Vaccination
Jag undrar lite om vaccination.
Är det farligt att vaccinera för mycket? Har tagit hand om en omplacering men hon hittar inte hans vacc intyg men hon säger att han är vaccinerad i år. Men om hon inte hittar nått måste jag vaccinera honom och då måste man ju börja med start vaccineringen.
Jag har ingen aning om detta kan vara skadligt eller ej för honom så jag skulle vara tacksam för svar
Ingen aning… fråga vetten =)
Mvh Jenny
det finns ingen extra grundvaccinering med det nya vaccinet. En spruta räcker…

Förstår precis din problematik. Om ägaren säger att han är vaccinerad i år kan du nog lita på det och vänta tills nästa år. Som sagt, som Robin säger så behöver man bara vacciner 1 gång/år, inga extra sprutor för att det är första gången, detta gällde för gamla vaccinet som inte längre finns.
Har själv snart samma problem, får hem en omplacering där ägaren inte vet om/när iller senast vaccineras. Hon hade bara haft illern i ett halvår så illern kan ju ha blivit vaccinerad strax innan. MEN, jag kommer ta honom till vetten och ge honom en ny spruta snart iaf…
Lite intressant vore det att få svar på om det är skadligt att vaccinera för ofta…?
Det beror på vad man menar med att vaccinera för ofta. Får illern 2 sprutor under ett år istället för 1 så är det ingen fara. Däremot skall man inte vaccinera med för kort intervall. Och absolut inte vaccinera med 2 olika vaccin samtidigt. det finns de som tex ger illern spruta mot valpsjuka och mot rabies samtidigt, och det är absolut inte bra.
#4 ska man inte ge illrarna bara en spruta? :o
#5 jo det skall man. en per år. men just nu diskuterar vi ÖVERVACINATION. om du läser #0 så förstår du ;)
Det är bara det att man vill inte vänta för länge heller för vi funderar på att ställa ut honom 1 gång för att för honom bedömd och då måste dom vara vaccinerade.
Om hon vaccinera dem sammtidig så ska han vara det i juni i år och ta en spruta just nu känns lite väl tätt och så vet jag inte om det kan vara skadligt för honom.
Jag vill inte utsätta honom för några risker för det är värdens underbaraste iller.
#7 nej det är inte farligt för honom. Inget man bör göra ofta. men så länge det gått mer än 2 veckor mellan vaccinen, så kroppen har hunnit bilda antikroppar, så är det ok.
Okej. Det låter bra. Man blir lite smått orolig. När man hittat en liten drömkille vill man inte utsätta honom för nått som kan gör att han rycks efrån oss
men jag tänkte på det du skrev om rabies och valpsjukan. Så att det inte är bara mot valpsjukan man tar, man kan även ta mot rabies.
#10 yup man måste rabiesvaccinera en iller om den skall åka utomlands (ej norge). men annars behövs det inte, eftersom vi inte har rabies i sverige.. men man skall inte vaccinera samtidigt mot båda
okej, är det många som vacinerar dom mot det fast man inte ska åka iväg?
#12 nej det e det nog inte….
okej, tänkte bara om jag missat något. var iaf och vacinerade mina två nu i måndags, skönt att det är gjort :)