Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 702 ggr
Milleruddan
0

viktnedgång

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej
Jag har en liten kille här hemma som börjar bli till åren,  han är 5 år, han är kastrerad det gjorde strax innan han fyllde 1 om jag inte minns fel!
Aldrig varit sjuk, men nu har jag märkt att han gått ner i vikt och blivit smal, han är pigg och glad och äter och dricker som vanligt, men ändå så har han rasat i vikt nu de senaste halvåret :(

ska självklart kontakta veterinär om detta men ville ha lite tips och era funderingar oxå!

(bilden är gammal)

Tack på förhand/ Camilla och illern Göran :)

JossanH
0

5 år, då är det nog dags för ett blodprov så ni får kolla glukosvärde bland annat. Hur är pälsen? Han ser lite kal ut på baktassen men det kan ju vara en synvilla. Har han gles päls med pälsavfall så är det troligen binjurarna. Vissa illrar tappar mycket i vikt till sommaren när de börjar bli gamla och har du tur är det bara muskler som försvunnit men risken finns för andra sjukdomar. Även om han är sjuk så brukar det finnas en del att göra för att höja livskvalitén och så han förhoppningsvis lever ett gott liv ett bra tag till :) Lycka till!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Milleruddan
0

okej :) det är nog bara en synvilla, pälsen är det ingen skillnad på alls, inge håravfall! 
han har alltid vart väldigt liten,  men så tråkigt att han tunnar .ut, man blir ju lite orolig, men allmäntillståndet verkar inte vara direkt påverkat :)
har pratat med vet, men vart inte så mkt klokare :P får nog ändå boka tid så dom får göra nån provtagning på honom ändå :) @jossanH #1

JossanH
0

Jag skulle definitivt göra en kontroll med blodprov.

Sajtvärd på Iller.ifokus