Viktminskning efter kastrering
Lune blev kastrerad för en och en halv månad sen. Sedan dess har han ändrats otroligt mycket. Pälsen är återigen som när han var liten, han luktar MYCKET mindre och godare. Men det jag blir orolig för är att han blivit så otroligt mycket mindre. Han var nästan en riktig fetknopp innan, och nu är han mer som en orm med armar och ben. Som ett stuprör. Haha. Han byter färg och tappar mycket päls (kanske har med årstiden att göra?vårpäls?). Är det som det ska? Någon som har erfarenhet? Sen tänkte jag också säga att jag bor i en ganska stor etta (47 kvadrat) och det har länge luktat FÖRJÄVLIGT här. Inte funkat att ta över vänner ens. Nu börjar det äntligen bli bättre. Men är det någon som har tips på just lukten? Ska också säga att Lune har blivit sjukt mycket roligare nu när han är kastrerad. Vill leka med mig och min sambo mycket mer, och kommer oftare spontant fram och gosar. Kul!
Låter dom du haft en riktigt brunstig pojke ;) Är han kastrerad kirurgiskt eller med implantat? Första vintern brukar illern vara som störst och fetast. Sedan går de ner i vikt till sommaren och byter päls till sommarpäls. Då brukar de bli lite mörkare och mitt i pälsbytet kan de se ut typ hur som helst :P Är illern kastrerad kirurgiskt så brukar de tappa mer muskelmassa än om de är kastrerade med implantat (chipp) och de får inte tillbaka sina muskler men förstås lite fetare igen till vintern. Lukten: det enda är att toaträna, rensa lådorna ofta och byta sovsaker ofta. Tvätta och städa helt enkelt. På liten yta luktar det mer än på en stor så försök även att vädra ur varje dag. Det blir bara bättre och bättre om det är så att han varit brunstig men nu är ur brunst :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
När det gäller doften i rummet så prova att ställa ut mindre skålar med ättika i. Det kan ta bort det värsta. Själv häller jag alltid ättika i såpavattnet och i sista sköljningen i tvättmaskinen när jag tvättat deras grejer.
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Skålar med vaniljpulver har jag oxå hört ska minska doften lite.