liten svullnad...
Ja, jag vet den är liten, så otroligt liten. Men den finns där. hihi
Bella min tös har kanske äntligen bestämt sig för att nu börjar det bli vår. Hoppas att det var porrbilderna på Stalla och dunder som hjälpte till med att utlösa detta. *s*
Så nu alla valp intresserade, håll tummarna att hon verkligen går i brunst nu då;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja va kul att hon verkar vara på väg in i brunst. Jag håller en tumme. För det är det jag har hört att man ska göra.
Hehe
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Va? Ska man bara hålla en?
Audiatur et altera pars

Vi här nere håller oxå tummen för dig o Bella 
Jag säger som Gert Fylking : ÄNTLIGEN!!!
Alla håller tummen här hemma också!
Amor vincit omnia
Heja Bella
Häng här framför datorn, det kanske kommer fler bilder på Stella och Dunder.

*Asg* Ja du Veronica hon har verkligen låtit oss vänta. Fast Kiara är ju värre för hon visar fortfarande ingenting. hihi
Audiatur et altera pars
Men det är väl tur att dem kommer i brunst i omgångar. =)

Ja, kanske det. Fast rätt bra om de är relativt samtidigt så har man två honor med mjölk om något händer.
Fast jag ska inte klaga, är så glad att Bella börjar så. hihi
Audiatur et altera pars
Vad ger man valparna i fall att mjölken strejkar.

Om du läser artikeln valparnas utveckling så står det där. hihi
Annars kan jag säga att är de nyfödda då dör de med största sannolikhet. För att hand mata upp dem i den åldern är så gott som omöjligt.
Vore skoj att höra om någon lyckas. Jag har lyckats få en valp att överleva till 3 veckors ålder bara för att få redan på att han dog ändå av hjärtfel.
Audiatur et altera pars

Håller tummarna jag med. 

Tackar, ja nu vill jag få para min tös med snyggingen här hemma. Han vill nog gärna han med. hihi
Audiatur et altera pars
japp ska in och läsa direkt. 
#8 Det hade ju varit fint om tjejerna kunde "samköra". Det är iaf roligt att någon av dom kommit igång, kanske drar den andra med sig.
Har lagt upp "sängkammarbilderna" hos Stella på illersidan. Du kan ju låta tjejerna sitta där och titta. Man kanske skulle fixa en webbkamera, till parningarna nästa år. 

WIIIIIIIEEEEEE!!!! Glädjetjut! Hoppas nu våran lilla Hakuna Matata's Dash "Nero" blir till så vi kan komma ned och hälsa på i sommar. Självklart tar vi ju med oss Pysen och Miilo (om hon hinner bli klar och allt tills dess vill säga).
Säg bara till när du ska ha handpenningen =)…hehehehe
Ha d

haha, ja det där med handpenningen kan vi nog vänta ett tag till med. ;-)
Först ska vi vänta ut att hon ska kunn paras, sedan ska hon vara dräktig (förhoppningsvis), sedan ska valparna födas och efter det ska pluttarna bli tre veckor innan man får boka upp sig. Så det är låååång väntan kvar. hihi
Audiatur et altera pars
Som sagt här håller vi tummarna. =)))

Åh vad roligt att hon börjat bestämma sig för att det är dags 
Jag håller såklart alla tummar jag kan för att jag ska få en valp *hihi*

Jo jag vet men jag vill ha, ha, ha =) hehehe

#18,19: Japp, jag har hälsat det till henne nu och hon säger att hon gör vad hon kan för att det nu ska kunna bli något;-)
Audiatur et altera pars
Det vore inte helt fel. Vi är många som skulle tycka det var roligt 

Japp, för att inte säga vad jag skulle bli som har valpabstinens här hemma. 
Audiatur et altera pars

hehe valpabstinens är bra det, även jag har det eftersom jag väntar illrar från två håll just nu. Först har vi våra bekanta som har parat sin hona för ca en vecka sedan. Hon har ökat i vikt ca 100 gr sedan dess =). Så just nu så spritter glädjehormonerna inom mig och jag är full av längtan på att vi får veta att Bella kanske blir dräktig =). Skulle du para Bella med Beldin eller Dunderklumpen?

Bella ska paras med Beldin, och Kiara med Dunderklumpen.
Jag väntar också valp från två håll, eller förhoppningsvis tre håll i sommar. Först från Bella och Kiara här hemma, där jag enligt påtryckningar antagligen ska spara en efter Kiara;-)
Sedan har jag en beställning liggandes på en pastell tös som redan är parad så jag bara väntar, och väntar och väntar. Känns som om hela livet är ett vänterum för tillfället. hihi
Audiatur et altera pars

Men kommer Kiara att hamna i brunst före sommaren? Tänkte jag gillade som Dunderklumpen rätt mycke med hans fina gula underull =)…Jenna sitter här hemma och bokför dagarna i almanackan på när vi kanske ska få våra nya bejsar. Alltså jag tar gärna mer än en iller alltså en först och främst från Beldin och Bella, sen även från Kiara och Dunderklumpen om det nu blir innan sommaren.

Kiara brukar vara sen, så har det alltid varit. Hon brukar komma i brunst när de andra redan varit i brunst, blivit parade, gått tomma och kommit i brunst och blivit parade igen. Japp, då brukar min tös komma igång.
Så hennes valpar brukar bli leveransklara i slutet på augusti. ;-)
Men ack vad jag tror på den kombinationen mellan Kiara och Dunderklumoen. De psyken dessa två illrar har i samarbete med att de båda har plusset med sina färger gör inte saken sämre, det är en liten bonus så att säga. hihi
Audiatur et altera pars

Men du Åsa om det blir så att Kiara har sina valpar leveransklara i slutet av augusti så vill vi ha en därifrån oxå =). Fast först och främst den iller som kommer först…av Beldin och Bella alltså…Fast om du även ska ha Disney namn på Kiaras valpar så vill va ha Heffaklumpen på den valpen =)…hehehe

*Asg* Japp, det är disney namn som gäller på allavalpkullar från mig.
Heffaklumpen, det var bra tycker jag. ;-)
Låter ju helt suveränt om jag kan få två av mina bebisar till samma hem. Inget skulle göra mig gladare.
Audiatur et altera pars

Men det lovar jag dig, får Kiara först sina valpar i augusti så tar vi en av henne oxå. Ekonomin måste dock bara balanseras korrekt så vi har råd att köpa en av henne oxå. Heffaklumpen spelar absolut ingen roll om det är en kille eller en tjej, men jag säger dig en sak, skulle dom mot all förmodan ploppa ut en DEW så är det min absoluta favorit så du vet det. Oavsett kön så har jag alltid velat ha en DEW.

Om Kiara skulle få fram en DEW, ihop med Dunderklumpen, Peter. Då är den valpen ett genetiskt under. Jag lovar. hihi
Audiatur et altera pars

hehehe jo jag vet, men man kan ju få drömma =)

*Asg* Ja, dröm på du Peter, det är aldrig fel. Och jag lovar skulle den genetiska sensationen inträffa är den din. hihi
Audiatur et altera pars

hehehehe tack Åsa =)…Det e bra att du backar upp mig på det här…när ingen annan gör det =)…Ne men skämt åsido, Jag tror däremot att dom färger jag hade velat ha är nog brun eller brun tomte. Även silvertomte är attraktivt och viltfärgad men i första hand vill jag faktiskt ha brun. Eller som sagt i absolut första hand vill jag ha en DEW men det lär väl dock aldrig inträffa =(…DEW är ju min drömiller medans Jennas drömiller har vi ju redan här hemma, en fet pastellpojke med rosa gristryne

Ska jag skvallra en sak Peter?
Både Bella och Beldin är tomtar ;-)
Audiatur et altera pars

hehehehe vad kuuuul!!!!

Visst är det, men det innebär ju inte att alla valpar blir tomtar med säkerhet. Så hur sa vi? Den utan skulle ni ha va??
Audiatur et altera pars

den utan vad skulle vi ha? färgen spelade som ingen direkt roll sa vi så länge det blir en pojke. Men helst av allt tar vi en brun pojke eller bruntomte pojke om det kommer finnas, Annars nöjer vi oss med att det är en pojke.

Den bruna pojken utan tomte teckning. Visst var det den ni skulle ha? Om det föds fyra bruna grabbar och tre har tomte teckning så skulle ni ha den utan. Var det inte så?
Audiatur et altera pars

ja peter säger så här… " om det finns en Brun tomte så vill han ha den annars tar vi en brun" men tomte tekning är inget krav..

hehe.
Audiatur et altera pars
#33 "en fet pastellpojke med rosa gristryne" *ASG*, vad säger matte om den beskrivningen?

#41: Jag undrar nog vad Pysen säger om den beskrivningen jag. Kanske en förklaring på att smakar lite hårdhänt på husses tår i framtiden. hihi
Audiatur et altera pars

ha ha ha ! vi ahr ju haft iller hemma tidigare då ja var yngre ( en silver tomte och en brun) jag visste int att det fans färgen Pastell alla andra färger hade jag sett men så en dag då ja satt på skolan ja var väl ca 15-16 eller nå så såg jag en bild på en pastell och när jag såg den där rosanäsan så häll jag på svimma! ja hade aldrig blivit så kär förrut jag skrev ut säker 15 st bilder på pastell illrar och hade dom över allt… så det är min drömiller (pysen altså) så då bestämde jag mej att en pastell pojke ska jag ha me råsanäsa. och så när sandra och tomas ringde och sa att deras nya iller var en pastell pojke skrek jag rakt ut sen ja var 15 hade ja velat ha en sån… men nu är det ju som så kära vänner jag brukar få som jag vill….. så nu har jag honom… desutom är det som så att Pys är mammas bejbis vars ja än går är han baki hälarna på mej…

för man kan ju inte annat än älska honom när han kommer med den där rosanäsan och trycker upp den i ansiktet på en.

Hmm, det var nog det sötaste gristryne jag sett. Om man nu ska använda Peters benämning.hihi
Klart man blir kär när det dyker upp en sådan goding.
Audiatur et altera pars

första gången ja såh honom häll ja på att börja grina en 12 veckors valp men aldeles för stora öron .. så luktade han på mitt finger ….. och bet mej…sataan (utrsäkta men så ont gjorde det) och tro mej HAN hade tänder men ack så ja var kär! coh nu är han min!!!! mohahahahaaa

*Asg* Vilken tur för dig, att du fick ett litet monster du med;-)
Audiatur et altera pars

Åsa: Från vem får jag min grävling?
Om det blir nån..

ja du min familj ahr nog hört om mina drömmar om ett hus med 15 illrar …. men när ja äntligen fått hemm honom så ringde ja morsan och sa " mamma du ahr blivit mormor till en råsanäsa" mon kära mor sa " jaha är det en iller" jag -"hur visste du det?" mor-" råsanäsa.. de hade man ju kunnat räkna ut med arsulet" ha ha ha så min familj har nog fått höra en hel del i många år om denna lurviga masken innan ja ens hade fått han

#48: Jag vet inte -eM-, har du bestämt vilken du vill att din grävling ska ha som mamma? hihi
Självklart blir det valpar så blir det till dig också. Vi ska bara hålla tummarna att det blir valpar av parningarna också, så det inte bara är luft. hihi
#49: Ja, man pratar nog ihjäl folk ibland. hihi
Audiatur et altera pars

peter har ju haft en vilt färgad iller som hette Skeeder uttalas Skider han kom från amerika och han tog över honom efter en kompis till peter…

Åsa: Vi tar det på msn!

Åsa…har du en msn?

Japp jag har msn. hihi
Står faktiskt med i den msn tråd som finns här inne. Lite ledsamt då det trots allt inte är många som vill adda mig. ;-)
det är min msn. hihi
Audiatur et altera pars

Åsa hur går det för Bella?
Går det framåt eller står det stilla?
*viskar* Du har väl inte glömt bort att jag oxå vill ha en valp? 

*viskar tillbaka* Jag har inte glömt dig elin, jag looovar!
Hon står rätt stilla, men det är i alla fall en liten,liten förhöjning av vulvan, så det är ju på väg åt rätt håll. Tänkte låta henne nosa lite på Beldin ikväll för att se om det sätter fart på hormonerna ytterligare. hihi
Audiatur et altera pars

hehehe… bra taktik =)

Ja, jag hoppas det skyndar på utvecklingen lite i alla fall. hihi
Audiatur et altera pars
Åsa: Vem är dominant av honorna? Här hemma är ju Sweetie drottningen och Pyret går i hennes gäng. Pyret gick inte upp i brunst (visade knappt antydan), innan Sweetie reste iväg. Men då gick det snabbare än någon av dom andra tjejerna. Verkade nästan som om hon "höll igen", när Sweetie var närvarande.

Kiara är den klart dominanta här. Bossen av alla bossar. hihi
Audiatur et altera pars

Tadida… Grävling, grävling, grävling.. 

*Asg* Du är för rolig du. hihi
Audiatur et altera pars
Går Kiara tillsammans med Bella? Om hon gör det skulle du, om möjlighet finns, separera dom från varandra. Kanske skulle det skynda på Bellas brunst. Pyret satte ju fart så fort Sweetie försvann från gänget.

Japp alla töser är ihop. Så ja kanske skulle försöka flytta på Bella alltså. hmm, ska klura på det här.
Audiatur et altera pars
Åsa: Kan vara värt att pröva…
Hur går det Åsa, verkar tjejerna vilja vara med?

Tycker det står jätte stilla på fronten tyvärr. 
Har inte hittat på någon bra lösning med att dela upp töserna heller. Klurar fortfarande på det.
Audiatur et altera pars
Står det fortfarande still?

Japp, det gör ju det. Och inte har jag hittat någon bra lösning för att sära på töserna heller. Så det är mycket möjligt att det du sa stämmer. Att hon håller på sig för att Kiara gör det.
Audiatur et altera pars
Så här sen var hon inte förra året. Synd att du inte kommeit på något sätt att sära dom på.

Ja, det är synd. Men jag har inget mer hundsäkert ställe tyvärr. Då är det bur som gäller och det skulle mina töser aldrig gå med på, ja inte jag heller faktiskt.
Audiatur et altera pars

*hoppar och studsar* Svullnaden har ökat på Bella. hihi
Hon kommer saaakta men säkert den damen. Även fast Kiara inte börjat ännu.
Nikita är dock på väg in i brunst hon med. Fast det var ju inte så intressant i avels synpunkt då.
Audiatur et altera pars
Vad kul att Bella börjar komma igång nu. =) Håller tummarna på att du kan para henne snart.

JAAAA!!!!!!!!!!
Tjohoo, äntligen. Hoppas hon är redo snart 

Vad skoj att fler än jag vill ha igång tösen. Hon kanske börjar känna av grupp trycket lite. hihi
Audiatur et altera pars
Jag säger som Elin Tjohoo och hoppas kiara också kommer igång snart =)

Kiara kommer nog vänta ett tag till. Hon brukar alltid vara vääldigt sen av sig.
Hennes valpar brukar bli leveransklara i augusti så det är ett ta kvar där;-)
Audiatur et altera pars
Bella kanske inte kunde hålla igen längre. När Nikita oxå började. 

haha, kan ju vara så. Fast ibland undrar jag om Bella verkligen är en hona, ja hon är väl den av mina damer som mest har storleken för en tjej, men hon biter sig fast i nacken på Nikita och håller sig fast i värsta grabb fasonerna. hihi
Audiatur et altera pars

pysen försöker "föröka sej" med Leia hela tiden…det finns två problem 1. pysen är kastrerad sen de att han var 4.5mån …så han ska inte ens ha ngn sån drift…. 2 .leia ahr redan magen full i valpar….. innan hon blev parad så vägde hon 829gr nu väger hon ca 937gr och det är beräknat valpar till.. 9-11maj ngn intresserad?? så finns dom i Luleå
jag vill ha en valp :P fast jag får inte -.-
Hur går det åsa. Är dem på väg in i brunsten än?

Jaaa. Liiite så.
Audiatur et altera pars
Bättre än ingenting i alla fall. =)

Japp, hon växer sakta men säkert. Några dagar till så ska hon få träffa sin illa luktande genteman;-)
Ska bli trevligt att släppa ihop Bella och Beldin. Då slipper han gå ensam också. Tycker lite synd om honom utan iller sällskap. Även om Malin håller på med honom så att han snart blir pälslös på nosen av allt pussande;-)
Audiatur et altera pars
Vad kul att malin verkligen har fallit för Beldin. Är han en trevlig Karl.

#86 Han är jättetrevlig…och det är Malins förtjänst!
Malin: Kramar från oss och illrarna. 

#86: Ja han är jättetrevlig nu faktiskt. Riktigt pussvänlig hihi
#87: Ska hälsa Malin det!
Audiatur et altera pars
Hur går det Åsa med parningen. Verkar det bli något???

Hmm, det får vi se. Nu är det bara att vänta igen. hihi
Det är ett fasligt väntande när man ska ha valpar.
Först väntar man på att de ska bli brunstiga
Sedan väntar man på att kunna para dem
Sedan väntar man på att valparna ska födas
Sedan håller man andan och väntar på att de ska överleva de första två veckorna
Sedan väntar man på att de ska börja röra på sig och öppna ögon och öron.
Sedan väntar man på att de blir 10 veckor så man får lugn och ro hemma igen.
Audiatur et altera pars
*S* En mycket kort och bra sammanfattning över uppfödares liv under valpsäsongstiden.

#92: Visst stämmer det lite i alla fall. hehe
Audiatur et altera pars
Lite? jag tycker det är en bra beskrivning över hur vi har det i "väntans tider". Det är ju inte över bara för att valparna har fötts. här kan vi glömma semester innan valparna kommit iväg till sina nya hem. Så jag är glad när mina är tidiga.
Och jag som bara är inne på väntan nummer 3 och redan håller på att bli knäpp av allt detta väntande… 
#95 När du väl parat, så har du klarat av en tredjedel (den tråkigaste) och det kan ju vara en tröst.