Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1905 ggr
PeachFairy
2015-03-01 19:40
0

Illerfoder

Hej! Har ingen iller men tycker de är intelligenta små varelser. ((: Vill ha en iller mycket men har en fråga. Vet att barf är superbra men om man ska ha torrfoder, ska man då ha skålen framme med mat som med en katt eller ska man mata illern olika tider?? Vad gör ni?

zickan
2015-03-01 20:08
0

Iller skall alltid ha tillgång till mat. Barf är bra men det är lätt att göra fel. Så är bör man läsa på en hel del så de får i sig allt de behöver.
Även svårare med barf när man jobbar något långt pass eller skall resa. Nu är inte mina illrar så chinkiga på hur gammalt köttet är. Men jag föredrar att alltid ha torrfoder framme och ändå barfa. 
Vet jag att de har torrfoder om barfen tar slut. Får de även lite hårt att tugga på för tändernas skull om man inte ger en del ben eller har iller som inte illar tugga på ben.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

PeachFairy
2015-03-02 12:43
0

Okej, tack för svar!! :))

JossanH
2015-03-02 15:28
0

En iller som helbarfas måste inte alltid ha tillgång till kött. Man kan tex välja att ge kött morgon och kväll eller endast en gång per dygn. Man kan tom ta bort köttet när illern är mätt och erbjuda det som var kvar på kvällen igen. En iller som lever enbart på kött står sig mycket längre än på torrfoder. Torrfoder ska alltid stå framme om man utfodrar med det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Liiiisa_20
2015-03-02 18:01
0

Mina djur äter Orijen Cat & Kitten och köpte nyligen två säckar på zoo plus  kan rekommendera den sort foder.

PeachFairy
2015-03-02 20:07
0

3# Okej, men finns det något kött som är dåligt för illern? t.ex. rått fläsk? 
4# Tack för tips! Ska definitivt pröva dem när jag väl skaffar iller. :)