funderar på att skaffa iller!
Hej! Jag och min sambo funderar på Att skaffa iller. Ska på Stockholms djurmässa och prata och träffa illrarna. Har kollat runt lite efter uppfödare men när jag kollar vissa hemsidor ser det inte ut som att de är aktiva längre? Vilka är aktiva idag? Gärna nära Stockholm. Någon uppfödare ni rekommenderar? :) /Rebecca
Här finns en uppfödarlista:
http://iller.ifokus.se/discussions/4ed80db588f4724ccc00b846-uppfodarlista?stickies-1
Det bästa är att prata med uppfödarna och se vilka som föder upp illrar med egenskaper man uppskattar istället för att stirra sig blind på avståndet. De flesta åker land och rike runt för att hitta sina perfekta illrar. Men det är alltid ett smartare val att välja en vettig uppfödare än en dålig farmare. En bra uppfödare har koll på sina linjer, eventuella sjukdomar och finns för det mesta bara ett litet telefonsamtal bort om det är något man undrar över eller om man behöver råd om en specifik situation.
Tack för svar! Jo såg listan men är alla på den aktiva idag? För vissa har inte uppdaterat sen 2013? Tänker ju mest på temperament och så gillar jag färgerna tomte och pastell :) men någon uppfödare ni vet är riktigt bra och erfaren?
Den enda uppfödaren jag är osäker på om den fortfarande är aktiv är Hakuna Matata's, de andra är aktiva, men kanske inte på att uppdatera sina hemsidor. ^_^
Pasteller brukar dyka upp hos Norrskenets, Fireflame ferrets och Hillibiörns, men de har inte postat några avelsplaner för i år (som jag har sett iaf). Men jag kan rekommendera alla som står på listan. De har lite olika mål med sina uppfödningar så kontakta dem och ställ dig på valplista om de är någon av dem som passar.
Kom precis hem med en liten (nåja 7 månader) go parvel från Raggarillerns härom dagen, vi som inte skulle ha nån mer valp.
Vår Imie hade varit ensam ett tag sen hennes kompis Bogey gick bort och vi föll pladask för den goa lilla vaggande Ford'en.
Västerås ligger inte långt bort från Tokholm och jag är tämligen övertygad om att det blir fler små raggare till våren.

Här hos Fireflame ferrets finns chans till pastell kommande vår. kan även säga att tomte är ingen färg utan en teckning.
Murgrönans illeruppfödning ska ha två kullar inför 2015 :)!
https://www.facebook.com/pages/Murgronans-illeruppfödning/241944569344107?fref=ts
Här planeras det mörka pasteller för hela slanten. Vi finns strax utanför Skövde så det är ju en bit att åka :-)
Hillbiörns illrar finns på Facebook.