Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 320 ggr
nasseiller
0

iller

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Var kan man få tag på en iller kille för jag funderar på att para min illertjej?.Och vad kostar det i så fal?.

Faxlin
0

Ja, var får man tag på en illerkille. Jag sökte reda på mina redan förra året.
Men det är nog en bra början om du skriver ut lite om tjejens stam eller vad du önskar dig för stam på hanen.
Jag har ju ingen hane bara töser, men det finns ju andra här inne med grabbar.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AmmiG
0

Hej! Goseklappar till Legolas och tjejerna Flört

Är det en av tjejerna du hämtade i Göteborg, som du funderar på att para? Enligt den tråden, så fanns ingen bakgrund alls på dom och då kan det vara väldigt vanskligt att para. Det finns ju ingen möjlighet att kolla, så honan och hanen inte är släkt med varandra.

Mvh Ammi

Pillow
0

hej!

jag vet inte vad det brukar kosta…Men den som har hanen brukar få en av valparna om hon/han vill…Och dom är ju värda runt 1000-2500…på ett ungefär! Jag har sett högre och lägre priser. Men jag köpte min hane för 1500..

Mvh Tina

nasseiller
0

okej!

ferretgirl
0

En parning kostar vad man får för en valp, dvs allt från 1500:-/valp upp till 3-4000:- beroende som sagt vad man säljer valparna för ( själv så tar jag normalt 2500:-/valp om jag har mer än 3 valpar). Men skulle där bara bli 3 valpar eller där under, så brukar man inte betala nått för parningen. Men om man som jag inte vill vara taskig, så kan man man ju nått iallafall (kanske 500:- eller nått ditåt), men inte fullt pris. För det täcker inte inte det man får in eftersom man ska lägga ut för mat, ev vet. kostnader under valparnas uppväxt. Sen ska valparna chipas och veterinärsbesiktigas innan dom säljs vid ca 9-10 veckors ålder.

Trollet

AmmiG
0

#5 Två funderingar…Har nog lite svårt att förstå vad du menar…

Varför har du olika pris på valparna, om det är 1-3 st. och om det är fler än tre. Min omedelbara reaktion var: är valparna mindre värda som individer, beroende på hur få eller många dom är i kullen?

Och sedan undrar jag lite vad du menar med priset på en valp? Om köparen betalar 2500 för valpen, inkl. medskick, vet.kostnader och övriga omkostnader. Drar du av för medskicket och de övriga kostnaderna?

:-) Ammi

Faxlin
0

Hmm, Ammi, bara en förklaring på hur jag tolkar hennes inlägg. Då vi tolkat det olika, sedan är det enbart Trollet som kan säga vilken tolkning som är den rätta eller om vi är ute och cyklar båda två.

Tror första är att priset man betalar för en parning brukar vara priset för en valp som kan skilja sig från olika uppfödare, allt från 1500:- och upp till 3-4000:-.

Sedan att hon själv tog 2500:- men om hon fick mindre än tre valpar så behövde hon inte betala för parningen medans om det blev fler fick hon betala 2500:-. Om det blev färre än tre så brukar hon ändå kunna betala en symbolisk summa.

Eller i motsatta fall om hon är ägaren av hanen.

Japp, så tolkade jag hennes text.
Nu ska det bli roligt att höra hur mycket jag är ute och cyklar med min tolkning. hihi

Audiatur et altera pars

Veronica
0

Så tolkade jag den också Åsa =)

Amor vincit omnia

AmmiG
0

Åsa. Vi får se vad Trollet svarar, om en eller båda av oss är ute och cyklar.

AmmiG
0

Det jag funderar på ang. priset på en valp, är om det är priset inkl. eller exkl. medskick och omkostnader.

Faxlin
0

haha, japp, så nu sitter jag och hoppas på att hon kommer in snart. fniss

Audiatur et altera pars

ferretgirl
0

Både Åsa och Veronica tolkade mig rätt. Jag ger alltid den som har hanen 2500:- för parningen, om där inte blir mindre än 3 valpar. För då brukar man inte betala nått eftersom det man får in på försäljningen av valparna inte täcker det man ligger ute med i form av bl.a mat. Men en symbolisk summa av 500:- tycker jag att hanen är värd.

Trollet

nasseiller
0

okej!jag får av vakta