Iller iFokus

Iller

Etikettertipsaccessoareraktiviteter
Läst 1400 ggr
TottsiGirl
0

Smart och billig toalåda

Som många vet finns det käcka backar på Ikea som fungerar utmärkt som toalådor..
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60094072

Jag har nu modifierat mina lådor lite ytterliggare.
Jag har köpt två sådana lådor och sedan har jag borrat massa små hål i botten på den ena lådan. Sedan har jag satt ihop de två lådorna (den lådan med hål överst) och poff så har man den perfekta lådan för oss som använder pellets.

När illrarna kissar på pelletsen bildas ju sågspån och detta sågspånet ramlar då med några ruskande ner i den understa lådan :D Sen är det enkelt att tömma och slipper man sitta och sila med en kattspade :) Snabbt enkelt och framför allt billigt.. lådorna kostar 19kr st och så behöver man bara låna en borrmaskin :)

(kan ordna bilder när jag kommer hem om någon är intresserad)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

AlbaStiffler
0

Smart du!

Mitt problem med dessa lådor är Stiffler som är lite för stor för lådorna, när han backar upp i hörnet så bajsar han över kanten, även om jag har lite sand i… Jättesnyggt på listerna/tapeten… najs! *frust* Behöver djupare lådor…

Men å andra sidan är itne det något större problem, för att gå på lådan gör han typ 1 gång i veckan, resterande ggr går ahn utanför/framför och i bästa fall på en tidning. *suck*

Xannadu
0

Bra tipps.

Jag använde med denna låda när jag hade iller då jag bytte ut lådorna 2 ggr året.

AlbaStiffler
0

#2> 2 ggr om året? Lyckades illrarna slita ut lådorna på ett halvår? Eller rengjorde du dem aldrig?

Har lådor kvar sedan jag skaffade iller för 7 år sen som ser ut som nya än… *förundrad*

Xannadu
0

Jo jag skurade alla lådorna 1 gång i måndaden jag mena värkligen skura.

Nej dom slet inte ut dem men hur mycket man än skurar finns det bakterier kvar. Därför bytte jag ofta.

AlbaStiffler
0

hehe, intressant. Själv tycker jag de blivit rätt rena. Iofs så är de gamla riktiga illerbajslådor av bra kvalité, som hållt utan nötning i botten, dvs man får dem helt rena… kanske är det olika beroende på låd-kvalité hur de håller. Ikea-lådorna är ju inte vidare tjocka/hårda…

Cecilia
0

Sätt gärna in bilder. Har börjat fundera på att använda pellets, är trött på sand överallt. verkar som en smart o billig  lösning. hur stora hål gjorde du?

TottsiGirl
0

#6 ska dubbelkolla hur stora hål jag gjorde och lägga in bilder ikväll..:) Tror jag använde 5mm borr men jag är inte säker men mina hål är kanske lite lite små men jag ska kolla sen :)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

skrollan
0

ja, det ska bli mkt intressant :)

Faxlin
0

Jag använder visserligen inte pellets och inte de lådorna. men smarta lösningar är det alltid roligt at få se bilder på :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

ViktorMarina
0

Hmm, pellets, är det ett smart alternativ? Kan ni inte berätta lite om det, ni som använder det? Luktar det? Hur rengör man? Suger det upp bra?

Jämför gärna med kattsand!;P Är trött på det här eländet nu, det är sand ÖVERALLT!

TottsiGirl
0

Jag använder pellets tycker det är kanon för jag tröttnade oxå på att ha sand överallt.. Jag tycker dessutom att det luktar godare och att illerns avföring luktar mindre på nått vis.. Sen är det ju billigare och komposterbart :)

När iller kissar på pelletsen blir det sågspån som ramlar ner i botten av lådan så antingen får man sila bort det eller så kan man ordna en låda med någon typ av sil finns även en annan typ av färdiglåda på amhs..

Jag tycker det fungerar kalas men det finns även illrar det inte fungerar på då dom bara gräver i lårdorna eller i vissa fall tom äter pelletsen har ja hört talas om tror ja..

skrellet
0

#1 så gör vincent med! vet inte hur många lister han har bajsat ner

ViktorMarina
0

#11: Okej.. ja, det låter ju faktiskt som ett alternativ som skulle kunna vara nåt för oss!

Men spånet som blir när de kissar, det kladdar inte fast eller så? Typ stelnar under tiden man är på jobbet..? :P Och bajset då?

Fräscha frågor jag ställer nu :D

AlbaStiffler
0

#10> Jag testade pellets men mina illrar fattade inte vad det var. De vägrade att ens beträda bajslådan, förutom en gång då stiffler lade sig i pelletsarna och rullade sig. Kliade tydlgien skönt…. hahaha

#12> Bra, då är jag inte ensam om mitt bajsmongo… :) Eller förresten, bra  kanske det inte är. Beklagar, kanske är mer korrekt! *flin*

ViktorMarina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14, Haha, ja risken finns nog att det blir så här också.. det finns en viss tendens hos ett av våra monster!

Förresten bajsade Jorm också väldigt högt upp och långt bak, men mest när han var liten.. Han backade upp i lådan för allt han var värd :D Så det hamnade alltid på kanten på lådan, eller på listen och tapeten. SNYGGT!

Båda dessa charmör-takter syns på bilden, hohoho..

AlbaStiffler
0

#15> mycket smakfull bild… hahaha…

ViktorMarina
0

#16, Ja absolut :D

illernettan
0

Hördu, Tottsigirl, du ska väl inte ta ifrån mig mitt jobb? En liknande låda säljer ju jag Flört.

Här hemma funkar pellets alldeles ypperligt. Till och med minstingarna fattar vad man ska göra. Även femåringen som aldrig i hela sitt liv sett en låda, vet och gör vad som ska göras i den, med pellets.

Alinéa har en förkärlek att först bada i vattenbaljan för att sedan rulla sig i pelletslådan. Ni kan ju tänka er hur hon ser ut efteråtFlört Men hon är så söt så hon blir förlåten.

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

TottsiGirl
0

#18 Hade tänkt köpa en furba låda till dom små men insåg att hmm den e såpass stor så att det hörnet ted har valt där lådan bara måste stå enl honom ställer jag en furba låda där kommer jag inte in i några skåp i köket så därför fick det bli en liten egen variant. Fördelen med furbalådan är ju för alla er som backar upp på kanten är ju att furbalådan är högre baktill så de blir betydligt svårare :)

illernettan
0

#19 Håller med om att Furba-lådan är stor. Du kanske får hjälpa mig när du kommer och hälsar på i stugan att göra nya lådor Glad

Nej, då, jag är alldeles för lat att börja göra lådor. Tycker faktiskt att idéen är riktigt smart och det ska ju vara du att komma på den Flört

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

TottsiGirl
0

Här kommer lite bilder då

TottsiGirl
0

nr 2 (Nu har inte denna lådan varit använt därför e de så lite spån e mycke mer efter ett tag,..)

TottsiGirl
0

och sista bilden

Norrskenets
0

Vilken smart kösning=), men hur funkar det med träpellets? fastnar det inte på tassar, försvinner lukten bra?

TottsiGirl
0

#24 Nej pelletsen fastnar inte på tassarna är ganska stora pelletsar 8mm i diameter tror jag dom är ..visst skvätter några utanför om dom hoppar i och ur lådan men det är så mycket bättre än vad det är med kattsand tycker jag.. Jag tycker att lukten förvinner jättebra luktar trä, mest :)

Norrskenets
0

okej, kanske detta skulle va en bra lösning för mig också=) har en sorts kattsand som klumpar men är illrarna blöta om tassarna så fastnar det sand på pälsen under tassarna=/

UlrikaG
0

vad smart, jag har länge funderat på hur jag skall gå över till pellets så smidigt som möjligt :)

din idé knycker jag :)

TottsiGirl
0

#26 Det problemet käbner jag igen.. och jag tyckte dom släpade med sig massa sand även när dom inte var blöta om tassarna vi hade grusplan i köket knastrade konstant huu..

#27 Knyck på är bara kul att man lyckades komma på något som var användbart :)

Marina
0

Är me trött på sand överallt. Så fort vi fyller på sand så grävs det för fullt :P Men är det nån större skillnad på papperspellets o träpellets? Vi har haft papperspellets förut till chinchillaburarna och det luktade vidrigt efter några dar.

lolla87
0

kör med pellets! aldrig mer sand säger jag bara!  bobby vr väldigt fundersam när jag bytte till pellets och han tog dom gärna i munnen och bar runt på dom så håll koll på det om ni byter!

#21smart lösning med att få bort spånet, men blir inte lådan väldigt hög att komma in i då?

TottsiGirl
0

#30 Nej den blir inte så farligt hög en låda är 10cm hög och den lådan man sätter i kanske bygger några cm till så kanske 12-13 cm.. Har testat tom min gamle farbror på över 6år tar sig galant i och ur lådan :)

skrollan
0

tycker det var en mycket bra lösning! :)

TottsiGirl
0

#32 Tack :)

TottsiGirl
0

*puttar*

Norrskenets
0

är den inte för hög?kanterna alltså?

AlbaStiffler
0

Ville bara tillägga, på tal om pellets och mitt inlägg #14, att Stiffler fortfarande älskar sin bajslåda med pellets i. han hoppar i den minst en gång om dagen och lägger sig däri och rullar. Sen släpar han in sina leksaker däri, sen ligger han och leksakerna däri och mys-leker… Varför ska man använda bajslådan med pellets till att bajsa däri, när man han ha mysstunder däri?

Norrskenets
0

hehe varmt och skönt där kanske!? hehe

TottsiGirl
0

#35 nej det är inte så höga kanter dom bli väl kanske max 12-13 cm min gamling på 6  ½ klarade det galant.. :)

Norrskenets
0

#38 okej=)

Robinsnel
0

Nu drar jag o köper pellets! Värt att testa för o slippa sanden på golvet…

TottsiGirl
0

#40 Ja de e helt UNDERBART att slippa sanden ja höll på att bli galen + då att Fiona badar och blöter ner allt.. vatten + sand = cement på golvet knorr.. så länge leve pelletsen :P

Norrskenets
0

#40 du får berätta hur du tycker om pelletsen sen=)*nyfiken*

Robinsnel
0

jo, nu har jag hall-lådan med pellets o en ditlagd korv.. Fällan är gillrad :P

Norrskenets
0

hehe och spänningen på topp!

Pandae
0

Jag gick in på Silvan och köpte förvaringslådor med väldigt hög kant och sen klippte jag ett hål i ena änden, dem är riktigt bra iom att de blir höga kanter runt hela, plus att de inte gräser ut någon sand direkt:D

Norrskenets
0

#45 du har ingen länk till den förvaringslådan? tänkte så man vet vad den heter och kostar så man kan hitta den lättare=)

Pandae
0

jag ska se om de har hemsida och om den finns där*rotar*

dom hade tyvärr inget på deras hemsida..och inte någon  annan sida heller:( så tog ett foto:P
det finns större och med högre kant än den jag köpte
de jag köpte kostade iaf 22:-

Tyson07
0

Jag har papperspellets till Tyson, har haft det sen jag fick honom. Och e hur nöjd som helst. Han har 2 lådor han bajsar i och en låda som han sover i. Dom andra lådorna dissar han totalt och bajsar utanför =o(

sarae
0

#47 ååh va smart!!! själv kör jag med ÖB lådor som har riktigt höga kanter så jag har inte problem med sand på golvet..bara bajs och kiss…

Pandae
0

#49 ja de är skitbra med höga kanter:D

haha urk…ja de är samma här:(..både safir o jade var 99% rumsrena..sen kom rubin och sen började alla använda golv som bajjaLedsen (fast bara ibland):)

skrollan
0

bara en liten sak jag måste fråga, jag ska tvätta alla iller saker . Men jag vet inte vad jag sa tvätta deras hängmatta på, det är vanlig brun med lite extra mysig päls i mitten. :) Är inte säker på mina tvätt kunskaper ;)

Norrskenets
0

#47 jaha okej, va smart=)

AlbaStiffler
0

#51> Jag kör alla illrarnas filtar på typ 40 grader i tvättmaskinen, då krymper inget… Använder man lite gott skälmedel så luktar dessutom illern lite godare närmsta veckan… hehehe… Sommarängs-iller…hahaha.

#49> Men om du har hög kant, orkar dina illrar ta sig i då? Trodde det var ett allmänt faktum att illrar är lata och om kanterna är för höga så orkar de inte ta sig i. Det har iaf gällt för mina 3 latmaskar. Jag brukar klippa/såga ut en lägre kant på mina för höga lådor…

skrollan
0

#53 okej, tack så mycket, ska jag testa med lite sköljmeldel, eftersom vi ska åka med några kompisar ner så hoppas jag på att dom uppför sig med sitt skunkande och luktar gott ;)

sarae
0

#53 här spelar det ingen roll om kanterna e på 1 cm eller 2 decimeter…de orkar inte ta sig i ändå :P

Pandae
0

mina krånglar sig antingen högt över kanten, eller så¨går de i där man ska.=P

Robinsnel
0

Jag tror jag är såld på träpelletsen! Jag har en hall utan sand på golvet! hoho! Lättrensat dessutom! Skrattande

(De går lika bra som i sanden redan, ca 1 hög utanför/dygn)

ViktorMarina
0

jag vill också ha pellets! men jag fattar bara inte hur det blir med kisset! det blir sågspån av de pelletsarna va? men kladdar/torkar det inte fast? och far inte det i hela lådan?

Robinsnel
0

#58 Ja det blir fint spån av de pellets som är kissade på. Man rensar som så att man plockar bort bajset och lite av pelletsen som är runt i kring. Sen skakar man om lådan så åker spånet ner i botten. Om man inte har en typ furba-låda (eller sån som tottsigirl fixat), silar man pelletsen en eller två gånger i veckan så man får bort spånet i botten.

ViktorMarina
0

okej, tack! men om man har "vanliga" lådor, så kan man alltså låta spånet ligga i botten så pass länge utan att det luktar? förstår ju såklart att man ska rensa så ofta man kan, men tänkte få ett hum om hur pass bra det håller lukten..

Robinsnel
0

#61 det kan jag nog inte riktigt svara på än vad jag själv tycker iom att jag bara provat en dag. Men enl vad jag hört ska det lukta mycket mindre än med sand. Hittills gör det det också ;)

ViktorMarina
0

visst har du använt willys kattsand? har för mig att det var du som tipsade oss om det.. Isf blir jag manad att prova, när nån annan har gjort samma byte och tycker att det blivit bättre! :)

Robinsnel
0

#62 japp, det var det som gällde innan, willys klumpbildande…