Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 618 ggr
babsan
0

Grädde =)

Hej hej =)

Var iväg till maxi å köpte lite laktosfrigrädde, för att se om det uppskattades här hemma, å mumma vad gott det var :) Bab´s ville först inte ha men när hon såg att snuffe åt som en kossa då satte hon igång hon oxå :)

bilder kommer snart :)

Ceciliaolucifer
0

Om du fortfarande vill ge dem "mjölk/grädde" och inte vill ge dem ngt med så mkt fett i så kan du köpa mjölk som är till för kissekatter! Kostar en tia!

Hur mkt kattmjölk/laktosfrigrädde ger ni er iller dagligen?

Alley-Pang
0

Iih, vad roligt! Jag vill se bilder!

babsan
0

#1 tack för tipset :) ska testa det :) det här är första gången dom får grädde, dom fick 1 matsked var, så sammanlagt 2 matskedar :)

ska ladda ner bilderna i datan nu :P kollade igenom dom å herregud vad dåliga kort :P det var bara några som vart bra, å självklart mest på snuffe då som vanligt, Bab´s blir aldrig osuddig på kort ^^

Faxlin
0

#1:: Sorry måste bara inflika att kattmjölken inte är laktosfri. Vill man ha ett smalare alternativ än den laktosfria grädden så köper man laktosfri mjölk finns på samma ställe som den laktisfria grädden. Finns dessutom två olika sorters laktosfri grädde här hos oss den ena magrare än den andra. Så flera alternativ finns. men kattmjölken är inte att rekomendera åt varken katt eller iller.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

babsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilderna :)

babsan
0

mm, Smaskens =)

babsan
0

Ut med tungan bah ;)

babsan
0

Gudars så gott det var ändå ^^

Ceciliaolucifer
0
babsan
0

Mmmm

babsan
0

#4 tur att du varnade nu då =) annars hade det gått illa :P…jag har köpt den smalare varianten nu :) den verkar bäst :)

mähh, fick på morrhåren jöö !!

babsan
0

sista på dom tsm :) det ser ut som mer än vad det är ^^

fluffig
0

Så söta dom är :) pussa dom små knytena från mig. :)

babsan
0

#13 tack, det ska jag göra :) föresten, inte dags att lägga in lite bilder på dina snart ;)?

skrollan
0

härliga bilder babsan :D

Norrskenets
0

Diggade verkligen bild 11 hahaRäcka ut tungan

Xannadu
0

Man ska väll inte ge dem för mycket. Har hört 1½ matsked per dag o det är max

Rätta mig om jag är ute o cyklar :D

AlbaStiffler
0

Jag har i över ett halvår utfodrat mina illrar med laktosfri grädde. Till en början var det för att Alba skulle få något gott att blanda ut hennes medicin i, men tillslut fick även Stiffler grädde samtidigt.

Jag ger dem ca 1 msk, (har inte mätt) morgon och kväll (då Alba fick sin medicin). Nu när Alba dött har jag inte mage att ta bort dagens höjdpunkt från Stiffler så han får fortfarande en msk morgon och kväll. Man märker rätt väl, blir de dåliga i magen av grädden så har man givit dem för mycket, men ungefär en msk morgon och kväll funkar iaf bra på Stiffler. De blir lite gräddiga i bajsen som kommer därefter, men så länge den inte är lös, dvs diarré:ig så har man givit dem rätt mängd.

Själv tycker jag det är ett utmärkt sätt att dessutom hålla koll på vikten, så att de inte blir för magra, och även fast jag ger Stiffler detta tillskott så är han inte fet, utan bara välmående. det är dessutom illerns höjdpunkt och en chans för oss att umgås lite. Han sitter gärna i knät när han slickar grädde, och det gör han inte annars. So it´s a win win situation. :-) Så jag tror knappt man behöver oroa sig för att illern ska bli fet av detta lilla tillskott. Jag kör fetaste varianten, dvs vispgrädden. Men som sagt, det finns även kaffegrädde som är laktosfri.

Ett annat tips om man inte ger dem så ofta är att frysa in grädden i isbits-plastpåsar (engångs) eller såna där mjuka isbits-ställ. En isbit är rätt lagom mängd. Bara att köra i micron när de ska få, några sekunder, sen är illrarna lyckliga. Lite ljummen grädde är för övrigt godare än kylskåpskall! :-)

AlbaStiffler
0

Laktorfri grädde håller sig dessutom ett bra tag så man kan med fördel ha några små kartonger i kylen. En kartong räcker ungefär en vecka innan den blir "dålig" (lite blaskigare), och lagom tills dess har nästan Stiffler ätit upp den.

Robinsnel
0

#18 nu ska jag klaga lite igen ^^

Ett problem som jag tror gäller de flesta av oss illerägare, är att vi inte förstår att illrar har en helt annan ämnesomsättning och metabolik än vi människor. Man behöver nog inte oroa sig för att illern ska bli tjock av fett, jag tror det snarare styrs av deras hormoner. De blir ju tjockare iom vinterpälsen t ex. De äter upp sig när deras kropp säger att de ska det…

Ang. godismängder överlag tycker jag en msk morgon och kväll låter lite mycket med tanke på illerns lilla magsäck. Själv försöker jag ge max en tsk godsaker/dag, om de nu ens får det.. Mat/kött tror jag vore bättre…

AlbaStiffler
0

#20> hehe, du har så rätt så rätt. :) Men jag tycker nog inte att grädde är av den "farliga" sortens godis, då magen klarar av denna mängd alldeles utmärkt hos Stiffler. Och det där med pendlande vikten har jag koll på. Ärligt talat så tror jag inte grädden spelar så mycket roll gällande Stifflers vikt, den pendlar ändå mellan sommaren/vintern. Men med en skvätt grädde har jag tex koll på att han faktiskt äter och har aptit. det är ju inte alltid man ser hur mycket de äter av maten (iaf inte när man hade 2 illrar) och genom denna lilla stund tillsammans så ser man att han fortfarande har god aptit… hehehe.

Ska ta och mäta hur mycket det är han får ikväll, är inte alls säker på att det är en matsked. Ger han en skvätt i en skål, och det kan mycket väl vara mindre åxå… Men å andra sidan vet jag att denna mängd funkar på honom…

Däremot var det en viktig del tyckte jag gällande Alba när hon var sjuk, att hon fick i sig lite extra varje dag… Ungefär samma som att jag uppgraderade hennes foder till mycket nyttigare foder. Alba fick alltid lite mindre grädde än Stiffler får, iom att hon är mindre så tålde hon åxå mindre för att inte bli lösare i magen.

Robinsnel
0

#21 Jag startar nog en ny tråd… ;)

babsan
0

#16 haha, ja den blev nog afavoriten för mig igår oxå ;) Snuffe göra alltid så roliga miner när han får smaka ngt nytt, Bab´s bara "lyfter" på huvudet när det är nytt ^^ hehe

[tiiia]
0

#11 det där var en riktigt söt tungbild :)

babsan
0

#24 haha, tack =D

AlbaStiffler
0

Vill rätta mitt inlägg i #18>

Igår mätte jag hur mycket grädde Stiffler får, och han får max 1/2 msk, alltså knappt en halv matsked grädde. Det är precis lagom. En matsked som jag skrev ovan är påtok för mycket…