Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 1530 ggr
kaarolinaa
0

HERREGUD!

Jag blev medlem här för ca en kvart sen. Jag har funderat  på att skaffa en Iller så har kollat runt lite.

Men allt jag kunde hitta va en massa sura kärringar som blir uppkäftiga och arga för att någon vill omplacera sin Iller! Har man inte tid och ork så har man inte. Vad är problemet? Livet förändras, kommer saker som gör att man blir tvungen att omplacera ett djur överhuvudtaget. Lägg er inte i helt enkelt. Kärringar!

NoraDede
0

öhh i vilka trådar har du hittat folk som är arga för att någon måste omplacera? det kan hända att folk kommenterar hellst dom som placerar sina iller valpar redan efter 2veckor till en månad eftersom man måste tänka efter ett iller köp väldigt noga.

MimmieM
0

Haha.. fy fan va bra sagt. Bonus bonus!
Äntligen blir de lite liv i luckan *väntar med förtjusning*

Carpe Diem

wild_child__
0

Hum, kanske se upp med tonläget? Kan uttrycka irritation på finare sätt, typ konverstions mässigt sätt? Vad är det som stör dig?  Om du blev medlem för 15 minuter sedan hur kan du då redan reagera som du gör?

MimmieM
0

Tycker det här är underbart. Hoppas inte folket sover :D

Carpe Diem

NoraDede
0

jag kan enbart reagera om folk omplacerar som jag skrev tidigare, men jag har aldrig upplevt att folk är som du beskriver dom.

MimmieM
0

Men jag håller med :)

Carpe Diem

wild_child__
0

jag har inte vart medlem på just iller i fokus i 100, men jag har då aldrig sätt något som skulle passa in på ett sånt här "utbrott" och visst 2 veckor till 1 månad är ju förklarigt som du skrev, men jag har ändå aldrig upplevt att folk blivit tykna eller liknande…

MimmieM
0

Jag kanske skulle omformulerat mig, men jag reagerar också starkt på den verbala knockouten som kan drabba den som vill omplacera..

Carpe Diem

NoraDede
0

#8 ja folk kanske ifrågasätter varför med mera. men ingen har ju uttryckt sig så starkt som denna person beskriver det. aldrig vad jag sett iaf

MimmieM
0

Tycker det är fint när folk vågar ta i. Jag är sällan så len i mun i vardagen :) Men, kanske skulle vakta min tunga lite. Men roligt blir det

Carpe Diem

wild_child__
0

Visst får man ju ha sina åsikter och uttrycka sig men som ni säger, man kan ju vakta sin tunga lite iallafall

NoraDede
0

jo precis det där hade ju kunnat sakts mycket finare och då menar jag MYCKET

wild_child__
0

jag håller med, inte för att va elak eller så men speciellt om man är "nykomling" om så säga, jag tror ju att man egentligen vill ha en bra start och inte starta en sån här konversation som många fler kommer reagera på!

NoraDede
0

#13 jo precis många blir nog skepptisk mot den som börjar med att skälla ut alla på ett forum.

wild_child__
0

#14 och speciellt om man kommer in för att leta efter en ev omplaceringsiller som man förmodligen vill ha… Nja är lite skepptisk till denna start "inget illa menat till kaarolinaa" men jag tror dock att detta är sanningen i nu läget…

Ceciliaolucifer
0

#0 Välkommen hit!

Tråkigt att du har upplevt iller.fokus på ett negativt sätt. Vi är många medlemmar på den här sajten och vi har alla ett gemensamt brinnande intresse för illrar. Det ska vara god ton här och det ska följas av alla, såväl gamla medlemmar såsom nya!

Det finns många trevliga trådar att läsa och många roliga bilder att ta del av! Behöver du hjälp med något så är det bara att hojta till! Vi är många som lyssnar, pratar och tjatar dygnet runt!!

Mvh /Cecilia Stlf Sajtvärd iller.ifokus

Xannadu
0

Det kunde ju vara en ide om man ska skälla på en tråd så kan man ju skriva vilken det gåller så är det betydligt lättare att kommentera det du skrivet.

Sen kalla alla kärringar är nog inte de smartaste att göra att kalla sånna som är 13 år o yngre för kärringar är bara att säga lol åt. :)

Nästa gång du ska komentera nått hänvisa till vilket du kommenterar det åt så kommer alla kärringarna att kommentera tillbaka Skrattande

Smurfina73
0

Imponerad över allt du hunnit läsa på den kvarten då..Lägg till en kvart till så kanske du hinner se lite annat oxå. Finns MASSOR av anledningar till omplacering. Jag har en gång i livet själv gjort en. Finns kvar i ngn månad till så kanske du ser en "trend". På samma sätt som alla starkare ståtliga hundar plötsligt börjar cirkulera den dagen dom blir könsmogna då ägaren inte orkar med verkligheten..samma finns nog ..tyvärr bland just illrar. Om du har så kasst tålamod på oss "kärringar" här efter en kvart…så kanske 10 år med en iller är en överkurs. Behöver nu inte vara så alls..Du kanske vore en toppen matte….men ifall vi har en "tänk om.." senario..och lyckas få någon att verkligen ta till sej..inte "veta bättre"..så har det lyckats.  Kan oxå berätta att min iller är en omplacering. Diskussioner med olika tankar är inte gnäll..(Inte enligt gubbar som får ta "gnäll" iaf)

Välkommen som ny medlem….=)

zickan
0

öhm..

jag vill vekrligen ha en ille rså jag har lus läst allt i detta forum under 4 månaderas tid.

än så länge är detta det bästa forumet jag varit inne på förutom gp hörnan.

skull ejag nu jämföra med rått, hamster, katt och hund sidan som jag även är mycket inne på så är denna sida väääldigt snäll. visst har man synpunkter men de läggs fram så snäll och varligt på detta forum. på rått forumet spottas och fräs det och man får inte ens annonsera råttor som inte är srs reggade. spelar ingen roll om de har små lr stora tamtavlor. frågar man om en färg för att man är osäker få rman utskällning direkt.

katt och hamster forum. jadu.. jag tänker inte ens starta med att gå iegnom deras attityder mot varandra. nej jag tror du  behöver läsa igenom detta forum lite mer än 15 min. lr troligen mer än ett inlägg som du troligen hann med på dessa korta minuter. 

läser du även högre upp så ser du även där folk som ber dig hålla en snäll ton på ett snällt sätt. istället för att hugga tillbaka på dina elaka ord så du endast vänliga ord. så visa oss denna elakhet du verkar ha hittat här inne?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

smurfb
0

#0, moget och konstruktivt inlägg. Tackar ödmjukast för denna insikt du gett mig.

AlbaStiffler
0

#0> Jag tror alla du kallar för kärringar här är personer som är inbitna illerälskare som gör allt för att rädda så många illrar som möjligt från det dåliga liv de lätt hamnar i när rookies kommer och ska skaffa sig sällskap. De skaffar en valp på våren, och lagom nu till hösten har de haft dem några månader, kanske rent av ett halvår, sen kommer de på att de inte "har tid" eller "är jobbigt" eller att "den bits". Dvs orsaker som betyder att du inte tänkt innan du skaffade djuret. En vettig männsika gör sin hemläxa. Hälsar på illermänniskor, spenderar massa tid här för att lära sig det mesta om djuret, samt tänker nogrant om de kan ta hand om ett djur i kanske rent av 10 år. Man tänker på vad man gör om man måste flytta, om man får dåligt med pengar, om iller bits, osv osv.  Annars är risken stor att man ett halvår senare kommer hit för att omplacera sin iller.

Visst, jag håller med om att det är dåligt att kasta skit på illerägarna som försöker omplacera sina illrar. Men vi ser sååååå många nya djur varje vecka, som oskyldigt nog blir ompblacerade, från dåliga hem, och ibland till dåliga hem. Hur tycker du vi illerälskare ska hantera motgång efter motgång när vi ser att våra kära svenska illrar far illa pga omogna illerägare?

Kalla mig kärring isf om du tycker att riktiga illerälskare är jobbiga…

TanjaS
0

Ja de är nog sannerligen så att illermänniskor har MYCKET åsikter… De har jag lärt mig under mina år med iller…  Men som gällande allt och åsikter så får man helt enkelt sålla de man tycker är bra och förkasta de man inte tycker är någe vidare… 

Ex 20 personer står och tittar på en tavla av naturmotiv. Dessa 20 personer ska föreläsa sen om tavlan och vad de ser med sina ögon… Någon kommer att säga att björkarna är de man ser mest… Någon annan havet, en tredje himlen… Men alla utgår från tavlan… Och var den föreställer och vad den mest passar sig…

Ja jag vet liknelsen haltar men du kanske förstår vad jag menar :0)

Norrskenets
0

Ojj hur har du hunnit med så mycket på en kvart för att tycka illa om den här sidan?

JossanH
0

#2 hahaha, du skriver alltså att du tycker det #0 sa var bra- att det bara är en massa sura kärringar här som blir uppkäftiga o arga över mindre men sen skriver du att Äntligen blir de lite liv i luckan *väntar med förtjusning*……. hmmm, det får iaf mig att fundera över om inte du tillhör gruppen som inlägg #0 riktar sig till… :)

#0 visst kan ordvalen bli lite "hårda" ibland.. vi har alla olika åsikter om hur saker o ting ska skötas- men personligen tycker jag att nivån på detta forum är alldeles lagom, inte alls så hemskt som du tycker det är. Vill inte ha ett "ja-sägande" forum där ingen tycker olika… var lite så ibörjan här och det var dötråkigt!

Sajtvärd på Iller.ifokus

NoraDede
0

nu har jag ju läst varje inlägg i denna tråd och inga namn nämnda men vissa verkar ju hålla med #0 och om då denna sida är så dålig varför är man då fortfarande medlem? det är min fråga

[jenkass]
0

"…Men allt jag kunde hitta va en massa sura kärringar som blir uppkäftiga och arga för att någon vill omplacera sin Iller!…"

En iller är en iller, de flesta tycks tro att det är en liten hamster man går och köper som man kan ha i bur. Jämför det med en hund istället. Hur många är det som köper en hund och omplacerar den efter två veckor för att oj, jag kom på att den behöver ju gå UT för att kissa. Därför blir man trött på alla dessa omplaceringar där det är den stackars illern som får flytta runt halva sverige.

TÄNK EFTER FÖRE! då slipper vi dessa onödiga omplaceringar

babsan
0

jag tycker den här tråden var väldigt onödig å inte så snäll från "kaarolinaa" vadå alla sura kärringar ?! lixom dom som skriver är de som bryr sig, tycker det är bra att folk bryr sig, som sagt en iller är en iller ingen hamster!! den mår inte bra av att flytta hela tiden.

NoraDede
0

inget djur mår bra av att flytta hela tiden

kaarolinaa
0

För det första tycker jag inget till om sajten utan om hur folk beter sig. Haade bra häääj.

NoraDede
0

ja om du nu tycker så så låt bli att vara här och kanske du ska prova bete dig bättre sj

Zaria81
0

Jag ser inga sura "kärringar" utan engagerade djurägare som vill djurens bästa,det finns eldsjälar som brinner för sina husdjur oavsett vilket djurslag man än läser om som lägger ner otroligt mycket tid och intresse för att öka djurens status,iller är inte det lättaste djuret att ha vilket jag tror är en stor anledning till att man ser att så många illrar omplaceras tidigt,många tror tyvärr att det är ett burdjur och många ser djur som något man har för sitt eget höga nöjes skull och passar det inte slänger man ut dem eller säljer dem, se bara på sommarkatterna tex.

Precis som för sommarkatterna finns det människor som vill illrarnas bästa engagerar sig i att upplysa och informera samt att många får ta hand om dessa illrar ingen vill ha,eller som blivit besvärliga pga okunskap.

Tycker detta forumet är perfekt om man vill lära sig mer om iller och många av de du kallar "kärringar" är faktiskt otroligt tillmötesgående och man kan alltid få bra svar oavsett om det gäller ett brutet morrhår eller misstänkt canser,sedan behöver man inte hålla med om allt som skrivs,men man väljer själv vilka trådar man vill öppna och precis som i verkligen livet har människor olika åsikter och man kommer inte att dela åsikter med alla människor.

(sedan är mitt inlägg absolut ingen pik till de som med sorg tvingas omplaceria sina illrar,men det finns anledningar och det finns anledningar,att man märker att "hoppsan illern kan bitas" efter en vecka och ut skall illern,är för mig en obegriplig anledning)

Lev väl.

JossanH
0

o alla "kärringar" som gör sig hörda ligger ligger nog dessutom under 30strecket  :P…. o många under 25… ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

NoraDede
0

bry er inte om denna person jag tror knappast hon hunnit läsa allt på en kvart. detta är nog bara en person som vill starta en het och hettsig disskution då hon inte ens är inne här och skriver eller annat

Smurfina73
0

Önskar uppfödarna kunde införa och använda samma system som många hund kennel har.

Köpte en Rottweiller för en del år sen. Visst…jag föll för den söta underbara hunden. Genom åren haft vänner med såna. Det var självklart vi den dagen det skulle bli hund ville ha en sån.. Jag imponerades av hannarnas pondus och karisma. Dom är sååå vackra. Att jag inte var så hundvan va inget som helst problem..Älskar röra på mej och skulle gå på valp kurs.

Idyllen var komplett…1årig bebis som precis börjat gå. Radhus…volvo ..och en stilig respektingivande hund. Mysiga promenader med barnvagnen…alla stannade och skulle gulla med den bedårande varelsen med jättetassarna. Gissa om vi var stolta..=) Men…inte räcker det med promenaer och kärlek. Dom kräver såå mycket mer. Det handlar om timmars träning och hårt handtag. Man måste vara så bestämd och aldrig ge med sej. Dröjde inte alltför länge innan den bedårande varelsen började kännas som en belastning.. Mina vackra kökstolar var sönder tuggade..så även barnets leksaker…Skorna hade vi på hatthyllan..ja allt annat tuggbart oxå för den delen.  Med barnet i släptåg och en hund som drog åt alla håll och ibland välte lillen av misstag så var dom underbara promenaderna inte så underbara längre. Iomed han totalt saknade respekt för mej så gjorde han ytterst sällan..om ens någon gång som jag sa. Det visade han ofta med att kissa inne sen när han kom i trots.Han kändes inte så söt längre. Glädjen försvann totalt.  

Var bara att inse… Jag var inte..är inte..och kommer ALDRIG bli rätt person för att uppfostra en sån hund. Genom ett kontrakt med uppfödaren så skulle hunden återgå till henne vid omplacering inom..har för mej det var ett år. Vanligt dom blir svåra då dom blir könsmogna..även för rätt ägare. Jag gav upp lååångt tidigare. Av dom 8500 vi betalat ngn månad tidigare fick vi tillbaka 3500:- Med tanke på allt man lagt ut runtomkring så gick vi nog back på hela summan. Det var en nyttig läxa. Då den blev så kostsam om skämmig. Men ändå kändes det gott i hjärtat då jag visste Storm nu skulle få chansen komma till ett mer anpassat hem..Livslångt hem. Visst hade jag kunnat frångå kontraktet och få mina 8500:-. Med det jobb som nu medföljde honom pga mej och min sambo skulle han kanske snart fått flytta igen…och igen…och igen…En underbar hund från början och innerst inne…som hade blivit till en problemhund pga oss…Människan.

Det systemet kanske vore något för er uppfödare.  Så slipper man kanske annonser om alla vars liv som förändras plötsligt från en dag till annan..som man var totalt omedveten om ngn vecka tidigare då man skaffade sin lilla vän. Och dom som säljer vidare bebisen till högstbjudande eller en tusenlapp dyrare än man köpte den för ngn vecka tidigare pga den bajsat på golvet så man måste rusta!!! Skulle all förödelse läggas på kostnaden då man med sorg i hjärtat MÅSTE omplacera..så skulle nog inte många ha råd med iller..

JossanH
0

#34 många liknande kontrakt finns på illrar men det är skrämmande hur många som helst struntar i kontrakten och bara säljer vidare ilern ändå.

Fint att u ville dela med dig av din historia!

Sajtvärd på Iller.ifokus

sarasskorpan
0

Välkommen hit.!

Hoppas du hittar en liten pojke eller tös :)

UlrikaD
0

#34 Tyvärr säljs ju väldigt många illrar just nu av farmare och de är inte intresserade av att ta tillbaka sina valpar igen. Vilket man borde vara tacksam för egentligen för då skulle de ju få gå tillbaka till ett liv i bur.

Xannadu
0

Rikki det är inte säkert att de hamnar i bur risken är att dom slås ihjäl för dom inte har plats för att utöka sin farm. Så jag tror dom blir dödade i stället.

mecanique
0

Taskig attityd du har. Det finns ingen anledning att vara otrevlig mot folk som vill försäkra sig om att illrar mår bra. Jag har själv försökt omplacera en iller här och fick inget annat än schyssta tips och råd om hur jag skulle göra och absolut inga neggiga kommentarer.

Så du får gärna LÄNKA till en av de trådar som du tycker är fulla med dåliga kommentarer. 

F.ö är det här ett av få forum på nätet där folk är trevliga mot varandra och hjälper varandra. Det är en av de saker som gör att iaf jag kommer tillbaka. Tänk på det innan du postar nästa gång.

skrollan
0

Tycker rent ut det barn barnsligt och dumt att bara komma in och kasta en sådan kommentar på ett toppen forum för att sedan inte kunna stå för det du säger och berätta!

NoraDede
0

#40 håller med dig helt klart, det skulle ju inte vara fel med en liten bättre förklaring

Strumpan
0

Det är bara att inorera. Hon vill bara ha uppmärksamhet…..

Men jag "önskar dig lycka till" med att hitta ngn här inne som vill sälja sin iller till dig….

Mvh Jenny

NoraDede
0

#42 haha håller med, till och med ens prata, efter att ha kalla alla kärringar

Strumpan
0

Hon bör vara försiktig, om ngn ska vilja ha kontakt med henne härinne överhuvudtaget. Jag har inget större intresse iallafall……. Självklart ska man kunna skämta och skoja, men att kalla människor för kärringar är att gå för långt. Jag undrar vem det är som är kärring egentligen…..

Mvh Jenny

smurfb
0

Mata inte trollen….

Smeagol
0

#45 bra sagt!!

NoraDede
0

haha super bra sagt

Smurfina73
0

# 38  med tanke på den framtiden som kanske väntar den lille i annat fall. Från hem till annat..där man aldrig hinner komma över den första "testa" stadiet och får visa det fina utan bara för man utforskat sin omgivning och hälsat på det enda sätt den kanske  vet då ingen tagit sej tiden att lära…så kanske det ändå inte vore så fel att få komma till den stora gröna sommarängen med massor av lyckliga illrar.  Hur hemsk det än känns skriva det..så av två onda ting..

Ang denna Kaarolinaa..undrar om det inte är ngn ploj. Verkar inte så seriöst på ngt sätt.

Liten
0

Kan hålla med i EN sak du skriver!!!

HERREGUD!!!!!!!  

Du vågar inte "VaKvar" & fortsätta skriva!!! Du kan inte Länka till den tråden som fick dig att skriva detta!!! Du vågar inte gå ut med vem du är,profilen HELT TOM!

Tycker man att d e på sin plats att kasta skit på dom som verkligen bryr sig här inne,TYCKER JA ATT DU SKA VÅGA STÅ FÖR D DU SKRIVIT!! & FYLLA I DIN PROFIL + KORT!!!  

Personligen tycker jag att d e på sin plats att sarae,Åsa,eller någon Medarbetare hänger ut dig med vissa uppgifter du la in för att bli medlem! Hade ja vart uppfödare,skulle ja aldrig sälja en valp till dig!  Att du har mage att skriva som du gjorde?!? Efter 15 min!!! Tycker &så att d e på sin plats att be bla dessa människor om ursäkt för d du skrev!! Dom som lägger ner all tid dom har på att hjälpa till på alla sätt dom kan för ALLA som behöver!! Dom som gör detta forum såå viktigt för alla oss med illrar!!

HERREGUD KAAROLINAA!!!   Mig lyckades du göra riktigt förbannad!….          Mvh Nathalie med Znagge & Rinaldo

NoraDede
0

349 go girl. thats the spirit =)

Liten
0

Ja,vafan!!! Har man något att sejja ska man väll våga visa vem man är! & våga stå för d!… Lätt att kasta skit när man inte kan få tillbaka!… *Suck*

babsan
0

#49 fyfan va bra sagt =D

är det dags för dig kaarolinaa att svara snart kanske ??

NoraDede
0

det kommer hon knappast göra

babsan
0

men ändå ;)….haha, vi kärringar får väl tjata tills hon svarar :D

NoraDede
0

ja vi kärringar får göra de haha

Liten
0

Jag är ganska säker på att denna "kaarolinaa" inte kommer att dyka upp..För, visst e d lite "TrollVarningen"..något som slog mig när ja såg att d va "En" som gärna såg denna tråd spåra ur.. & skulle d nu va en ny medlem så kommer hon komma tillbaka med nytt "Nick" & inte göra sig osams med alla här inne som hon kommer att behöva. Vem skulle vilja hjälpa henne att få tag på en valp eller omplacering efter att ha blivit kallad "ArgSurUppKäftigKärring"?? Troll eller inte.. d e sorgligt att man kan få för sig att skriva som hon gjort..

Xannadu
0

Det är synd att man kan göra hur många konton som hälst. Det skulle vara ip bundet. Har man gjort 1 konto på sitt ip nr så kan man inte göra 1 till.

Skulle tro att iFokus kan leta reda på om hon har ett nytt konto men så länge hon inte gör nått olagligt så kommer dom inte att göra de.

Så vi får forsätta fundera på om hon kommer tillbaka eller inte eller dyka upp som någon annan :D

emoflickan
0

ärligt..vad spelar det för roll..hon gick in här för o provocera och ni reagerar precis så som hon ville, ignorera istället.

[jenkass]
0

håller med #58

Ceciliaolucifer
0

Nu är det här inte längre en tråd som har en god ton, så därför låser jag den. Omvänd er ilska och posta fina bilder på era älsklingar istället!

Mvh/ Cecilia stlf Sajtvärd iller.ifokus

Inlägget är låst för nya kommentarer