löst bajs vid foder byte?
Nu har vi kört enbart totally ferret i nån månad o de har fortfarande kladdbajs, är det normalt, hur länge har det tagit för era?. Eller är det så att det helt enkelt blir löst bajs av totally ferret?. Blir lite orolig då jag inte vet hur bra det är o ha halv diarré så här länge mvh Hannah

Låter lite väl länge med kladdbajs. Jag skulle säga att du ska byta foder igen!!! Inte bra för magen att ha diarré för länge, det hindrar matsmältningen och de kan få brister. Kanske är det något i fodret de inte tål?
Bara att testa sig fram tills det funkar. Själv skulle jag kanske tolerera lite lös i magen en vecka eller 2, sen skulle jag byta foder om det inte gick över. :-)
Mina har lite lösare bajs, men inte diarré. Iofs är det bara nova som äter "bara" totally ferret, de andra äter ju kycklingvingar också. Nova har nog lite lösare bajs än de… Så det kan nog vara så att de får det av Totally ferret…
Det är inte diarré helt utan bara löst som en hög. Inte alls som när de åt ANF. Dollar får lövbiff ibland men inte fått det på ett tag då han åt så mkt sist att han spydde =(. Vågar inte ge dem nåt me ben i då vi fick åka akut till strömsholm med havanna då ben fastnat i hennes mage. Så inte så mycket kvar än torrfoder o jag ville verkligen ge TF då jag hört att det ska vara det "bästa".
Robin definera löst? hoppas at det är så at det är tf som är lösare så man kan fortsätta ge det

Tycker det låter helt ok att du ger honom lite mindre portioner med lövbiff, men att huvudfödan fortfarande är fodret… Han behöver ju inte få så mycket kött att han spyr, hehe… Av kött blir de ju även krämigare och mörkare i bajset. men äter han bara foder nu så spelar inte köttet in i det eventuella problemet.
Kanke eär det som Robin säger, att det blir så av det fodret. Men å andra sidan aksne du ska testa ett annat foder än ANF ändå?! Skadar ju inte att testa…
*påminner mig om att jag måste köpa nytt foder*
Nä trodde att som när de äter foder så vet de när de ska sluta men tydligen inte Dollar när det kommer till rent kött. Nä testa kan jag ju alltid göra, men frågan är vilket foder då om jag förstått det rätt ligger anf och tf på toplistan på de bästa. Ska på flygande illern kan ju se om de har nåt där
#5 jo nova har ofta "högar". Håller med om att när de åt bara ANF hade de mkt finare avföring.. Men jag upplever att mina är pigga och mår bra på TF, så jag låter nova göra lite "högar"..

Jag kör med Vitalin Ferret och det funkar jätte bra för mina töser, skulle testa Anf förut men när jag hällde dit det så blev det protest från båda och kraffsade ut allt och vägrade äta det, som tur va fick jag lämna tillbaka det fast jag hade råkat slängt kvittot och då hade jag väldigt tur att Therese hade en påse hon kunde sälja till mig=) så nu är dom nöjda igen hehe
ursäkta, men det finns bara illerägare som kan beskriva bajs så här fint! :P
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 Vitalin säljer ju amhs och hon kommer ju vara på flygande illern iaf annars vet ja inte Butiq säljer väl TF oxå
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Oj missade helt denna tråden. Så det skulle ju inte skada om nån av medarbetarna tog bort min totally ferret tråd..

Jag har samma problem hemma. Det har varit lös avföring från och till sedan vi började med TF, vilket var i våras.
Men ni som har både vitalin och TF. Märker ni skillnad mellan dessa två?
Okej kan ju pröva o köpa vitalin också o blanda, för när jag blanda tf o anf så var deras bajs löst då också

Vitalin och Orijanen kör vi med och här är bajsarna fasta och fina.
Testade med TF förr men mina illrar dissade det helt, gillade inte smaken. Så jag hivade fodret… billiga illrar i drift, high maintenance. :-S
Men risk för att kapa tråden lite var hittar ni Orijaen och vad kostar det.. själv kör jag med vitalin och FC och fiona har fina korvar :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#14 jag köper det på huveröds hund & katt. kostar ca 200 kr för 2 kg, 400 nånting för 7,5 kg.
på www.orijen.se hittar du en lista med återförsäljare ;)
#15 kanon tack sara

Orjanen är ju kattfoder, och finns på rätt många djuraffärer. Är rätt förvånad över att det faktiskt finns ett sånt bra kattfoder som orijanen, högt protein, högt fett och inga grödor i… Perfekt! Mina illrar tycker det smakar rätt gott med, men vi kör med blandningar med Vitalin som sagt.