Chip kastrering?!
Har ju en illertös o en illerkille här hemma. De är födda i somras och jag har tänkt att chip kastrera dem (om det nu heter så för både hona o hane). Det jag undrar är hur gamla ska de vara för att jag ska kunna kastrera dem? Eller hur länge vågar man vänta?
Illrarna ska vara över 6 månader när det är dags att chippas.
Om hanen börjar bli könsmogen och eventuellt brunstig är det nog bäst att sära på dem ett tag både före och efter chippet så det inte blir några valpar. Det kan ta upp till 15 veckor (enligt veterinär i UK) innan en hane är helt steril efter chipkastrationen. Antingen kan man chippa dem nu, eller vänta tills de uppvisar brunstbeteende. På hane innebär det att pungkulorna blir stora som ärtor, de börjar dra snigelspår med sitt urin (typ kissar och går samtidigt så det blir ett långt spår), luktar mycket mer, bli lite mer aggressiva och börja släpa runt på eventuella honor. Sid hade ett gosedjur som han drog iväg och tvättade frenetiskt och .. eh..låg och stånkade på. Det är ett ganska bra tecken.
Hos honor märks det mest på att vulvan svullnar upp och de börjar lukta lite mera.
Kan ha glömt något väsentligt. //trött
Det man ska tänka på att hanen eller honan INTE blir sterila av chippen utan de tappar lusten. Ungefär som med ett hormonpreparat som tex P-piller, men att dessa implantat kommer med betydligt färre (inga vad jag vet) biverkningar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Steril, "rören blir tomma" eller de tappar lusten. Det blir inga valpar i vilket fall.
Nån som har koll på hur stor risken att honan ändå blir dräktig trotts att hon är chippad om en okastrerad hane skulle para henne?
Är hon inte i löp borde det inte finnas någon direkt risk, men det finns ju risk för att honan får skador av att paras utan att vara villig så man bör ju i vilket fall som helst undvika det.
Sajtvärd på Iller.ifokus
#5 jo självklart så ska man ju undvika det :) Jag har ju Doris och Benny nu som är valpar från i år och jag funderar på att chippa Doris nu i januari just för att chippet ska börja verka innan hon ska gå i löp. Benny vill jag försöka vänta så länge med då han just nu bara har en kula nere och jag vill se om det blir någon skillnad när han börjar bli brunstig. Trillar inte den andra ner måste jag ju ta ett beslut om vilken kastreringsmetod jag ska använda på honom. Så jag är lite nojjig över om Benny faktiskt kan göra Doris dräktig trotts att hon är kastrerad. Jag har nämligen fått höra från en att om hanen parar en hona som har chip så kan hon fortfarande bli dräktig för att det är bara hennes brunstbeteende som försvinner av chippet.