Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 1180 ggr
Cochon
0

Finns det tama minkar också?

Hej hej, jag undrar lite kring varför det är just illern som har blivit tam. Någon som vet? =)

Jag tänker främst på t.ex. minkar, finns det någon som har gjort de tama? Och varför är det illrar som är störst? Är de minst aggressiva i vilttillstånd eller var de bara helt enkelt lättare att avla tama?

//:Nanna

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[peter54]
0

Det har nog att göra med kaninjakt från början. Man använder iller för att få ut kaniner ur hålorna. Jag bodde på en minkfarm när jag var barn och där fanns en hane som var handtam och som man kunda ta ut och kela/leka med.

Cochon
0

#1 Aha, det är där det kommer ifrån. =) Där ser man. :)
Hehe, jo, har själv jobbat på en minkfarm och även där fanns en mink som var rätt go och bets inte, men lika snäll som eran verkade vara, var inte riktigt han. :P

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.

JossanH
1

Det finns även länder där man håller mink på samma sätt som iller. Vild iller och vild mink är ju i stort sett "samma sak". En vild iller är lika svår att handskas med som en vild mink. Illern har en bra storlek. Den är något mindre och smidigare än Minken och lever inte vid vattendrag i det vilda, vilket Minken gör. Jag kan tro att storlek och smidighet hade betydelse när man först började använda just iller till jakt. Tamillern är där efter avlad för att fungera som ett tamdjur och har många år på nacken som sällskapsdjur och till jakt. Minken som du finner på farm är fortfarande "vild" men inte så vild som en vild mink i naturen är. De som föder upp mink för sällskap får nog vara väldigt noggranna med vilket temperament man avlar på.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Bogey
0

Dessutom är Minken inte ett Europeiskt djur utan har kommit hit till Sverige och Europa från Nordamerika  i.o.m. pälsfarmning.
Illern är däremot inhemsk i stort sett i hela Europa  ända ner till medelhavet och en bit i Ryssland. I Sverige finns vild iller söder om Stockholm. Kolla gärna Wikipedia.

De minkar vi har i naturen nu är ättlingar av förrymda pälsfarmsminkar. I Sverige anses Minken vara ett skadedjur då det inte är en naturlig del av vår fauna.

Med andra ord så fanns inte mink i Europa på den tiden man började domesticera illern för kaninjakt och skadedjursbekämpning vilket är den troliga förklaringen på att just illern blivit ett tamdjur och inte Minken.

JossanH
0

En ganska väsentlig punkt där Bogey :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Cochon
0

Oj, tack så mycket för era svar! Då har man blivit lite klokare. 😃

enbartmalin
1

Det är sällan man använder en iller hane vid jakt, man använder honorna för dom är nättare och mindre kraftfulla.
Hanar "fastnar" lättare i hålen då dom får fatt i kaninerna.

Illern ska bara ner i ett hål och jaga upp kaninerna och då följa efter upp.

Så jag tror att mink kan vara svår att jaga med om man ser på det hela ur den synpunkten.

Hälsningar Malin