Foderdjungeln
Nu när det är en till här hemma började det bli mer värt att köpa större förpackningar. Men fodret jag ger nu finns bara på 2kg här i butikerna. Så jag kan lika gärna fundera på om det är värt att fortsätta eller kanske bättre köpa nått annat nu när jag ändå behöver beställa på nätet.
De flesta verkar enligt mig rätt lika med 2% fiber.
Har innan kört vitalin ferret som min tant älskat och haft svårt att släppa så haft en fundering på det fodret igen.
Sedan såg jag detta som lät lite intressant. Men kul höra andras åsikter.
http://www.alphafeeds.com/product2.php?c=ferret&s=&p=Ferret%20Feast&k=FEFE10
Crude Protein
36.0%
Crue Oils & Fats
19.0%
Crude Fibres
2.0%
Crude Ash
9.0%
Vitamin A
30,000 iu/kg
Vitamin D3
2,500 iu/kg
Vitamin E
215 iu/kg as alpha tocophe
Poultry Meat Meal (min 27.0%), Wheat, Fish Meal (15.0%), Maize, Poultry Oil, Maize Gluten Meal, Brewers Yeast, Sugar Beet, Linseed, Extract of Yucca Schidigera.
Vitalin ferret: http://www.vitalinpetfood.co.uk/store/item/ferret-food
Composition
Chicken Meat Meal Fresh Chicken (43.0%), Whole Rice, Chicken Oil, Maize Gluten Meal, Sugar Beet, Fish Meal, Fish Oil (1.0%), Brewers Yeast, Whole Egg Powder, Fructo-oligosaccharides (FOS) (0.1%), Mannan-oligosaccharides (MOS) (0.1%), Extract of Yucca Schidigera (0.015%).
Additives
Vitamins: Vitamin A 30,000 iu/kg, Vitamin D3 2,500 iu/kg, Vitamin E 150 mg/kg (as alpha tocopherol). Trace Elements: Ferrous sulphate monohydrate 167 mg/kg, Zinc oxide 139 mg/kg, Manganese oxide 81 mg/kg. Cupric sulphate pentahydrate 20 mg/kg, Calcium iodate anhydrous 1.60 mg/kg, Sodium selenite 0.20 mg/kg. Amino Acids: Taurine 1,000 mg/kg. Antioxidants.
Analytical Constituents
Crude Protein 40.0%, Crude Oils & Fats 20.0%, Crude Fibres 2.0%,Crude Ash 10.0%.
Ferretastic: http://vildatassar.se/index.php?route=product/product&path=25_31&product_id=53
Ingredienser:
Kalkon köttmjöl (min. 21%), hydr. kyckling mjöl (min. 21%), ankköttmjöl (min. 7%), färsk anka (min. 6%), färsk kalkon (min. 6%), färsk sik (min. 6%), kycklingfett, kanin köttmjöl (min. 5%), potatis flinga, sötpotatis, sik mjöl (min. 2,5%), laxolja (min. 2%), kyckling buljong (min. 2%), linfrö, bryggerijäst, vitaminer och mineraler, hydr. fisk protein (minst 1%), torkade ägg, Alfalfa, Betmassa, Taurin, Yucca extrakt, MSM + Glukosamin + Chondroitinsulphate Mix.
Analys:
Råprotein 48%, Råolja och råfett 22%, Växttråd 1,5%, Aska 12%, Fukt 8%, Kolhydrater 10%, Omega 6-fettsyror 3,5%, Omega 3-fettsyror 1,4%.
Tillsatser:
Vitaminer:Vitamin A (retinylacetat) 31.500 IU / kg, Vitamin D3 (kolekalciferol) 2.188 IU / kg, Vitamin E (alfa-tokoferol acetat) 202 IE / kg
Spårämnen:Zink (zinkkelat av aminosyror hydrat) 342 mg / kg, Järn (järnsulfat monohydrat) 309 mg / kg, Zink (zinksulfat monohydrat) 285 mg / kg, Mangan (manganosulfat monohydrat) 112,5 mg / kg, koppar (Kopparkelat av aminosyror hydrat) 51 mg / kg, koppar (kopparsulfat pentahydrat) 41 mg / kg, Järn (Järnkelat av aminosyror hydrat) 20,5 mg / kg, Jod (kalciumjodat vattenfri) 1,58 mg / kg, selen (natriumselenit) 0,51 mg / kg
Aminosyror:DL-metionin 1.077 mg / kg, Taurin 3,025 mg / kg
Annat (foderråvaror):Mannanoligosaccharides 530 mg / kg, fruktooligosackarider 530 mg / kg
Daglig behov för en iller med en vikt på ca. 1000g är bara 30g Frettchen4You revolution.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
De tre foder jag just tittar på som jag önskar lite mer åsikter om från er som har bättre koll :-)

Vitalin slutade jag med efter att dom gjorde om det. och kollar man så är ju ris deras andra ingridiens =(
Missat dom lagt till sånt skit :( läste inte det innehållet alls. Räkna med att det var samma som sist men var der visst inte
Konstigt dock att de skriver det som deras andra ingridiens då det är mindre på sina 2% än tredje ingridiensen på 10%
Alpha ferrets treats har vete som andra ingrediens, så av de där tre är ju Ferretastic bäst innehållsmässigt.
Men fortfarande. Något som är förvirrande. Varför säger man att en ingridiens är större än en skrivet efter. Är det ingen som kommer procenten det ligger på utan bara förlitar sig i vad som står först?
Många foder står en mindre procent långt före ett innehåll med högre procent. Hur kan det va fodrets tredje ingridiens om mängden är mindre än hälften av innehållet som står skrivet längre bak i listan?
Ferrettastic = potatis flinga, sötpotatis, sik mjöl (min. 2,5%), växttråden 1,5% vilket just den delen är en ½% mindre än vitalin.
Vitalin = allt detta står att vara 1.0% men anses värre foder än ferretastic som har högre halt av istället potatis?. Whole Rice, Chicken Oil, Maize Gluten Meal, Sugar Beet, Fish Meal, Fish Oil (1.0%)
Växttråden 2%. . ½% mer än ferretastic fast ferrettastic har rätt mycket potatis jämnföt mot den lilla del ris vitalin har.
Missade dock i går och läste bara 2% fibrer på alpha fodret, men ser nu att det var sjuhelskottas högt innehåll med vete och fisk i samma andel så där är det ju omöjligt veta hur mycket vete det är och det är stor halt varav kasst foder enligt mig. Wheat, Fish Meal (15.0%),
Men detta är lite förvirrande när man kollar trådar om foder diskussioner. Varför säger man att tredje ingridiensen är det som står utan att kolla upp % halten av den ingridiensen. Ska man lita blint på den uppsättning av innehållet som står skrivet och skita i att kolla upp andelen % det verkligen är mot andra ingridienser?
Ingredienser ska vara listade i storleksordning. Jag ser inte vart det står att det endast är 2% whole rice och 10% chicken oil i vitalin? Enligt mig står dt endast att fish oil är 1% För att få till en rättvis jämförelse bör man även räkna fodren i torrsubstans.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Men ska va. Litar ni blint på att det är? tycker det sällan är helt rätt.
Men vart hittar du att det på tex vitalin inte skulle stämma? Då måste varje ingrediens vara förtecknade med mängd i procent, och det ser inte jag att det är? Du säger att det bara skulle vara 2 procent ris, och sen 10 procent kycklingolja. Vart hittar du den informationen? Foderproducenterna är inte dumma. Är det något som inte är bra för djuret fodret är anpassat till så vill man inte ha det högt upp på listan (som tex ris) då det ger ett sämre intryck av fodret. Har dom mindre med ris så vill man ha det lägre ner på listan, istället för tvärt om. . Ferretastic tex listar hur mycket det är varje ingrediens förutom vegetabilierna, för det vill de inte skylta med. Jag litar lika mycket på den informationen som den procent de skrivit då båda ska vara tillförlitligt Hittar du ingredienserna i procentsats, eller räknar du bara tex kolhydrater, växttråd etc? Som sagt, ska det jämföras foder bör det göras i torrsubstans för att få en bättre uppfattning om procentsatserna.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Jag har för mig att man listar ingredienser i storlek(mängd)orning i sverige, men om det är importerat till sverige men inte speciellt gjort för den svenska marknaden så är det inte alltid i storleksordning. Kan ju vara så i det här fallet?
okej om jag förstått rätt så är et så här det är… vitalin: Chicken Meat Meal Fresh Chicken (43.0%), Whole Rice, Chicken Oil, Maize Gluten Meal, Sugar Beet, Fish Meal, Fish Oil (1.0%), Brewers Yeast, Whole Egg Powder, Fructo-oligosaccharides (FOS) (0.1%), Mannan-oligosaccharides (MOS) (0.1%), Extract of Yucca Schidigera (0.015%).
Där är det som tidigare nämner att ingredienserna är satta i storleksordning. så 43% av fodret består av kyckling sen nästa ingrediens som står är whole rice, vilket troligtvis oxå ligger näras 40% av fodret. sen fyller resten av ingredienserna upp till 100% av innehållet i fodret.
REvulotions innehållsförteckning är inte uppbyggd på det sättet:
Kalkon köttmjöl (min. 21%), hydr. kyckling mjöl (min. 21%), ankköttmjöl (min. 7%), färsk anka (min. 6%), färsk kalkon (min. 6%), färsk sik (min. 6%), kycklingfett, kanin köttmjöl (min. 5%), potatis flinga, sötpotatis, sik mjöl (min. 2,5%), laxolja (min. 2%), kyckling buljong (min. 2%), linfrö, bryggerijäst, vitaminer och mineraler, hydr. fisk protein (minst 1%), torkade ägg, Alfalfa, Betmassa, Taurin, Yucca extrakt, MSM + Glukosamin + Chondroitinsulphate Mix.
Analys:
Råprotein 48%, Råolja och råfett 22%, Växttråd 1,5%, Aska 12%, Fukt 8%, Kolhydrater 10%, Omega 6-fettsyror 3,5%, Omega 3-fettsyror 1,4%.
Tillsatser:
Vitaminer:Vitamin A (retinylacetat) 31.500 IU / kg, Vitamin D3 (kolekalciferol) 2.188 IU / kg, Vitamin E (alfa-tokoferol acetat) 202 IE / kg
Spårämnen:Zink (zinkkelat av aminosyror hydrat) 342 mg / kg, Järn (järnsulfat monohydrat) 309 mg / kg, Zink (zinksulfat monohydrat) 285 mg / kg, Mangan (manganosulfat monohydrat) 112,5 mg / kg, koppar (Kopparkelat av aminosyror hydrat) 51 mg / kg, koppar (kopparsulfat pentahydrat) 41 mg / kg, Järn (Järnkelat av aminosyror hydrat) 20,5 mg / kg, Jod (kalciumjodat vattenfri) 1,58 mg / kg, selen (natriumselenit) 0,51 mg / kg
Aminosyror:DL-metionin 1.077 mg / kg, Taurin 3,025 mg / kg
Annat (foderråvaror):Mannanoligosaccharides 530 mg / kg, fruktooligosackarider 530 mg / kg
När en innehållsförteckning har procent efter alla beståndsdelar i fodret. då ska man läsa efter procentsatserna. (Jag har även hört att ämnen i ett foder som har en totalmängd på 0,1% eller mindre inte behöver "mängddeklareras" ex. torkade ägg, Alfalfa, Betmassa, Taurin, Yucca extrakt, MSM + Glukosamin + Chondroitinsulphate Mix.) <--- Sätter det inom parantes för jag är inte säker på källan av informationen.
Det är åtminstone det jag forskat fram :)
// Jenny and the tassilicious
Det spelar ingen roll varifrån foder kommer så länge den är tillverkad inom EU så gäller samma märkningsförordningar. Det kan man läsa i 17 artikel, punkt e av EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EG) nr 767/2009 .
e) En förteckning över de foderråvaror som ingår i blandningen,
med rubriken ”Sammansättning”, och namnet på
respektive råvara i enlighet med artikel 16.1 a i fallande
ordning efter vikt beräknad på vattenhalten i foderblandningen.
Viktprocent får anges i en sådan förteckning.
Så det har inget med att skylta om bättre varor eller sämre att göra - producenten måste ange alla råvaror som ingår i fodret i fallande ordning - från den med störst andel till den med minst.
Välkommen till ferretplanet.se :)