Nya chinchillor!

Ohh, vilka sötingar. Jag längtar lit efter mina som jag hade när jag ser bilder på cillor.
Glömmer dem aldrig i alla fall.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Å va fina dom är rikki! Å vilka härliga färger dom ser tom ännu mjukare och goare ut än dom vanliga grå man ser i affären!!
Man vill ju bara känna på pälsen åå så goa :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Vad kul och se lite bilder på chinchillor. Det är nästan första gången jag ser såna på så bra kort. 
Hur är chinchillor och ha??? Är dem som illrar eller påminner dem om något annat djur. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Naw, vad söta! :) finns det någon bra hemsida om chinchillor

Fina dom va.
Min syrra har 2 chinchillor. Det va hennes dröm sen hon va liten att ha chinchillor :)
Har tyvärr inte haft chans och träffa dom levande ännu men hoppningsvis sommaren nån gång :)

Hur har det gått med chillorna rikki? Nu börjar jag bli sugen på fler chilla bilder här inne. ;-)
Audiatur et altera pars

Lilla Pondus kom hem igår och är helt galet söt!!! Ska väl se om vi kan fixa lite mer bilder så småningom.
Här är bästa sidan med forum och allt, där kan man läsa det mesta och fråga om allt.
Chillor är är inte som illrar för de behöver sin bur för att känna sig trygga. En bur ska vara minst 100x100x50cm. Och det är för en eller två chinchillor. Har du flera så krävs det flera burar. Mina bor i ombyggda garderobsburar som är 100x175x50cm. Jag har mina ute i omgångar nästan hela tiden för jag har lite svårt för djur i bur, men de går in i buren när de vill sova. De är nattaktiva och sover på dagen. Om man är allergisk mot pälsdjur brukar oftast chillor fungera bra ändå. De är vackra, mysiga och hur underbara som helst. Men de gosar på sina egna villkor och inte för långa stunder i taget, för det har de faktiskt inte tid med. Men om man tillbringar mycket tid med dem blir de väldigt tama och kommer när man lockar på dem. De är väldigt billiga i drift, äter hö och pellets. De ovanligare färgerna kostar mer än standardgrå. Så nu har jag här hemma:
3 standardgrå
1 silvermarmorerad
1 violett
1 beige-violett och
1 brun ebony
Snart börjar det bli dags att skaffa lite flickor till alla pojkarna.

Ohh, de är sååå mysiga. Jag får lite saknad ibland när jag läser om dem. Saknar mina lite då liksom. Så då får jag skunda mig in till illrarna för lite gos istället;-)
Ser fram emot fler bilder.
Audiatur et altera pars

oj wow jag har aldrig sett en sån innan..bara hört om dom..ser mysiga ut.
Vad gör dom då? är dom som en katt eller iller? hmm häftiga

Riktiga små sötnosar!! dem har ju så go och mysig päls!! Hur många chincillor har du Rikki?? Vad tycker Illrarna om dem??

#13: Hon har 7 stycken får jag det till i hennes inlägg här över där hon räknar upp färgerna på sina chillor. ;-)
Mina var ruggigt sociala djur, de levde lite som illrana med buren öppen. De är egentligen natdjur, men höll sig vaken då jag var vaken istället. Sprang lösa och kom när jag ropade på dem. hihi
Audiatur et altera pars

det låte mysigt..låter dom något då? jag blev lite fasinerad av dom..men tyvärr är min sambo allergisk mot alla djur med päls föruton iller..skummt men så är det..kommer han nära en häst el så kan han inte andas..tur att han tål nisse..men jag hade så gärna velat ha en hund med 

Mina lät i alla fall. Ett litet annorlunda läte kommer jag ihåg, men nu var det så längesedan att jag inte kommer ihåg exakt hur. Tror rikki är bättre på att svara på det än vad jag är. ;-)
Trist med allergier. Men skönt att han tål Nisse i alla fall;-)
Audiatur et altera pars

ååh Chinchillor är jätte söta :) Jag har en chilla själv 

Visst är de mysiga Roxanne. Kan bara hålla med dig.
Audiatur et altera pars

Ja det är dom :D Men det är synd att dom är ganska "livliga" Jag vet ej om dom andras är det men jag hade en kompis som hade 2 chillor och dom sov till och med med henne i sängen. Men det skulle nog aldrig min göra
Det varigerar nog :)

De är väldigt olika i personligheten de med. Hade två stycken jag, och de var som dag och natt i jämförelse med varandra faktiskt.
Fritte sov gärna med mig medans Pommes gärna busade när jag försökte.
Audiatur et altera pars

ja det var väl det jag tänkte då. Hur gammal vart dina Chinchillor, ? det låter som att du inte har dom kvar

Nej, tyvärr så fick de flytta till en kille som hade mer tid med dem. De var så oerhört kelsjuka av sig så när jag fick problem hemma var de tvugna att få flytta till någon med tid att kela. De sprang som sagt var lösa större delen av tiden och var till och med lösa ute, ropade jag pomfritte kom båda två. hihi
Saknar dem otroligt mycket i alla fall. Man glömmer aldrig sina chillor tror jag, oavsett hur lång tid som går.
Audiatur et altera pars

Nej men vad tråkigt men det där när du ropade på dom värkar vara ett under vad heftigt :)
mm det kan jag tänka mig att du gör! Det värkar vara rena dröm chinchillorna !

Fast vi tränade lääänge inomhus innan jag vågade chansa ute. Fast jag lyckades lära dem att sitta fint också. hihi
Audiatur et altera pars

De låter när de blir rädda. Och förbannade, då skäller dem. Annars är de ganska tysta av sig. Alla mina är helt olika personligheter. Tre utav dem älskar att ligga under täcket och mysa med mig. En vill aldrig sitta still. En leker ekorre och springer upp och ner längst gallerdörren.
Förut lät jag illrarna vara i sovrummet på nätterna (där chillorna bor) men sen när min ena chilla fick bebisar så ville jag att det skulle vara illerfritt därinne. De är ganska känsliga när de fått bebisar och jag ville inte riskera någonting. Och nu har jag nästan alltid någon chilla lös så det får fortsätta att vara illerfritt där.
Men innan så var de och nosade på burgallret men sa man nej så gick de därifrån. Det var mest nyfikenhet.
Mina kommer också när jag ropar på dem. Är det någon som vill ha lite extra tid ute så räcker det att ta fram russinburken så kommer de iallafall. Man kan inte motstå russin!!

haha va söött :)
men åsa! prtar du nu om att du lärde dina chinchillor att sitta fint eller din iller?
Förlåt med jag vart lite förvirrad nu 

Jag lärde mina chillor att sitta fint. hihi
Fritte kunde till och med räcka vacker tass. fniss
Audiatur et altera pars
Så dem är riktigt smarta chinchillor???

De är RIKTIGT smarta!! Bra på att lista ut hur låsanordningar på burar fungera osv.
Ok. Alltid kul och lära sig nya saker. =)

Japp, de gånger jag var tvungen att stänga in mina fick jag sätta ett sådant där litet hänglås på dörren. hihi
Audiatur et altera pars

Nej men vilka Chinchillor
. Så vill jag också att min lilla Evita ska göra
. kan nästan inte tro att det är sant när du säger att du lärde en Chinchilla/or sitta fint, vad kul och komma när du ropar på dom, det måste vara nått litet extra med dom 

Tror det var för att jag hade dem under en period i mitt liv när jag var vääääldigt ensam. Det var liksom bara jag och mina chillor. Fritte lärde jag sitta fint redan innan jag fick honan så det var nog därför;-)
Han hade bara mig liksom, och de är ju egentligen inte gjorda för att vara ensamma utan ska ha sällskap.
Så hans sällskap blev jag, ett lite taskigt substitut kanske men vi hade jätteskojigt;-)
Sedan försökte jag lära Pomme att räcka vacker tass också när hon kom men det lyckades jag aldrig med. Tror jag fick nöja mig med sitta fint. Det funkade relativt lätt, med lite godis. ;-)
Men just ge vacker tass var krångligt, vi höll på i evigheter kändes des som jag och Fritte innan han fick in det i huvudet. hihi
Audiatur et altera pars

Jaha ja, men det var nog därför :) Det vill jag att min chinchilla också ska göra
*hihi har du några bilder på dom Åsa? :D

Tyvärr har jag inte det. Hade pappersfotografier på dem förrut. men de låg nerpackade i en låda som stod i källaren. Tyvärr förstördes den lådan och många fler när vi hade vattenläcka. Så nu får jag bara titta på era och njuta. Mina får jag frammana ur minnet.
Audiatur et altera pars

okej… Men det funkar ju det också. Men håller du kontakt med dom som har chillorna nu?:-)

Nu har mina chillor tyvärr somnat in. Så jag kan inte ha kontakt med dem. De följde med den nya ägaren till hennes jobb varje dag, hon jobbade på zooaffär. Och tyvärr kom det in en som ansåg att det borde vara förbjudet att ha djur i bur på zooaffärer, och då detta par var väldigt sociala och stod för sig själv så var det dessa som släpptes ut. De slutade under ett par bilar tyvärr.
Audiatur et altera pars