Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1278 ggr
therese_85
0

Allergi (?)

Min pojkvän är allergisk mot diverse saker som t.ex. katter (han reagerar på kvalster i pälsen) Nu har vi börjat fundera på en iller, såvida han tål dem alltså…

Tänkte nu fråga runt här om det är någon som vet hur allergivänliga dom är/inte är? Kan man vara allergisk mot katter och hundar men inte illrar? Om man reagerar på kattkvalster är det ute slutet med iller då?

Är ny på ämnet och uppskattar alla kommentarer och hjälp jag kan få! MVH /Therese

Norrskenets
0

Hej välkommen hit!

Jag är allergisk men har två illrar, men det bästa är att åka till nån som har iller/illrar och låta din pojkvän testa att nuvla på med dem=) bättre det än att köpa och sen visar det sig då och sen blir kanske tvungen att sälja en ung valp=( Lycka till!

HannaM
0

det är väl individuellt.. enda som är är väl att kolla just med iller.. umgås med någon iller, hälsa på nåhon, kanske ställa upp och passa en iller några dagar.. det sägs att illrar är mer allergivänliga än katter men man kan vara allergisk mot dom, det är som sagt olika från person till person

UlrikaD
0

Det är väldigt individuellt. Jag är tex allergisk mot katt men inte mot iller. Men jag har en vän som har katter utan problem men hon tål inte mina illrar. Så det är väldigt olika från person till person. Det finns speciella allergi-test som du kan ta speciellt för iller och det är ett blodprov. Sen är ju det allra bästa att åka hem till någon som har iller och verkligen gosa med dem. När jag köpte min första iller så var jag och hälsade på flera gånger innan jag kände att jag verkligen inte var allergisk mot honom. Var bor ni nånstans? Det finns kanske någon i närheten som ni kan hälsa på hos.

HannaM
0

#3 Linköping står det på presentationen så nu är frågan, finns det någon illerägare i närheten som är sugen på att visa upp sin bäbis?

AlbaStiffler
0

Problemet är ju bara att har man inte utsatts för allergenet (iller) så är man inte helelr allergisk. Det kan ta månader att utveckla allergin mot illrarna. och har din kille belägg för att bli allergisk så är såklart risken större att han verklgien blir det.

Dvs att gå till läkaren och testa om han är allergisk mot iller är med största sannorlikhet onödigt, eftersom han inte utsatts för iller och inte hunnit bli allergisk än…

Tyvärr är det ett rätt vanligt problem här som vi på ilelrforumet stöter på, dvs att en allergiker "testar" att skaffa en iller. 2 månader senare måste denna omplacera illern… det är alltid så tråkigt då dessa illrar många ggr fortsätter att fara illa ut i livet, med vidare omplaceringar. Så innan ni köper iller, tänk efter noggrant, vad gör ni om/när han blir allergisk? Låna hem en iller kanske på semester-vistelse hos er. Då och då söker folk här tillfälliga hem åt sina illrar tex när de åker på semester. Testa en sån, är mitt tips! :-) Och lycka till!

therese_85
0

#3 Vi bor i Linköping, en av grannarna har en iller som vi ska träffa… Vet inte om det finns flera i Lkpg (?) Hör gärna av er i så fall :) Om han inte reagerar direkt på iller så tänkte jag att han kan ta ett blodprov för att vara 100% säker…

Dessa djur verkar ju helt underbara så jag hoppas verkligen han tål dem :)

[tiiia]
0

#4 jag finns ju i Link :) Hon är min granne och har träffat Dior en gång :) Ska försöka anordna så hon o hennes kille kan träffa Dior en sväng också :)

therese_85
0

#5 Okej, ett test hos läkaren kan alltså inte garantera någonting alls :( Jobbigt… Men ett STORT tack för upplysningen…

therese_85
0

#7 Utan dig hade vi nog inte ens kommit på tanken att kanske skaffa iller :) Tänk vad en promenad kan göra :)

UlrikaD
0

Det var faktiskt inte vad läkaren sa till mig. Det spelade ingen roll ifall du aldrig hade träffat iller förr, det testet skulle fungera ändå.

AlbaStiffler
0

Fråga grannen om du får "låna" en iller av denna ett tag då. Skulle nog rekommendera några veckor för att vara på den säkrare sidan, så illern hinner "lukta in sig" i lägenheten. Grannen kanske kan tänka sig lite semester… hehehe… Även om jag skulle få hybris utan mina illrar…

therese_85
0

#11 Hmm, ja låna en iller är nog det bästa MEN jag kan inte begära att någon ska behöva vara utan sin älskling :) Har en kompis som har 3 stycken, hon kanske kan "avvara" en av dom någon vecka. Men samtidigt känner jag att det är ett GRYMT stort ansvar att ha hand om någon annans iller…

AlbaStiffler
0

#12> Jo, nog är det ett ansvar, men det blir ännu större när ni sen skaffar en egen. Låt din polare hjälpa dig med att illersäkra lägenheten först bara, och håll lite extra koll på vad illern tar sig för första veckan (då den upptäcker alla bus man kan göra), så ska det nog gå bra! :-) Men jag hajjar rädslan, tänk om man skulle råka skada illern eller om den skulle råka rymma… sånt kan såklart hända, och ju mindre erfaren man är destå större risk… men den är nog värd att ta! :-)

[tiiia]
0

#11 Tyvärr är jag inte så pigg på att låna ut min lilla älskling Ledsen Klarar mig verkligen inte utan plutten Gråter

[tiiia]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 haha. jo jag har alltid hävdat att det är nyttigt att gå på prommenad Skrattande

bnoffan
0

Jag flyttar till Linköping nu i början av oktober. Så du är välkommer att hälsa på våra tjejer, men att låna dem några veckor är nog inte så aktuellt… ;)

therese_85
0

#14 och #16 Nej jag vill nog inte låna någons iller, som sagt väldigt mkt ansvar o.s.v. Givetvis är det lika mkt ansvar när man skaffar en egen, men inte på samma sätt…

Hälsar mer än gärna på era illrar Glad

therese_85
0

Måste bara säga TACK TILL ALLA här som ger mig så mycket respons, kul! Glad

sarae
0

jag är pälsdjurs allergiker, tål inte hund katt häst mm….har haft iller i ca 5 år. och för ca 2 år sen utvecklade jag allergi mot dem. men med medicin och pedantisk städning varannan dag funkar det bra…har 4 stycken ;) men sen e jag som jag e. vad e astma, kronisk nästäppa, nysattacker å kli i ögonen jämför ,med att vara illerlös ;)

ronja
0

jag är också allergisk mot iller, men har ändå en tös och skulle inte kunna leva utan dessa underbara djur.. men även som #19 får jag faktiskt stå ut med nästäppa nysatacker osv.. sedan är jag extra känslig när illern byter päls och jag får alltid vara noga med att tvätta händerna efter jag tagit i illern, annars kommer klådan i ögonen som med ett brev på posten om jag råkar ta i ansiktet/ögonen.. Men det är ngt som jag iaf kan stå ut med och tack å lov, så fungerar mina mediciner ganska så bra.. Men lycka till och hoppas att ni kan få uppleva hur det är att dela sitt liv med en liten pälsboll!Glad