Vincent är sjuk!!
våran lilla kille spyr och bajsar någon geleaktig gegga med orangeröd färg, och han verkar jätteslö.
vi har gett honom parrafinolja, sett till att han har druckit mycket, men vi har ingen spruta så vi kan he honom nerblött foder, och han vill inte äta när vi försöker få i honom det..
Du bör nog ta dig till vetten med killen ganska fort.
Mvh Jenny

va hemskt, hur mår han nu? har ni "undersökt" avföringen, ifall han har fått i sig nått? hoppas han blir bra snart annars är det nog bäst att kolla upp det hos vetten*håller tummar och tassar för honom*

orangeröd avföring? det kan inte vara blod då?
veterinär bums

#3 blodblandad avföring är mörk/svart i färgen
ursch åk till vetten så ni är säkra på vad det är. håller tummar och tassar här hemma
hur har det gått?

putt?

Det har varit träff. Hur mår de andra som varit på träffen?
Mina och Hannas mår bra i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
ja min miilo mår oxå bra han var bara trött när vi kom hem men nu är det full fart på han igen=)
ja ser det ut så efter en träff skulle iaf jag misstänka magsjukan… tyvärr…
Vissa illrar får bara lite vanlig lös avföring medans andra blir som lille Vincent och spyr och bajsar om vartannat. Färgen och konsistensen på avföringen brukar vara allt ifrån gul/orange till illgrön och ofta är den väldigt slemmig och lite kornig. De blir fort uttorkade om de inte vill dricka så det kan vara läge att åka till veterinären för att få honom uppvätskad.
Det är inte ovanligt att sjuka illrar är väldigt dåliga i magen längre tider men sedan är bra några dagar, får lös/slemmig avföring igen.. och så håller det på. En del illrar får sättas på specialdiet för att deras magar har tagit sådan stryk…
Skulle det nu vara så att det är magsjukan så bör du alltså hålla dina illrar från andras illrar i 8 månader för att de inte ska föra smittan vidare… Det finns de illrar som blivit så dåliga att de nästan strukigt med så vi vill inte ha vidare smittspridning!
**Så det är jätteviktigt att alla som varit på träffen håller uppsikt på sina djur så att inte de också är sjuka! Det kan även vara så att just din iller är smittobärare och alltså inte visar symptom- bara för smittan vidare!
**Alla som var på träffen tar självklart ett eget beslut om huruvida de vill hålla sina illrar i karantän eller inte, men gäller detta magsjukan så kan alltså alla djur som vistats på samma ytor bära med sig smittan till nästa iller de träffar.. Ansvaret ligger på varje enskild illerägare!
Sajtvärd på Iller.ifokus

har han fått i sig en massa päls i halsen som irriterar, och spydde nog därför. han gjorde det bara två gånger. han har inte spytt det han ätit idag iaf, det går igenom som vanligt, fast i lite rinnande form.
och han är lös i magen för han blivit stressad av att det kom så många illrar till hans hem. det kan tydligen bli så att dom blir stressad på träffar och blir lite orolig i magen efter det.
är inte inkubationstiden längre än dagen efter på magsjuka?
tess är rinnig i avföringen med

Inkubationstiden är ungefär 1-3 dagar när det gäller magsjukan.

Niima har varit jättesjuk hon med så vi har nyss varit till vetten med henne..
Igår kväll och i morse så låg det geléaktigt bajs i lådan och en knallgrön.. Sen så upptäckte vi att skyddet till headsettet var borta..
Så jag åkte in och fick ta kontraströntgen på henne.. Inget som satt stopp i tarmen men han trodde att hon hade nå katarr eller nått så vi ska åka tillbaks om hon blir sämre..
Förmodligen så har hon fått nån sjukdom på träffen.. Men det verkar iaf bli bättre som tur är!
knallgrön bajs låter ju onekeligen som magsjuka..och flera fall dessutom. hoppas alla som var på träffen tänker på detta och håller sina illrar i karantän 8 månader..

#14 skönt att hon är på bättringsvägen=)
ja om om illern inte visar någon tendens av magsjukan behöver man ju inte ha den i karantän
#17, OM magsjukan varit på träffen så är det inte många illrar som kommer visa symptom, däremot kan de vara smittbärare och smitta nästa iller ni träffar! Jag var på en träff 2005 där ett fall av magsjukan dök upp efteråt, mina illrar visade inga symptom på sjukdom men jag höll självklart dom i karantän i 8 månader iaf! eftersom det nu är i två olika hem som det har uppstått sjukdom så tycker jag det är ren idioti om man bara struntar i det.
#12 ja stressmage kallas magsjukan ofta för pågrund av att illerägare inte gärna håller djuren i karantän- det är ju mycket lättare att avfärda det som stress!… för mig låter det här som 2 solklara fall och ansvaret ligger på de som varit på träffen… ingen annan..
Om han blir så dålig i magen av att det varit illrar hos er så måste han vara väldigt lättstressad.. Blir han lika dålig när ni är ute o går/reser/ träffat andra illrar tidigare?? Har han blivit i liknande skick- ja, då kan man nog kalla det stressmage, är det däremot ett avikande beteende så kan man nog utesluta det…
Jag säger naturligtvis inte detta för att vara elak utan för att du ska veta vad det är för smitta du har att göra med.
Sen tycker ju jag personligen att man kanske skulle undvika träffar om man har en så lättstressad iller hemma….
#17 nä, många illrar som blir smittade visar så små tecken på sjukdom att det kanske rör sig om EN lite lös bajs- thats it, medans andra illrar blir jättesjuka och så finns det ju självklart de som fötts med smittan och endast bär den vidare utan att visa några som helst symptom. Så nej, alltså måste inte djuret visa tecken på magsjuka för att bära den med sig!
Detta har hänt flera gånger innan och ändå fortsätter det att dyka upp sjuka djur efter träffar… Vad kan det bero på? Jo, de som haft sina djur på de träffar där det funnits smitta har antlingen valt att ignorera magsjukan eller så har man trott att djur som inte visar jättetydliga tecken på sjukdomen varit riskfria att ta med på nästa träff. Det är alltså upp till er illerägare att ta sitt ansvar! …. det finns anledningar till att inte jag tar med mig mina på träffar… jag vill inte ha sjuka illrar och jag litar inte på att folk inte har haft sina djur ihop med msittade illrar..
Sajtvärd på Iller.ifokus
ja men om det är så förbannat illa så tänker då inte jag åka på fler träffar. för miilo äter och dricker och bajsar normalt och är pigg och kry och bara för att han fått haft kul några timmar på en träff och inte är sjuk ska han inte få träffa andra illrar på 8 månader det är ju för f*n sjukt.
#20 som sagt, ansvaret ligger ju på varje enskild illerägare… Du kanske tycker det är galet nu men mindre kul om då får hem smittan nästa gång och lilla MIilo nästan dör pga att den drabbar honom så hårt??… Jaja, valet är helt o hållet ditt. Du kan ju välja att åka på varenda träff du vill till- det kan bara du bestämma.. Jag säger som sagt inte det här för att vara elak mot dig, herre gud, jag säger bara vad alla berörda bör fundera över och ta ställning till hemma. Det så här det är- många kan vittna om hur jävlig den här smittan kan vara- den är inte något jag sitter o hittar på!
Sajtvärd på Iller.ifokus
nej, hittar på är det minsta jag tror iaf att du gör jossan! =) men vi måste ju tänka på att det är våra illrar det gäller, och att hålla dom i hemma i åtta månader är ju för alla andras illrars skull såna fall. Känns inge kul att gå på en träff man man vet att en iller är med som kanske kan vara smittbärer =/

#20, det är folk som dig som gör att vi inte längre tar med våra illrar på träffar. Som inte kan ta sitt ansvar och hålla illrar som utsatts för magsjukan i karantän.
Det är oansvarligt och otroligt egoistiskt att inte hålla sina illrar som utsatts för magsjukan i karantän. Man sätter sitt egna nöje inte bara framför sina egna illrars hälsa utan alla andras.
Vi höll våra illrar i karantän i 8 månader och jag tycker alla andra ska ta sitt ansvar! Som sagt, de får inte följa med längre eftersom andra inte verkar kunna ta samma ansvar. De träffar bara vissa utvalda personer som vi litar på.
nej men då måste alla ca 29 illrar som va på träffen då hållas inlåsta hemma i 8 månader. det som jag tycker är sjukt är ju att det är så långt tid även fasst min iller inte ens är dålig.

ni kan ju tänka såhär också:
Vill ni få bort den här smittan någon gång, så det blir "ofarligt" att åka på träffar? Då är det enda man kan göra att se till att hålla illrarna i karantän om man misstänker smitta. Helt enkelt. Annars fortsätter vi ju passa runt den till varann, om och om igen, och blir aldrig kvitt den.

#24, våra illrar visade inte heller det minsta tecken på magsjuka, men eftersom de kan BÄRA på viruset utan att själva bli sjuka så får man bita i det sura äpplet om man varit på en träff med magsjukan.
men herregud, 8 månader är väl ingenting?! Vad är viktigast? Illrarnas hälsa eller att få gå på illerträff? (som för övrigt gynnar oss mer än dom!)

#24: Din iller kanske inte visar symtom, eller blir sjuk, men smittan ligger ändå lagrad i hans kropp om han varit i kontakt med den. Och varesig den bryter ut och han blir sjuk, eller om den bara ligger lagrad i kroppen, så smittar den lika mycket till andra illrar.
Och din iller behöver ju inte "sitta inlåst", ni kan ju fortfarande gå ut och promenera, leka och hitta på saker ni två. Är det verkligen en livsnödvändighet att träffa andra illrar under de närmsta 8 månaderna? Eller är det viktigare att undvika smittospridning? Det är väl där man får ta ställning själv..
Tyvärr går det inte att utesluta att det är den farliga magsjukan men heller inte att bevisa det.
Sara

Det är faktiskt så att även om din iller inte visat symtom så kan den vara smittbärare. Det finns faktiskt illrar som dött i sviterna efter en magsjuka.
Jag tycker att det är själviskt att inte hålla djuren hemma. Jag tror faktiskt att träffarna är mer för oss människor än djuren. Det är faktiskt inte alla djur som är hyperglada för att tryckas ihop med andra illrar och stressas och slåss.
Mina illrar är mest hemma. De trivs bäst i hemmets lugna vrå. Jag har fyra egna och de nöjer sig gott att ha varandra.
måste bara poängtera att återigen finns det inga bevis på att magsjukan härjar på den här träffen. kan inte nån av de som e drabbade ta ett bajsprov?
Alla mina pälsar blir konstiga i magen och slöa efter en träff, även om de inte är särskilt stressade…det brukar ta 1-2 dagar innan de är som vanliga. och detta även efter träffar där de inte haft kontakt med andra illrar,. Grön avföring kan bero på något så enkelt som osmält mat. Magen hamnar lätt ur balans på en iller som är i en ny miljö/situation.
nej men det går inte heller att bevisa isf att den är borta efter 8 månader… ja miilo har ju alltid vare med andra illrar och nu är han helt sj så jag vill att han ska få träffa illrar så ofta som möjligt. och han har super kul på träffarna. han busar på med allt och alla dom enda han slåss med är dom som går på han och då visar han bara att han inte är den som ger sig.
Bajsproven gick ju inte att ta tester på var ju diskussionen för ett tag sedan.
Sara

#33 nej det ska vara om SVA får fram tester för iller i framtiden & man kan då ha bajsar frysta… tror att det skulle funka fryst!?
En avd hos SVA har fått mail ang. USAs studie, men det kanske inte är något av högsta prioritet…

Hur mår lilla vincent idag? Niimisen har fortfarande diarre men inte slajm eller grönt bajs…
Tyvärr så har jag slängt bajset från igår.. Tänkte inte på att de skulle behövas tas prover! =/

Undrar också hur Vincent mår nu?

vincent och tess mår bättre idag. dom bajsar också diarre, men det ser inte ut att vara grönt slajm. båda har ätit och druckit på egen hand

Va skönt=)*pustar ut*
#32 det man iaf vet med säkerhet är att illrar som blivit sjuka har smittat i minst 4 månader.. Så 8 månader är en säkerhetsgräns. Som sagt- du bestämmer ju själv hur du ska göra med Miilo men jag förstår ju att folk slutar ta med sig sina illrar på träffar när så många väljer att ignorera och blunda för det här…
#31 nej, några bevis har det väl egentlöigen aldrig funnits då inga tester kan påvisa varken det ena eller andra.. Det enda vi vet är att denna magsjuka härjat i både norge och danmark och att fler länder i europa är medvetna om den men många väljer att ignorera den o kalla den för "stressmage"…
Självklart kan det handla om andra saker än magsjukan men är det värt att chansa? Det går varken att bevisa eller motbevisa…
Sajtvärd på Iller.ifokus

nu har ju Niima blivit sjuk men inte Skorpan.. Kommer hon att bli sjuk hon med eller? Tänkte eftersom de bor ihop och är upp i varann hela tiden…

Va jobbigt=( stackars Niima och Skorpan.. hoppas dom mår bra snart*kramar tjejerna från mig*
men vad tråkigt att så många illrar blibit sjuka =/ hoppas det bara är stressmage efter träffen, tråkigt annars för er som ska till flygande illern =(

klokt av dig elin_n att lämna dina fräsisar hemma du som ska till flygande illern :P

#43 Japp =)
Hade på känn att något skulle dyka upp så här i efterhand. Det brukar liksom nästan alltid efter en träff göra det.
#40 det kan vara så att skorpan också är sjuk men mycket, mycket lindrigare än Niima och kanske bara haft en lite halvlös bajs som du knappt lagt märke till! Som sagt- vissa illrar visar väldigt lindriga symptom medans andra blir väldigt sjuka.
Har du tur så är det så :) eller så kanske inte hon blivit smittad så det bryter ut alls hon kanske bär det i kroppen.
Sajtvärd på Iller.ifokus

#45 Mmm.. Kan ju alltid hoppas på att det är så! =)
Kanske är för att Skorpan bara ville sitta i knät oxå som hon inte blev smittad.. Niima var ju däremot på golvet hela tiden..
Skönt att jag är ledig några dagar nu så jag kan ha uppsikt över dem hela tiden!
Tack för svaret iaf! =)
#46 det troligaste är ju ändå att Niima smittar Skorpan så att säga- det räcker ju med att någon för med sig smittan hem så räknas ju alla som smittande. Vet flera hem där de haft många illrar där bara en eller ett par illrar blivit synligt dåliga, de andra har tacklat sjukdomen bättre.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jo, hoppas hon är en av dem som tacklat magsjukan eller vad det är bättre…

En fråga här om lilla Niima..
Vi gjorde ju en kontraströntgen på henne i måndags men hon är fortfarande lite lös i magen.. Bajset är lite vitaktigt och korningt… Kan det vara pga den där vita kontrastvätskan som hon fick svälja? Eller kan det vara pga av de misstänkta magsjukan?
TÄnkte ifall man ska oroa sig över det…

#49 tror att det kan vara kontrastvätskan då den bara ska gå rakt igenom tarmarna så det syns på röntgen om det är stopp någon stanns, men annars går det rakt igenom eftersom den inte ska tas upp av kroppen=) Om jag inte har missförstått detta fel?
Nej det borde verkligen inte vara kvar sen i måndags… en iller har för kort tarmsystem för det… det ska gå igenom på fyra timmar enligt vad jag lärt mig iaf…

okej, men va kan det va då? hoppas hon inte fått i sig nått bara
#49 det kan mycket väl bero på magsjukan. Bajset blir gärna väldigt ljust och som sagt kornigt av det..
För det borde inte finnas ett spår av kontrastvätska i avföringen då den ska vara ute ur kroppen för länge sedan.
Sajtvärd på Iller.ifokus

Mmm.. då äre bara till å pyssla om sjukligen extra mycket! ;)
Fast just nu tror jag hon är på krigsstigen och bara vill kaxa upp sig… :P
ja men det så att hon kanske blir som oss när vi blir sjuka för då kan ju vi bli griniga med mera.