och hindrar maten. Då är det tyvärr veterinären som gäller.
Okej då är det bara att vänta o se. Tack för all hjälp allihopa vet inte vad man skulle ta sig till utan forum som denna
Ja det är tur att det finns massa snälla människor man kan fråga. För när det väl kniper är det superskönt med ett forum som hjälper alla.
nu spyr hon igen utan att ha ätit någonting sen slickar hon i sig spyorna nä nu ringer jag vetrinären de får tycka att jag är hur hispig o löjlig som helst jag står inte ut längre med oron
Bra att du ringer. Se till att du får en akuttid!
Bättre och ta det säkra före det osäkra. Håller tummarna att allt går bra för er.

Håller med dig om att det låter som en akuttid hos veterinären vore att föredra.
Skriv gärna och berätta vad de säger och gör.
Håller tummarna att allt går bra.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
kom just hem ifrån vetrinären stackars lilla Havanna har varit så dålig nu är hon kvar där o just blivit operarad de har hittat nåt konstig gummi liknande föremål i henne de ringde nyss så nu hoppas vi att allt ska gå bra så vi får ta hem henne imorrn det har varit en riktig helvetes kväll har varit så orolig o är fortfarande det så som jag har gråtit var inte igår. Gud vad jag älskar min Havanna vill så gärna att hon kommer hem. Vill tacka er på forumet som sa åt mig att skaffa akut tid annars törs jag inte tänka på vad som hade hänt
Önskar jag sagt åt dig att ringa tidigare. Tyvärr gjorde jag inte det, eftersom hon var pigg och drack.
Hoppas det går bra. Sa dom något mer om hur op gått och hur tyckte dom hon mådde nu?
Men va skönt att dem har lyckats hitta något. Nu tror jag att det kommer gå jättebra för er och havanna.
Ja det var verkligen tur att folk här inne sa till om att åka in akut. För går det för långt så kan tråkigare saker hända. Men nu kan du se framåt och så hoppas jag och håller tummarna på att hon får komma hem till er i morgon.

#15: Oh, stackars liten. Men nu då de fått bort elendet så bör det bli bra ska du se. Du får säkert hem din lilla tös i morgon igen.
Är så glad för att du åkte med henne i tid. Har tänkt på er hela kvällen.
Håller både tummar och tår här hemma.
Tänker på er.
Audiatur et altera pars
Jomen Ammi du sa ju faktiskt att jag skulle ringa o be om akut så du är en av dem jag tackar. När de ringde var hon fortfarande nersövd, men alla värderna var bra dock väger hon för lite ungerfär 600-650g.Vilket jag inte förstår för hon brukar äta mycket när hon är frisk. De skulle höra av sig imorgon o berätta hur hon mår om vi kan hämta henne. Tack för allt stöd ni är underbara människor
#19 Jo visst, men jag är ledsen och förbannad på mig själv, över att jag inte var mer uppmärksam på tiden du angav för hennes senaste måltid. Tiden var FÖRE att du la inlägget och hon hade alltså börjat spy en kort stund efter senaste måltiden! Hur i h###te kunde jag vara så j###la blind!
Hoppas tjejen piggnar till snabbt när hon vaknar upp och att hon får komma hem imorgon!

Vad får hon för mat då? Kan vara den som inte stoppar till det hon behöver.
Jag önskar också så här i efterhand att jag sagt åt dig direkt att ringa, men man försöker ju dunt nog att inte skrämmas också.
Hualigen den här gången hade det kunnat gå illa.
Audiatur et altera pars
Å va skönt att dom hittade felet så att säga!! Kommer lilla Havanna säkert snart komma hem igen pigg och glad! :) Tänke på er hela kvällen igår!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Nu har jag fått reda på att vi kan hämta Havanna idag kl halv 5 så det känns som en otrolig lättnad. Nu är det bara o räkna ner timmarna tills vi får se henne igen
#21 hon får ANF ferret mat som hon äter o sen får hon Bandits treats o även lite macka o skorpor hon är väldigt matglad så det är det som är underligt varför hon väger så lite? Några tips på hur man kan få upp henne i vikt?
Tack igen för all support ni givit
Underbart, vad jag är glad. Kommer att "räkna timmarna" med er. Hoppas ni berättar för oss hur hon mår, när ni varit och hämtat henne.
Passa på att köpa Hills a/d hos veterinären, när ni hämtar henne. Om inte dom rekommenderar något annat, pga operation och allmäntillstånd.
Åh vad skönt att ni får hem henne idag. Som alla andra har man tänkt mycket på båder er och Havanna. Hoppas att hon kryar på sig snabbt nu. =)
#23 Köper ni illermaten i affär? Säljer dom mycket illermat isf, undrar lite över hur ofta dom tar hem nytt.
Det är ju begränsad hållbarhet på foder och jag har fått köpa illerfoder billigt för att utgångsdatumet närmat sig. En gång fick jag faktiskt en hel säck foder, pga att det var samma månad som utgångsmånaden.
ja vi köper iller maten i djuraffär. Där har de några påsar av ANF och lite andra iller grejer. Men Bandits snacksen o yoggisar köper jag på AMHS illertorg. Påsen vi har nu är bäst före mars 2007 så den är inte gammal

ANF är ett bra foder så det ska inte bero på det.
Men hur är hon i storleken annars. Tycker du att hon känns smal?
Det finns ju faktiskt illrar som ligger på den där vikten och inte alls är smala för det. Sedan vet vi ju inte säkert när stoppet kom till, en iller tappar vikt snabbt när den blir dålig.
Laktosfri gräde kan du använda för att få henne att tjocka på sig, det var min sista utväg när Kiara var smal förrut. Inget annat hjälpte. Men jag såg då till att hon hade ätit först sedan direkt efter att hon åt fick hon gärdden, så man inte ger henne grädden så hon lever på det liksom. Om du förstår vad jag menar. hihi
Audiatur et altera pars

Ja, jusst ja!
Super roligt att höra att du får hämta hem henne. Är så glad för din skull.
Audiatur et altera pars
ANF är ett bra illerfoder, men det förutsätter att butiken har omsättning på fodret, så att inte bäst föredatumet nås. Kunden ska ju även hinna förbruka fodret.
Det kan vara bra att kolla förbrukningsdatumet, innan man handlar. Illerfoder har ju inte den högsta omsättningen på butikshyllorna.
Ammi

Åh vad skönt att hon blev bra och att ni får ta hem henne =)
Vet att AMHS har Furovite som ska hjälpa till att öka aptiten hos våra små älsklingar och förhoppningsvis få dom att lägga på sig lite mer, om det kan vara ett alternativ för er. Men som Åsa säger så är ju vissa illrar mindre än andra även fast dom har god aptit.

Men Ammi, det sa hon ju att hon gjort i inlägg#27. hihi
Så det verkar ju inte vara det som är problemet heller.
Audiatur et altera pars
Det var tänkt som en mer allmän kommentar och att ANF är ett bra illerfoder.
Hur många av oss läser förbrukningsdatumet på varje vara vi köper? Många av oss utgår nog från att butiken håller koll på utgångsdatum, vilket alla inte gör.
En produkt som har låg omsättning kan lätt bli för gammal, alldra helst som det många gånger finns minimigränser på hur mycket butiken måste ta hem. Det gäller inte alla varor, Ferret Complite kan dom ta hem en säck av, hur det är med ANF vet jag inte.
Jadu jag vet inte hur hon är storleksmässigt i jämnförelse med andra illrar för jag har aldrig sett nån annan iller irl =(. Men jag tycker inte hon ser så liten ut hon var stor när hon kom till oss tyckte jag lite rund men nu på senare tid ser hon lite smalare ut. Tack för tipset ska pröva med laktosfri grädde om jag känner Havanna rätt lär hon älska det

Fördelen med laktosfria grädden är just att den brukar passa alla eftersom det är något de egentligen inte ska äta;-)
När jag gav Kiara så fick hon lite i en äggkopp bara;-)
Audiatur et altera pars
Åsa: Jag tänkte på om man skulle kunna ge Tara laktosfri grädde. Hon är ju så liten. Vi har ju avmaskat henne och hon äter jätte bra, men blir inte större.
Nu är Havanna hemma igen o är pigg o glad! Så nu var det helvetet över. Vet inte vad exakt hon fick i sig men ser ut som en liten ben bit av nåt slag vet inte om hon fick det inne eller utomhus men jag ska ialalfall nu städa hela lägenheten vill inte att det händer igen.

#36: Ja det kan ni göra. Var bara nogrann precis som jag skrev tidigare att ni ser att hon äter den vanliga maten och direkt efter det ger grädden. Sedan gav jag bara Kiara en gång per dagför att vara säker på att hon fick i sig det hon behöver av maten;-)
#37: Vad skönt att hon är pigg igen. Förstår att du inte vill det ska hända igen.
Audiatur et altera pars
Vad roligt för er att ha Havanna hemma igen!
Vad skönt att Havanna har fått komma hem. Håller tummarna att hon snabbt blir frisk efter operationen.
Havanna vill inte äta Hills i/d blandat med A/D som de sa att hon skulle äta de förta 10 dagarna några tips på hur jag ska få i henne det? hon total vägrar antar att hon inte tycker om smaken.

Jag fick i början tvångsmata Nala med hills a/d. Jag rörde först runt det så det mjuknade lite. Sedan tillsatte jag en skvätt olja och sedan värmde jag det i micron i några sekunder så det blev ljummet. Sedan sög jag upp det i en läkemedelsspruta och gav henne in i mungipan. Efter ett tag (kort stund) så slickade hon i sig direkt från sprutan och sedan övergick jag till att mata med sked.

Bra tips Nettan, tror många gånger att konstistensen blir så annorlunda mot det de är vana vid så att de vägrar därför.
Audiatur et altera pars
Okej var kan man hitta en sån där läkemedels spruta? var på apoteket men hittade ingen där
Dom finns på Apoteket, fråga i kassan, dom brukar förvaras bakom disken.
ml - spruta (flutande föda), lite större om det är fast mat.
Fasen jag hitta ju ingen där hmm kanske var dåligt utbud. Andra apoteken är väl stängda nu fan kan ju inte väta tills tisdag. hmm va sur jag blir
Har redigerat kommentaren ovan med mer info.

Men det är ju så att du måste fråga dem i kassan efter dem. Inget som syns om dom har eller inte. Har aldrig hört om ett apotek som inte har det.
Finns ett annat sätt också, men lite större fara för fingrarna och lite mer kladdigt. hihi
Audiatur et altera pars
Jaha oki va bra att ni sa det, börjar bli orolig eftersom hon vägrar äta. Då får vi ta en tripp tillbaka till apoteket o hoppas att de inte stängt än. Jag har försökta att proppa i henne lite med fingrarna men hon börjar bara att spotta, hon gillar inte när matte gör så =(

*Asg* Elaka matte. Om man kunde förklara för dem varför man gör det så skulle det onekligen underlätta lite. hihi
Hoppas du får tag på en spruta. Skriv gärna och berätta om du får tag på en och hur det går. eller ja skriv gärna även om du inte får tag på en och berätta hur det går.
Audiatur et altera pars
Nu har Henke fått tag på en sån där spruta, tog ett jäkla tag för dem o hitta det men tillslut lyckades nån där leta fram än den kosta inget heller. Nu återstår bara o försöka få i henne lite mat med hjälp av den sen måste vi ta tempen på henne fy fan vill verkligen inte det gud så obehagligt. När vetrinären gjorde det skrek Havanna till usch så rädd att jag kommer skada henne

Det är ingen fara, du grejar det här. Ta det lungt bara. Om du är lugn blir hon lugnare också.
Ta lite vaselin på termometern så blir det lättare.
Audiatur et altera pars

Pröva att doppa toppen på sprutan i lite vetegroddsolja.. man får ta till alla möjliga knep för att lura dem. Jag tror att första gången så hade jag rört ner lite vetegroddsolja i maten, efter ett tag gick jag över till vanlig rapsolja.
Ior och Trixie älskar hills a/d nu. De fick smak för det när jag matade Nala. De fick nämligen resterna. Nu så står både Ior och Trixie och ser ut som små snabelbjörnar när de rynkar på näsan och mumsar för fullt.
Nettan: Kan du inte försöka ta kort på "snabelbjörnarna"? Det låter sååå gulligt.
Hur luktar/smakar (om någon provat) Hills a/d? Det verkar, på det som skrivs, som om det har någon lukt eller smak som dom måste vänjas in för att äta.
Tack så mycket för era tips det har funkat kalas bra. Det smakar inte gott det kan jag säga Havanna lyckades spotta ut lite på ansiktet mitt men lukten är inte så farlig jag tycker vis katt mat luktar värre. Iförs så är jag ju varken iller eller katt så vad vet jag =)
Inget man lägger i en skål åt dom första gången, som lite festmat mao.

#55: Vad roligt att höra att det har gått bra.
Sedan är det ju synd att hon inte tycker om det;-)
Audiatur et altera pars