Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1533 ggr
Clementinbarn
2014-12-08 15:26
0

Sår!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag hittade ett sår nära anus på min lilla tös för en stund sedan! Har försökt tvätta rent det så gott det går utan att bli ihjälbiten :o Vet inte om hon fått det av att min andra iller bitit henne för hårt eller om det beror på annat! Lägger upp en bild på det iaf så får ni säga vad ni tror? :)

"I am definitely a mad man with a box." - 11th Doctor

Clementinbarn
2014-12-08 21:58
0

Så det är inte en enda människa på illerforumet som har något tips eller tanke? 😐
Aldrig varit med om ett sår på iller förrän idag så är inte helt säker på hur jag ska göra! Det är förövrigt lite svullet, men hon verkar inte påverkad av det på något vis.

Sen tycker jag inte heller att det ser ut att ha uppkommit av ett bett eller så, därmed vet jag inte varifrån detta såret kommer.
Eftersom att det sitter där det sitter så är det väl heller inte det mest snabbläkande? Ska jag låta det vara eller ska jag göra något? 😮

VeronicaKahlbäck
2014-12-09 06:59
0

Nu vet jag ju att ni har det väldigt bra för illrarna hemma men kolla runt lite om det är något som gått sönder, tänker att det där är ett område som oftast dras över allt möjligt. Själva såret skulle jag bara hålla koll på så att det gick åt rätt håll, så att rodnanden går ner och skorpa bildas. Känns som att det är rätt ovanligt att illrar faktiskt får sår sådär i vardagen men sen finns det ju mastcellstumörer som dom gärna kliat sönder, Nailia har en fast den har aldrig stört henne men jag har för mej att jag först märkte av något sårliknande där. Hur som vet jag iaf en hel del som fått problem med att illrarna kliar upp sår av dom.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Clementinbarn
2014-12-09 10:21
0

Städade hemmet senast igår och jag har inte hittat något att skada sig på, så det känns ju suspekt att hitta ett sår på henne! Men om det är en mastcelltumör, bör den tas bort? Eller ska jag vänta och se om såret lyckas läka innan jag funderar på om jag ska kolla upp det?

JossanH
2014-12-09 10:49
0

Jag tror att det kan bero på extra skrap mot mattan så kolla analsäckarna är mitt tips!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Clementinbarn
2014-12-09 11:34
0

#4 Hm.. vi har bara 1 matta och jag har inte sett till något annorlunda, men sen är jag ju självfallet inte vaken eller hemma hela tiden, så har ju inte 100% koll! 
Vad är det mer exakt jag ska kolla efter? Om analsäckarna är fulla?
För bortsett från såret och lite svullnad vid såret så har jag inte sett till något annorlunda, men det är bra med tips och jag ska inspektera! :)

illernettan
2014-12-09 17:13
0

Personligen skulle jag be en veterinär att titta på det, för säkerhets skull.  Det kan ju vara en mastcellstumör och då ska den väl tas bort och kontrolleras så att det inte är farlig?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Clementinbarn
2014-12-10 12:39
1

#6 Jag var och kollade upp det igår förmiddag sen, svaret blev att det inte är analsäckarna, och hon trodde inte att det var en mastcelltumör men var inte säker, hon sa att det kan varit en böld som spruckit eller kliats sönder. Men för nu så blev det en diagnos på ett sår bara. Fortsätter det vara ett problem skulle jag återkomma. :)

illernettan
2014-12-10 16:29
0

#7 Va bra att du kollade upp det. Hellre en gång för mycket än en för lite, tänker jag.

Clementinbarn
2014-12-11 01:44
0

#8 Jag är en nojjig illermamma, så hade inte tid med att vänta på svar från andra liksom, vill ju helst veta direkt och gärna helt säkert på en gång! 😉
Dock så funderar jag på varifrån såret skulle ha kommit om de inte är en mastcellstumör? Det verkar hemskt skumt, gjort rent det ordentligt alldeles nyss, skorpan lossnade och ut kom nån gegga, men det blödde inte. Det är rätt svullet också.
Jag känner mig lite osäker på veterinärens svar iaf och känner mig lite motvallskärring, undrar hur svårt det kan vara för en veterinär att avgöra om det är en mastcellstumör eller inte? Hon tittade på det, kände lite, gjorde rent och rakade precis vid såret. Känner mig lite skeptisk. 🤔

illernettan
2014-12-11 10:37
0

#9 Jag hade också varit fundersam. Kan det vara var som kom ut? Luktade det illa?

Personligen skulle jag nog uppsöka veterinären igen. Har du förtroende för den här veterinären?

Clementinbarn
2014-12-11 16:43
0

#10 Jag har inte haft den veterinären innan! Den ena som var inne i rummet har själv haft 2 illrar tidigare, men veterinären var väldigt rädd för att bli biten och sådär så hon kanske inte vågade känna efter ordentligt? Känner mig inte nöjd med svaret iaf! Det är nämligen mer svullet idag tycker jag! Ska nog åka till djursjukhuset imon efter jobbet! :)

illernettan
2014-12-11 16:48
0

#11 Låter som en bra idé 🙂

Clementinbarn
2014-12-11 17:13
0

Här är en bild på hur det ser ut idag, nytvättat! Kan tyvärr inte nå de på djursjukhuset och boka tid förrän imon på morgonen då det är jour tid nu! :|

Clementinbarn
2014-12-11 17:13
0