Boende?
Hej! Undrar om det skulle fungera att ha två "friggebodar" som sitter ihop så att ena är mer som en utehage så dom kan gå ut och leka i gräs och så. Och den andra som ett lekrum. Och att sedan ha en gång som går in till mitt rum så dom kan gå emellan dessa tre rum. Eller behöver dom större en det jag precis beskrev?
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Jag förstår nig inte helt vad du menar..?
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ber om ursäkt. Jag menar att om jag hade en friggebod som stod nära mitt hus så jag kan göra en gång mellan den och mitt rum så den kan gå in och ut som den vill. Och sedan ha en liten utehägnad åt den så den kan gå ut och leka i gräset på sommaren. :)
Aha! Ja, men varför inte!? Egentligen behöver du ju ingen bod som mellanväg om utegården ska vara tillgänglig från ditt rum. Då kan du bygga en utegård, som tex har träskivor som vägg på ena kortsidan och ett litet hus med sovplatser och sedan ett rör så att illern kan gå om den vill. Illrar klarar kyla mycket bra om de får vänjas vid kylan successivt. Mina har en utegård där de har ett hus att sova i. De kan vara ute stora delar av dagen även när det är många minusgrader då de får en fantastisk vinterpäls om de är ute mycket på höst/vinter. Gör du en större utegård och skippar boden så har du enorma möjligheter att göra det till en fantastisk utegård. Gräva är enligt mig det beteende som illrar har störst behov av att få uträtta. I en utegård kan man göra många roliga saker :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
(Jag har nämligen inte chansen just nu att låta illern springa i hela huset P.G.A en hund som ogillar små djur. Han skadar dom inte men blir stressad så tänkte att vi särar på dom under tiden som vi bor i just det här huset.)
Jaha okej! Men räcker det med mitt rum+utehage?
Minsta tillåtna yta är ju 5 kvm så visst skulle det vara okej, men mycket beror också på vad det är för iller. Jag har själv mina i ett illerrum och en utegård just nu och har haft så i 2 är, då vi fick barn. Nu ska vi flytta igen och jag kommer få ett mycket större illerrum plus möjlighet att ha dom löst i delar av huset när barnen sover. Plus stötte utegård. Att ha som jag har nu är långt ifrån optimalt och vissa illrar har svårt för stängda dörrar och står gärna och river tills någon öppnar.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Okej! Vi ska ändå inte bo här så länge till. :)