Iller iFokus

Iller

Etiketterfärgpälsteckning
Läst 385 ggr
sarae
0

flottig päls

2 av mina viltfärgade illrar har senaste tiden sett ut att var väldigt flottiga i pälsen. de ser nästan ut som om de blivit infettade. man ser klara skilnader mellan det ljusa och det mörka. svårt att förklara. men pälsen är inte fin. Har inte tänkt på att de sett ut så här innan. men det borde väl ha med kommand epälsbyte att göra, eller e det  nått annat?

lolla87
0

så var det på bobby med, och han lucktade så jag badade honom, men det har inte kommit tallbaks än, fast var 2 dagar sen han fick bada.

emoflickan
0

tycker det låter som att det har med pälsbytet att göra faktiskt, dom borde ju börja byta päls när som helst..mina verkar dock helt ha tappat uppfattningen om vilken årstid det är..bilbo tappade t.ex sin vinterpäls i juni..

sarae
0

#2 haha det gäller att va ute i tid ;)

ja, jag hoppas att det e så..men som vanligt har ju korvarna ruggig timing! känns bra att ställa ut 2 styck ryamattor, en svinto päls, och en felgängad korv. Hör ni dommarna bryta ihop så vet ni vilka pälsar de bedömmer ;)

Satmaran
0

Här är det tvärtom. Maya har torr och spröd päls, medans Idas är tjock fin och glansig. De äter ju samma foder, så det kan ju inte bero på det.

Ida som har fött 2 kullar i år, hade man förstått om det var hon som var lite raggig, men den damen strålar av hälsa och välmående.

Mayas päls ser nu inte så kul ut. Men värre är att den känns så fnöskigt torr.

Det är kanske så att hon håller på att byta till vinterpäls och ömsningen är lite ur fas. Vi hoppas på det. Tips från någon av er med feta pälsar?Glad

AlbaStiffler
0

¤4> Äggula är väl en vanlig pälspåbättrare… dvs att äta… hahaha, skulle se ut om man smorde in pälsen med det. :)

Är det inte B-vitamin som är bra för pälsen…? hmmm… minns inte…

Annars om/när du tvättar henne kan du kanske testa ett bättre schampo och avsluta med en balsambehandling. Jag vet ju hur jag själv ser ut om jag inte använder balsam, så det är klart det blir samma på illern. jag har alltid använt bra schampoo för människor, utan alltför mycket parfym, samb balsam på illrarna. Funkar klockrent, de få ggr jag tvättar dem.

Robinsnel
0

Vetegroddsoljan gör mkt för pälsen, kom bara ihåg att inte överdosera…

sarae
0

här får de laxolja, vetegroddsolja, b vitamin, äggula ,lin fröolja ja u name it they get it ;) (inte på samma gång) men ändå ser de ut som 4 rotborstar….

Robinsnel
0

#7 jag menar det ger glansigare päls…

JossanH
0

pez har ofta sådär flötig och ful päls… Tycker bara hans päls är fin precis när den är nybytt sen blir den sådär fet igen… Vet att jag har gjort en tråd om det nån gång..

Dexter har däremot alltid haft torr päls innan bytet. Sådär så att den ser riktigt raggig ut…

Sajtvärd på Iller.ifokus

Satmaran
0

Okej. Jag antar att det är pälsbyte på gång. Vi använder också shampo för människor, dvs Barnängens helt oparfymerade för baby. Men jag tycker om deras doft så de badar bara 1 gång i kvartalet om de inte snuskat ner sig alldeles av någon anledning. Balsam har jag inte haft en tanke på, men får väl prova till jul-badet

Önskar att jag kunde få i dem äggula, men de stirrar bara förnärmat på mig. Jag kan se frågan i deras ögon..    Vad exakt vill du att vi ska göra med det kletet? Du kan inte på allvar mena att vi ska ÄTA det där?

Nåja lite mer B-vitaminer kan ju inte skada och kanske en extra dos olja.

Tack för tipsen!!!

AlbaStiffler
0

#10> Stiffler och Alba åt bara äggula om man fingermatade dem. Dvs doppade fingret i den där gula särjan 30 ggr och lät dem slicka av fingret. Av nån anledning är det mycket mycket godare. Ibland kunde de, efter att man fingermatat ett ttag tänka sig att slicka upp det sista själva. Lite bortskämta kanske, men vad gör man inte för att få i dem det? hehehe…

Angående B-vitamin gillar Stiffler VitaBee, så det är ju perfekt att han självmant tuggar i sig det.

Alba fick däremot sitt B-vitamin (hon var dessutom sjuk så B-vit var viktigt för hennes blodkroppar) från öljästtabletter. Dvs öljästtabletter för människor. Hon fick en halv öljästtablett/dag som jag mosade i lite laktosfri grädde. Supersmaskens var det! Speciellt om man fingermatade…hahaha.

Xannadu
0

Pluto gilla inte heller äggulan när det bara är den men med lite vetegrodsolja som flöt ovanpå så gick äggulan ner ;D

Robinsnel
0

11 o 12, prova mata äggulan med en tesked, det funkar bäst hos mig.. Så slipper man kladda ner fingrarna..

AlbaStiffler
0

Har testat det. Det funkar ibland, men inte alltid. Alba kunde tänka sig det ibland. Stiffler gillar det inte… hehehe. Fingermatning funkar av nån anledning för de mesta.

Sarah
0

Vissa är allergiska mot äggula…. Har en som kräks, men hon har alltis haft lite känslig mage.