Diarré
Min lilla snart 5 månader gamla valp hr nu haft diarré ena ifrån första början. Först trodde jag att det kan vara för att hon har bytt foder och hem men nu har jag haft henne i två månder och det verkligen "sprutar" ur henne.
Nämnde det för veterinären då jag vac och chipmärkte henne men han trodde att det inte var så farligt. Bara hon inte blev hängig och svag. Men det är hon inte. Hon härjar runt här som en liten valp. Hon slänger i sig maten visserligen. Hon smäller i sig som om dom andra skall ta allt ifrån henne. Börjar bli riktigt orolig.
Har aldrig varit med om detta. Så vad säger ni?

Ett djur ska väl aldrig ha diarré så länge över huvud taget. Vad äter hon nu till skillnad mot vad hon åt förut? Hur var hon i magen hos uppfödaren? Kanske kan ringa och fråga?
att hon haft konstant diarré sen början är absolut inte bra. Foder byte eller miljö byte skall inte påverka dem så länge. Tror du behöver ta henne till en illerkunnig veterinär och göra en ordenligt utredning,. börja med ett avföringsprov.

Är så orolig för den lilla. Hon får nu totally ferret och fått det från jag fick henne. Innan som fick hon vanlig kattmat. Kan det beror på att hon slänger i sig maten så otroligt fort? Ja det blir inte lätt att hitta en bra iller veterinär här. Men får väl ringa runt i morgon förmiddag.

Har du pratat med uppfödaren om hur hon var i magen innan? Ifall hon var dålig redan innan så kanske det finns andra orsaker än just foderbytet.

Du kanske ska testa ett foder som inte har så mycket grödor i sig, tex Orijanens kattfoder. Kanske är det något i fodret hon inte tål… eller uppenbarligen är det något i fodret hon inte tål.
Nä, jag skulle acceptera max 1-2 veckor med lite dålig mage om jag just bytt foder. Längre än så känns för riskabelt. Att konstant ha diarré gör ju att maten inte stannar i magen tillräckligt länge och att kanske tarmhinnan är/blir skadad så att hon inte kan ta upp näringen. Tillslut får hon kanske näringsbrist och blir mindre än vad hon skulle ha blivit. Bums till illerkunnig veterinär + byt foder direkt!