Illermat-möss?
Om man ger enbart hela möss, behövs något tillsättas då? så som benmjöl? Kanske taurin? Samt, hur många/mycket behöver en iller äta under en dag?
Jag skulle rekommendera dig att läsa artikeln om barf för iller på barf.ifokus. Jag är inte duktig på exakt näringsinnehåll osv på möss till iller, det är en bra måltid, men jag het att det måste kompletteras. Det är bra att ge mat från olika djur för att öka variationen, dessutom tror jag att det krävs tillskott av tex lever och hjärta. Ta mig inte på ordet för jag kan inte min mus-lära ;) vet bara att det kräver tillskott och variation.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Den har jag läst:) Vet att jag läste nånstans att möss var den bästa födan för illrar
Möss är så nära en naturlig kost du kan komma, men det krävs ändå en viss variation förutom möss.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Hur stor del utav kosten kan då bestå utav möss, i procent? Någon som vet? :)
(Ger svar med reservation av att jag själv forskar inom ämnet och detta är info och tolkningar jag hittat och gjort hittills).
Om ditt mål är att enbart ge hela foderdjur som kost till dina så får du titta på vad en iller får tag på i det vilda och på så vis variera.
En vuxen iller i det vilda plockar vuxna möss, vuxna råttor, unga kaniner (ibland vuxna), ödlor/groddjur, insekter, fåglar/fågelungar och ägg.
Kan du ge allt ovannämnda som hela bytesdjur så behöver du inte tillsätta extra inälvor. Ger du bara möss kommer du behöva ge 1 mål med inälvor varav halva målet ska vara lever. Resten kan du variera mellan njure, mjälte, hela tarmpaket och mage med maginnehåll (dock räknas inte mage som inälva)
Det absolut bästa är att ge ett nydödat foderdjur för då har inte nedbrytningen satt igång. Så fort man lägger in ett helt djur i frysen så är det första i kroppen som bryts ner är taurinet. Du ska aldrig låta foderdjur ligga i frysen längre än max 3 månader (efter 3mån finns det nästan inget taurin kvar). Det andra som bryts ner är kalk när en kropp fryser. Sen är det alla Omega 3 etc vitaminer och så fortsätter det. Det sista som blir förstört i frys är päls och hår, (Discovery channel is da shit 😉)
Om du ger dina illrar äggula så passa på att pudra lite vitaminer (ex. Standardt Laga mat eller Startmix) och blodpulver. Sen kan du ta och pudra med benmjöl 3-4 gånger i veckan över resten av maten du kan iofs pudra resten av vitaminerna över den andra maten med om du är mer bekväm med det :)
Men för att sammanfatta. Nej du kan inte bara ge möss, utan minst 3 olika djurslag och dom ska vara hela samt äggula. hurvida det behövs extra vitaminer och benmjöl diskuteras vilt både på svenska och utländska forum men jag ger det för att vara på den säkra sidan.
Mängden en iller ska äta disskuteras det oxå om. En katt och hund ska ha mellan 2-3% av sin kroppsvikt/dag men en iller vars ämnesomsättning är ungefär 4ggr snabbare än en hund och katt bör då minst få 10% av sin kroppsvikt/dag. Jaga inte så mycket på procent utan ger du för mycket mat kommer du märka det på din iller. Vad det gäller variationen kan du fördela det jämt på MINST 3 olika djurslag.
Hoppas du fått lite mer svar på frågor.
// Jenny and the tassilicious
Jätte bra information #5 Tack! :)
En liten halvintressant iakttagelse kanske?
Vi är några som har sällskapsillrar som iakttagit att våra illrar inte vill ha
- äldre möss
- vuxna möss som självdött
- möss som är svårt sjuka (snuva/rossel, undernäring, elakartade tumörer)
utan att de föredrar
- nyfödda (pinkies)
- 3 veckor gamla
- nyligen avlivade (varma)
Det inte är tillåtet att ge möss levande till rovdjur, så man bör avliva dem innan!
#7 sjuka och självdöda vet jag att dom flesta rovdjur ratar men hur vet du att dom inte gillar äldre möss? nått du provat själv?? 😃
Att dom gillar nyfött mm så tror jag det är en smaksak… jag gillar bättre kavlstek än oxfilé för att kalv är mörare och saftigare… kan tänka att det kan vara samma med möss och iller?
// Jenny and the tassilicious
#8 Ja, vi är flera som har sällskapsillrar som iakttagit att våra illrar inte vill ha äldre möss