Farlig mat?
Undrar om det är något man aldrig bör ge sina illrar som godis? har hört att choklad och rå äggvita inte är nyttigt för dem är det något mer? Vet ju att frukt o sånt ska ges i enormt små mängder men finns det något som är direkt farligt för dem?

Jag har hört att russin är bra som godis! Eller har jag fel? rätta mig gärna :)
Förr fick man ofta rådet att använda russin som illergodis. Det är dock helt fel. Förutom att russin innehåller mycket socker (som många torkade frukter) så kan det även finnas ett giftigt ämne i russinen. Jag har för mig att det är någon form av mögel som man inte kan se.
Illrar är laktosintrolleranta. Alltså de tål inte mjölk, smör, yoghurt m.m. Ett slick på glassen eller så är inte så farligt men illern kan bli dålig i magen osv om den får i sig laktosprodukter.
Sara

Jag har själv gett mina illrar russin som godis under många år och mååååånga med mig. Det är tur att vi kan dela med oss av våra kunskaper, så våra älsklingar mår bra. 
För alla illrar som älskar russin (och det är många) så finns det ett illergodis som heter Bandits med smak av russin.
Sara

Mina tycker inte ens om russin. Men har hört att många illrar gillar vattenmeloner. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Inte? Jisses, russin var det bästa mina kunde få enligt dem själva. *ler*
Sara
Havanna älskar skorpor och bröd något farligt i det hoppas jag det inte är, eftersom hon lyckas tigga tills sig lite bitar här o där. Tack för alla tips, ska pröva om vattenmelon faller henne i smaken
Min Bilbo är helt galen i pizza kanter.. Men det får INTE vara något på dem, då är de äääääckliga..
Sara

#6: nepp de bara fnyser när vi testat att bjuda dem. En av dem kissade alltid på dem. hihi Så här var det ingen ideé att servera russin inte ;-)
Audiatur et altera pars
Här hemma älskar flickorna melon =)

ååh jaha ! men då vet jag det! vad bra! den här sidan är ju toppen! 
Jättebra att få läsa om sånt man inte bör ge sin iller. Är så otroligt lätt och missa något. Själv har jag aldrig gett våra illrar Russin men det är för att jag hörde mig för innan jag gjorde det.
Våra får bandits med russinsmak i stället! Det älskar dem. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ja det funkar nog oxå!
Men jag blir så himmla avis när jag får höra allt om allas illrar och spec få se alla jätte söta kort på era illrar! *generad* Men Madde dina illrar finner jag inga ord för (utseendemässigt) sååå sööta :)
Man kan tro att dina illrar är som små modeller :) 
#13: Ja om inte annat så mutar jag dem till att vara modeller. Du ska se bilderna från när jag lät dem ha på sig en väst. =) Ska se om jag kan hitta tråden och putta upp den. =)) Hehe.
Kul Roxanne att du gillar våra illar till utseendet. Pasteller är ju inte det vanligaste. Men jag börjar se att det kommer fram fler med tiden. Det är superkul.

jag vill ha en uhm… Mörk silver men det var ju tråkigt att dom är svåra att få tag på 
Ja silver är inte heller det lättaste att få tag i. Tyvärr. Men det är bara ut och söka med lykta genom avlånga landet. =)

Hehe aa, men nu får jag veta att dom blir ljusare oxå. Jag skulle vilja ha en som är mörk helatiden :P
Men en tomte färjad då! Dom är väl fina? :)

Tomte teckningen kan du få på alla färger men det är vanligast på pasteller och silver. Hittar du en brun tomte så är det inte lika vanligt kan jag säga.
Min Bella och min Beldin (hehe snart min hoppas jag) är i stamtavlan bruna tomtar. Men de har en typ brun/silver/pastell färg med tomte. hihi
Ska bli skojigt att se vad det blir för något mellan dem. Jaja, illervalpar lär det bli, men färgmässigt menar jag. hihi
Audiatur et altera pars

okej okej :)
Men aa, jo måste lära mig, men det jag skulle vilja ha den färgen som jag vet nu är silver m. tomte färg :):):) ååh jag vill ha illervalp :D
Ted älskar ost, gurka, russin m.m. Han tigger efter de mesta men de e inte såå mycke som faller honom i smaken när han väl får prova.. Annars så har vi en liten påse hemma med div kattfoder proverna som Ted brukar få som godis det är populärt :) Annars äter han oxå Bandits med russinsmak och ibland får han sig en yoggis 
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Inte russin…gänget älskar russin, utom Kron som gillar morot. Bandits är det bara några få som gillar!
Sedan inverkar mängden man ger och hur ofta, som påverkar om något är onyttigt eller ej. Ger man för mycket eller ofta av vetegroddsolja (eller annat som innehåller A-vitamin) så är det skadligt för levern.

Choklad är inte bra att ge något djur men det står ju där uppe redan
Advocado ska inte heller va bra.
Har hört att man inte ska ge LÖK till illrar. Varför vet jag inte. Någon som kan hjälpa mig på den fronten??
#22 Avacado är en gastronomisk fettbomb.
#23 Lök har en rätt stark saft, som nog inte är så nyttig för en illermage.

Chiquita (alias allätar'n och tiggmonstret) äter allt hon kommer åt. Alla sorters illergodis, gurka, leverpastej, ost, kött, bullar, kakor, chips, godis, både kokta och okokta makaroner. Nej det finns ingen gräns för vad den tjejen kan stoppa i munnen. Elvis och Triss däremot är lite mer kräsna, men sitt godis, gurka och chips går ner hos dom oxå.
Har även hört att man inte ska ge dom vindruvor då dom är besprutade med något som kan vara farligt (giftigt)
#25 Vi skalar vindruvorna, innan våra får dom.
Mina illrar är som barn, allt som är onyttigt är jättegott! 

Men finns det något som är farlig som inte lämpar sig hos en iller? 
#27 beror på hur du menar finns ju massa mat som inte alls är bra för illrar en del saker kan dom ju få i små mängder men annars finns det ju mycke saker som inte är bra för en iller att äta jämt!
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#28 Laktos, salt och surt bör man undvika så mycket som möjligt, men är illern förtjust i salt så dör den inte av att få smaka LITE av t.ex. saltgodis, citron eller slicka lite på en glass.
Annars kan du låta illern smaka på, det mesta du själv äter. Bara det är lite och sällan.
Glömde skriva socker här ovan. Men som synes så ska man undvika allt, ändå behöver illrarna lite socker, salt, m.m. för att kroppen ska fungera. Det behovet täcks av att man ger ett bra helfoder, sedan är resten godis och ska ges med försiktighet.
Likaså ska man vara försiktig med vilka vitaminer och hur stor mängd man ger av dom. Ofta har ett helfoder alla vitaminer som behövs, och då kan extra vitamintillskott vålla mer skada än nytta.
Du kanske skulle erbjuda dig att ta kort på illrar mot betalning Madde!
Det är verkligen inte lätt att få bra kort på sina älsklingar och en proffesionell fotograf tar flera hundra kronor för ett kort.
Sara

okej tack :D
då vet jag (=
#31: Jo det kan man ju fundera över. Kanske något man ska tänka på till träffen i viskafors. Det behöver ju inte vara flera 100kr utan en liten summa som man tar då.
Men vi får se vad som händer. =)))

#33: Madde kommer du ihåg att vi pratat om det till nästa yra.
Jag har även pratat med -eM- om detta.
Så att ni skulle kunna ha en egen fotohörna inne på utställningen där man kan få sina illrar fotade.
Hoppas verkligen att ni båda nappar på det, eller åtminstone en av er.
Vore skojigt att kunna erbjuda folk foton på sina pälsar liksom.
Vi kanske till och med kan släpa dit min dator och fixa grejerna på plats. hihi
Usch, nu spårar jag ur i mina spåningar igen. Men allvarligt vi måste börja spåna på nu, inte långt kvar till nästa yra och den ska vara bäst av alla hittills. Årets blir ju inte så svår att slå. hihi
Audiatur et altera pars
Tycker jag låter som en kalas kul ide Åsa!! Hade jag gärna fått min Ted fotad på en utställning då e dom ju upp piffade och fina :)

Exakt, dessutom så har man lite att syssla med mellan bedömningarna och sådant. En utsällningsdag kan bli jäkligt lååång annars. hehe
Audiatur et altera pars
#34: Det låter som en bra ideé åsa. Då får man se till och ha en cd-brännar i datorn. =) Det går nog att lösa ska du se
Madde jag har en bärbar med både dvd och cd brännare så de ska nog gåatt ordna utan probölem 

en fråga 
Kan man ha vilken iller som hällst på utställning, med tanke på färg och sånna saker? Eller kan man ha en iller som ex. har 4 vita tassar som igentligen borde ha svarta osv. ? Eller är det okej?
Det går jättebra och ha en iller med vita tassar. Det kallas även för TOMTE. Såna har vi här hemma.
Våra illrar har än så länge varit på 2 utställningar.

Okej :D sånn vill jag ha! Vilken är då den vanligaste färgen? Tomte? :P
#41: När vi köpte xander och kom hem tänkte vi inte på att han var tomte. Vi visste inte ens vad det var. Min kille tyckte att Xander började bli så vit under hakan och kring tassarna & rödlätta ögon i vissa ljus.
Vi åkte på en illerträff och då fick vi för första gången höra att vi hade en Pastell-tomte hemma. Sen dess är vi LITE frälsta i tomtar.
Vanligaste färgen är vad jag vet Viltfärgad iller.

Japp den vanligaste färgen är viltfärgad eller brun som man också säger. Dessa är dock inte alls vanliga med tomte teckning.
Efter viltfärgad är det Pasteller och silver och dessa är vanligare med tomte teckning. ;-)
Audiatur et altera pars

Hapsis r väldigt lika sin syrra i detta frågra (Elins Chiquita), hon kan äta nästan vad som helst! Utom rått kött verkar inte alltid smaka bra.
Moon därimot är lite mer kräsen ibland, hade svårt få honom ens äta kattgodis i början. Han är helt galen i rått kött dock :)

Okej, tack Madde och Åsa!

Var så lite så Roxanne, är så skojigt att kunna hjälpa till lite.
Audiatur et altera pars

och så kul för mig som får reda på så mycket mer! jag abara ÄLSKAR den här sidan!

Det tar jag som ett jätteberömm Roxanne. Skojigt att höra att man lyckats med något bra här i livet. hihi
Audiatur et altera pars

ja det gör ni/ du Åsa! Grymmt bra! Jag har tilloch med tipsat min vän om denna sida :)