Iller iFokus

Iller

Etiketterfotonfilmer
Läst 220 ggr
Roxanne
0

min chinchilla :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Chinchilla Evita.

Madde
0

Så söt Evita är. Har faktiskt aldrig sett en Chinchille i verkliga livet. Det vore kul och se. Men jag nöjer mig med kort till dess. Skrattande

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Roxanne
0

hihi hon är ett riktigt charm troll. Men det mååste du göra Glad Dom är så lena!

Madde
0

Kan tänka mig det. De ser jättemysiga ut på kort i alla fall. =)

Roxanne
0

ja värkligen :D =)

Faxlin
0

De har en helt annan päls än illrarna. Så otroligt mjuka och mysiga är de. Klart du måste titta och känna på en live Madde. De är stört mysiga.
Kul att vi börjar få in några chilla ägare också.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Madde
0

Jag känner ingen som har en chinchilla. =) Mer än att jag vet att några här inne har det.

Faxlin
0

#6: Då får vi försöka se till att vi får träffa någons chilla då. hihi

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

jaa :) om ni inte har nått emot att man inte har en iller? GeneradOskyldig

Jag vill gå på iller träff med min mamma så hon värkligen får se en iller i värkligheten. Men det finns inga runt Sthlm. Själv bor jag i Järfälla kommun och har bara sett iller träffar runt Glöteborg och Gävle och dit vill min mamma nog inte åka :(

Så jag vet inte vad jag ska göra! Vet ni några illerträffar runt Stockholm? Glad

sofie
0

#8 Det ska vara en iller utställning i sthlm den 6 Maj. Det kommer vara i Sorunda. Det finns mer info om den här i en tråd och på www.illrar.se/sf tror jag det va ska kolla det.

Roxanne
0

Okej tack så hemskt mycket -sofieManne-  Skrattande

Faxlin
0

Ja, exakt där finns det måånga illrar att titta på. Om du har frågor så finns det många att prata med. De som har Amhs illershop kommer vara där. Anette som äger det och hennes sambo Anders är världstrevliga.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

Jasså vad trevligt :D

Men du är ju också jätte trevligt tycker jag trotts genom datorn GeneradGlad

Roxanne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

och min kattis :)

davidia
0

chinchillor som är så mjuka o goa.känns inte att man klappar dom för att dom har så len o mjuk pälls.

Roxanne
0

Ja precis så känns det! hihi* :)

Faxlin
0

#12: Tack så mycket. Även om jag nog är mest känd för att vara en riktig bråkmakerska. hihi

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

hehe okej :P:P  vet inte vad jag ska svara på det Generad

Faxlin
0

#17: *Asg* Inte finns det så mycket att svara på det, mer än som de flesta brukar säga;

DU är tokig Åsa vet du det?
Svaret blir: Japp, fast jag trivs med det. hihi

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

hihi* men nu känner inte jag dig men du värkar trevligt :)

du en konstig fråga bara : men är illrar svår skötta? Generad

Faxlin
0

Finns inga konstiga frågor. Det är det första du ska lära dig här inne ;-)

De är inte svårskötta, men kan vara lite kruxiga att uppfostra eftersom de är så in i bomben envisa.

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

Jaha okej, vad bra Glad

jaha okej, vad bra! Det ska jag säga till mamma. :)

Men illrar kan man  också lära så att dom sitter fint, det har jag läst någonstans. Skrattande Går era illrar ¨på tställningar? Oskyldig

elinn
0

Åh vad söt hon var Evita =)

Jag har heller aldrig sett en chinchilla live men dom verkar otroligt mysiga =)

Angående illrar så går det att lära dom olika trixs. Att sitta fint är nog ett av det lättaste trixet som finns *hihi* MAn håller en godis ovenför huvudet på dom och så reser dom sig på bakbenen för att nå. Mina här hemma sätter sig på bakbenen så fort dom ser en godis nu =)

Sedan finns det illrar som kan rulla runt, spela död… Ja egentligen kan man nog lära dom vad som helst bara man har tålamod =)

Faxlin
0

Japp en stor portion tålamod krävs det, och en ännu extremare envishet. hihi
Men visst går det.

Ja, mina brukar följa med mig runt på olika utställningar i alla fall. Nästa är i Oktober i Skövde och heter Iller Thriller. Där ska de små vara med;-)

Audiatur et altera pars

elinn
0

Ja just det, jag glömde sista frågan…

Vi brukar oxå ta oss ut på olika utställningar, har hittills "bara" varit på två och vi planerar precis som Åsa att ta oss ner till Skövde i Oktober. Det jag gillar bäst med utställningarna är att man träffar så många trevliga människor från alla landets hörn och att träffa alla underbara illrar som man läst om och hört berättas om på olika forum är toppen =)

Roxanne
0

Åååååh det är det jag vill. Att träffa nya människor och helt enkelt bara ha roligt med sin iller. :)

Tack Elin :)

Faxlin
0

Japp, så är det Elin. Själva utställandet är liksom bara en bonus i kanten. Det är den underbara atmosfären man vill åt och alla trevliga människor. hihi

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

ja precis :D det är det jag vill :)

Men det finns ett problem som sagt var ;( Min mamma, men jag har pratat med henne nyss och då sa hon att hon kunde följa med mig på utställningen här i Stockholm :) *JÄTTE GLAAAAAD* :D

Faxlin
0

Vad skojigt! Lättare att få en uppfattning om detta underbara men envisa djur om man kommer till en utställning och får prata med många iller ägare. Var inte rädd för att ställa frågor, de är förberedda att få en massa frågor en sådan här dag och de flesta kan prata hur länge som helst om sin egen lilla päls;-)

Sedan tycker jag att det längre fram kan vara bra om du kanske tar med dig din mamma och besöker någon illerägare i dess naturliga miljö. Det blir på sådant sätt lättare att ställa sig in i hur det är att ha dem hemma.

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

Jaaa det kan jag göra :D hihi* bra idé :D

tack så mycket! Men jag kommer nog att fråga dig en massa saker också, om det är okej? *generad*

elinn
0

Självklart är det OK att du frågar och vi hjälpas alla åt att svara så gott vi kan! Alla har vi varit nybörjare och om vi inte ställt dom där "dumma" frågorna så hade vi nog inte varit där vi är idag  =)

Faxlin
0

#29: Alla frågor är välkomna som Elin säger, det finns inga dumma frågor att ställa. ;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

ååh det känns bara bättre och bättre! "jobbar" ni här på denna sida? *administatörer* ? :) isånntfall så gör ni ett GRYMMT bra jobb!!!

elinn
0

Jag jobbar inte med den här sidan mer än att jag delar med mig av min enormt stora kunskap i ämnet iller Räcka ut tungan

Nädå skämt å sido, jag tycker väldigt bra om den här sidan och skulle Åsa någon gång fråga mig om hjälp med något så skulle jag mer än gärna ställa upp.

ÅSA: Hoppas du vet det ?! =)

Roxanne
0

:D vad kul :)

det känns bra att man kan fråga precis vad man vill (illrar) :P

Faxlin
0

#32: Jag jobbar inte med denna sida egentligen om det var mig du menar;-)
Fast jag är ju arbetslös och sitter här väldigt mycket. Är jag inte inne åtminstone 4 timmar per dag så har något allvarligt hänt. Och det vill säga allvarligare än en hjärnskakning då;-) För jag höll mig inte borta under den heller. hihi

#33: Jag vet att du ställer upp Elin, det är super skönt att veta. Och hjälp har jag alltid behov av. hihi

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

okej! Vad för allvarligt då? Förvånad

Faxlin
0

#36: Jag vet faktiskt inte vad som skulle vara alvarligt nog för att hålla mig borta härifrån ett helt dygn;-)
Har inte hänt ännu;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

Men det var ju bra!

okej jätte bra *glad* :)

en fråga :P:P:P:P

När man är ute och går med en iller:

1. kan dom gå på lång prommenad?

2. Går dom i samma tackt som man själv går (beroende på)

Mvh Roxanne :)

Faxlin
0

Svar på dina frågor kommer här:

1. Ja de brukar följa med mig och schäfertiken på promenix.

2. Det beror på lite vilken iller. Min Bella springer oftast snabbare än mig. hihi

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

Tack för svaren! :) :D jag är bara 14 år och har väldigt stort intresse för att skaffa en iller och jag vet VÄLDIGT mycket om dom men det finns litelite kvar som jag vill få med! :) tack

Faxlin
0

Finns alltid massor av saker att lära sig. jag lär mig något nytt av dem här inne varje dag.

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

Ja, men vad bra! då vet jag att jag inte är ensam, jag trodde det.. hihi* och det värsta skulle vara om ni skulle tröttna på mina frågor! Generad

Faxlin
0

Ohh, men vi är så illergalna att vi aldrig tröttnar.
Jag tycker det är jätteroligt med alla frågor. Då får jag ju prata om det bästa jag vet, mina illrar. hihi
Så fråga på du, kan jag så svarar jag, eller någon annan här inne. ;-)

Audiatur et altera pars

Madde
0

#42: Jag kan lova att vi inte kommer att tröttna på dina frågor. Ju mer man frågar desto mer får man reda på. Jag ställer jämt frågor men det är för att jag vill lära mig mycket saker om mina djur och det som vi pratar om här inne.

Så fortsätt du fråga på Roxanne. Skrattande

Roxanne
0

Okej :D bra det blev lite underlättande nu :)

Madde
0

#45: Det låter bra det Roxanne. Skrattande

Roxanne
0

:D aa :)

är en iller som enhund när man är ute och går? kan en iller gå långt?

Madde
0

Jag tror att illern blir det man gör den till. Får den följa med ut och gå ofta och så kan jag mycket väl tänka mig att den orkar gå längre. Men när vi är ute och går så vill dem upp på axeln en stund och så går man vidare och sen vill dem ner. Så när man väl har gått klart har man kommit rätt långt tror jag.

En hund har ju självklart större ben så den klarar ju säkert mycket längre streckor. Men man får gå med måtta.Skrattande

Roxanne
0

OKej tack :) Men jag menade "hund" ;) okej, men då vet jag :)

Är det taskigt att ha kläder på illrar då? Men såklart inte på sommaren :)

Madde
0

Våra illrar har kläder på sig när jag ska ta kort. Det vill säga 1-4 gånger om året. =) Annars har dem inte det på sig.

Finns ju vissa illrar som fryser väldigt mycket då kanske det inte är fel att ha något lite varmare plagg när man går ut. =)

Roxanne
0

Okej, haha jag tycker att det är gulligt :D

Men min mamma såg ett program där dom hade illrar, och då tyckte hon att dom var söta :D så nu har hon ändrat inställning till dess utseende :) en bra bit på väg :)

Faxlin
0

Låter väl bra att hon börjat ändra inställning. Vänta tills hon får träffa några sötnosar på utställningen i Stockholm också. ;-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

Hihi, aa jag känner på mig att detta kommer att gå vägen!

Jag har liksom läst på om illrar i snart 3 år. Och jag har ännu inte fått en. Men snart! :D Men det är lite mer jag måste veta om dom. Jag vill ha sten koll innan jag får hem en iller! Vill att den ska skötas rätt och uppfostras rätt redan från början :)Flört

Madde
0

#53: Jättebra Roxanne att du vill lära dig innan du skaffar iller. Det gjorde vi oxå. Ett år innan vi skaffade iller så började vi läsa på internet och i böcker, åkte & hälsade på folk med iller och även uppfödare.

Men när man väl tar hem en liten iller så inser man att man är lika mycket nybörjare. Man blir nervös för att illern hostar, nyser mm. Men idag snart 1 år senare så känner jag mig rätt bra på fötterna vad gäller iller. Det som är kul är att jag lär mig nya saker hela tiden.Skrattande

Roxanne
0

Ja, det är nästan en självklar het för mig. Det är klart som sagt var att man inte kan lära sig precis allt, men jag vill kunna lite innan :) så 3 år nu har jag läst, kollat på internet, program. Nästa steg är nog att träffa den illa krabaten också :). :D

Åh, det är precis som hästar! Man lär sig nya saker helatiden, och det är också en sak som jag tycker är roligt.